Τα ωκεανοπόρα πλοία θα μπορούσαν να κινούνται χρησιμοποιώντας αμμωνία εντός διαστήματος δεκαετίας, καθώς η ναυτιλιακή βιομηχανία δραστηριοποιείται για την μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Όπως αναφέρει το BBC, το συγκεκριμένο χημικό, που αποτελεί βασικό συστατικό των λιπασμάτων, μπορεί να καίγεται σε μηχανές πλοίων αντί για ντίζελ, και η βιομηχανία ελπίζει πως η αμμωνία θα τη βοηθήσει να ανταπεξέλθει στα δεδομένα της κλιματικής αλλαγής, καθώς καίγεται χωρίς εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Αν και η δημιουργία της ίδιας της αμμωνίας παράγει μεγάλες ποσότητες διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με μια νέα αναφορά το πρόβλημα αυτό μπορεί να λυθεί χάρη στις νέες τεχνολογίες.
Η πρόκληση είναι μεγάλη, καθώς η ναυτιλία παράγει περίπου το 2% των διεθνών εκπομπών άνθρακα- περίπου όσο ολόκληρη η γερμανική οικονομία. Επίσης, η παραγωγή της αμμωνίας αποτελεί μεγάλη πηγή άνθρακα: Σύμφωνα με αναφορά της Royal Society, η παραγωγή αμμωνίας αυτή τη στιγμή δημιουργεί το 1,8% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα παγκοσμίως, περισσότερο από κάθε άλλη χημική βιομηχανία.
Ωστόσο οι συντάκτες της εν λόγω αναφοράς υποστηρίζουν πως νέα τεχνολογία επιτρέπει τη δημιουργία «πράσινης» αμμωνίας, με μηδενικές εκπομπές: Ένας τρόπος για αυτό είναι η παγίδευση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα όταν παράγεται η αμμωνία, και το θάψιμό της στο έδαφος. Άλλος ένας τρόπος είναι η χρήση ανανεώσιμης ενέργειας, που δεν παράγει διοξείδιο του άνθρακα. Ωστόσο το μεγάλο ερώτημα είναι κατά πόσον υπάρχει αρκετή «καθαρή» ενέργεια για την παραγωγή αμμωνίας σε τόσο μεγάλη κλίμακα στις προσεχείς δεκαετίες.
Η αμμωνία είναι ένα χημικό με πολλαπλές χρησιμότητες, ωστόσο μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα εάν χρησιμοποιηθεί σε λάθος σημεία. Χρησιμοποιείται σε μεγάλες ποσότητες, καθώς αποτελεί βασικό συστατικό χημικών, υφασμάτων, εκρηκτικών, λιπασμάτων κ.α. Ωστόσο όταν χρησιμοποιείται αφειδώς σε χωράφια προκαλεί μόλυνση στον αέρα και το νερό και μπορεί να αλληλεπιδράσει με άλλα χημικά και να παράγει αέρια θερμοκηπίου.
Η αναφορα της Royal Society τονίζει πως οι αγρότες πρέπει να χρησιμοποιούν αμμωνία με μεγαλύτερη προσοχή, ωστόσο σημειώνει πως η πανταχού παρούσα χρήση της στη γεωργία έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός παγκοσμίου δικτύου λιμανιών όπου το χημικό αποθηκεύεται. Αυτό σημαίνει πως οι υποδομές για την αποθήκευσή της ως καυσίμου υπάρχουν ήδη.
H Man Energy Solutions δημιουργεί έναν κινητήρα αμμωνίας που ελπίζει ότι θα είναι έτοιμος ως το 2024. Ο Πίτερ Κίρκμπι, εκπρόσωπος της εταιρείας, είπε στο BBC πως «βλέπουμε ένα μεγάλο ενδιαφέρον από την αγορά για την αμμωνία ως καύσιμο- ακόμα και αν υπάρχουν προκλήσεις. Αναμένουμε πως τα πρώτα πλοία που κινούνται με αμμωνία θα είναι υπάρχοντα δεξαμενόπλοια που ήδη μεταφέρουν αμμωνία για λίπασμα. Ξέρουν πώς να τη μεταχειρίζονται».
Όπως είπε, αναμένει η αμμωνία να κινείται στην τιμή άλλων εναλλακτικών καυσίμων, όπως το LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), ή η μεθανόλη.
Παρόλα αυτά, η αναφορά τονίζει πως αυτά τα καύσιμα δεν είναι το ίδιο αποδοτικά με το ντίζελ- οπότε τα πλοία που κινούνται με πιο «πράσινα» καύσιμα θα πρέπει να έχουν περισσότερο χώρο για αποθήκευση καυσίμου. Σε αυτό το πλαίσιο, οι συντάκτες της αναφοράς λένε ότι το υδρογόνο είναι πολύ ογκώδες για χρήση σε ωκεανοπόρα πλοία. Επίσης, όσον αφορά στην αμμωνία, η καύση της μπορεί να μην παράγει εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, αλλά δημιουργεί οξείδια του αζώτου, που είναι επίσης αέρια θερμοκηπίου. Όπως τονίζεται, θα πρέπει να αναπτυχθεί τεχνολογία για την αντιμετώπιση αυτού.
Ο lead author της Royal Society, καθηγητής Μπιλ Ντέιβιντ, δήλωσε στο BBC πως «η αμμωνία είναι το μόνο καύσιμο μηδενικού άνθρακα που μπορεί να σας ταξιδέψει ανά τους ωκεανούς...αλλά από άποψης ρύπων από βιομηχανικές διαδικασίες, η αμμωνία έρχεται αμέσως μετά το τσιμέντο και το ατσάλι, οπότε πρέπει να “απανθρακοποιήσουμε” την παραγωγή της αμμωνίας».