Τη θέσπιση νέων νόμων, που θα περιορίζουν τη χρήση τεχνολογίας που επιτρέπει την αναγνώριση συναισθημάτων, ζητά το ΑΙ Now Institute- υποστηρίζοντας πως ο εν λόγω κλάδος «στηρίζεται σε εξαιρετικά ασταθή θεμέλια».
Όπως σημειώνει το BBC, συστήματα τέτοιου είδους έχουν αρχίσει να πωλούνται ήδη, για αξιολόγηση υποψηφίων εργαζομένων, ανακρίσεις υπόπτων για ίχνη παραπλάνησης κ.α. Το εν λόγω ινστιτούτο, που εδρεύει στις ΗΠΑ, ζητά την απαγόρευση της χρήσης τέτοιου λογισμικού για σημαντικές αποφάσεις που επηρεάζουν ζωές ή/ και επηρεάζουν ζωές ανθρώπων.
Το AI Now, στο πλαίσιο της ετήσιας αναφοράς του, αναφέρεται στην τεχνολογία αυτήν με την επίσημη ονομασία της, affect recognition. Όπως σημειώνει, ο κλάδος αυτός περνά μια περίοδο σημαντικής ανάπτυξης και η αξία του θα μπορούσε ήδη να αγγίζει τα 20 δισ. δολάρια.
«Ισχυρίζεται πως διαβάζει τις ενδότερες συναισθηματικές μας καταστάσεις ερμηνεύοντας τις μικρο εκφράσεις στο πρόσωπό μας, τον τόνο της φωνής μας ή ακόμα και τον τρόπο που περπατάμε» εξήγησε η καθηγήτρια Κέιτ Κρόφορντ, συνιδρύτρια. «Χρησιμοποιείται παντού, από το πώς προσλαμβάνεις τον τέλειο εργαζόμενο μέχρι την αξιολόγηση του πόνου ενός ασθενούς ή το ποιοι μαθητές προσέχoυν στην τάξη. Ενώ αυτές οι τεχνολογίες παρουσιάζονται, πολλές μελέτες δείχνουν πως δεν υπάρχουν σημαντικά στοιχεία πως οι άνθρωποι δεν παρουσιάζουν σχέση ανάμεσα στα συναισθήματα που νιώθουν και το πώς μοιάζει το πρόσωπό τους».
Σύμφωνα με την Κρόφορντ, μέρος του προβλήματος είναι ότι κάποιες εταιρείες τους βασίζουν το λογισμικό τους στη δουλειά του Πολ Έκμαν, ψυχολόγου που πρότεινε τη δεκαετία του 1960 πως υπάρχουν μόνο έξι βασικά συναισθήματα τα οποία εκφράζονται μέσω εκφράσεων του προσώπου. Ωστόσο, πρόσθεσε, μεταγενέστερες μελέτες έδειξαν πως υπάρχει πολύ μεγαλύτερη ποικιλομορφία.
Το ΑΙ Now δίνει παραδείγματα εταιρειών που πωλούν προϊόντα ανίχνευσης συναισθημάτων- μεταξύ των οποίων η Oxygen Forensics, που προσφέρει λογισμικό εντοπισμού συναισθημάτων στην αστυνομία, και η HireVue, που πωλεί video-based εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης για να κάνει συστάσεις σχετικά με το ποιοι υποψήφιοι θα έπρεπε να περάσουν συνέντευξη για μια δουλειά. Άλλη μια εταιρεία είναι η Cogito, που έχει αναπτύξει αλγορίθμους ανάλυσης φωνής για χρήση σε call-centers, ώστε το προσωπικό να ενημερώνεται όταν οι πελάτες ενοχλούνται.