Στον Λάμπρο Καραγεώργο
[email protected]
Tην αναγκαιότητα ενός διαλόγου στον οποίον θα πρέπει να συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι για τη δημιουργία ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού περιβάλλοντος που θα προάγει την απόκτηση των δεξιοτήτων εκείνων που θα διασφαλίζουν στα αυριανά στελέχη της ναυτιλίας πως μπορούν να αντεπεξέλθουν στην τεχνολογική εξέλιξη που ήδη καταγράφεται στον τομέα τονίζει ο πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου και πρέσβης του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ) στην Ελλάδα Λεωνίδας Δημητριάδης - Ευγενίδης. Επισημαίνεται ότι το Ίδρυμα Ευγενίδου έχει στενή συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας για την έκδοση των βιβλίων των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού ενώ πραγματοποιεί μεταξύ άλλων και έρευνες γύρω από τα θέματα ναυτικής εκπαίδευσης.
Ο κ. Ευγενίδης παρακολουθώντας στενά τα ζητήματα ναυτικής εκπαίδευσης σημείωσε πρόσφατα σε εκδήλωση της SNAME (Society of Naval Architects and Marine Engineers) με θέμα την «Ακαδημαϊκή Αριστεία στις Ναυτικές Σπουδές» ότι η ναυτιλία και φυσικά η ελληνική ναυτιλία, δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς τους Έλληνες ναυτικούς οι οποίοι κατά καιρούς διακρίθηκαν ως εξέχουσες προσωπικότητες της ναυτιλίας και της οικονομίας.
«Ως πρεσβευτής του ΙΜΟ στην Ελλάδα και μέλος της οικογένειας του Ιδρύματος Ευγενίδου, στόχος μου είναι να ενώσουμε τις δυνάμεις μας με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, προκειμένου να προσελκύσουμε τους νεαρούς Έλληνες στα ναυτιλιακά και ναυτικά επαγγέλματα και να τους καλέσουμε να επιβιβαστούνε στα πλοία» πρόσθεσε ο κ. Ευγενίδης.
«Μία από τις κύριες αποστολές μας ως Ίδρυμα Ευγενίδου είναι να στηρίξουμε την πολιτεία προκειμένου να βελτιωθεί περαιτέρω το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Ο κοινός στόχος της ευρύτερης ναυτιλιακής κοινότητας της χώρας μας θα πρέπει να είναι η προετοιμασία για την κατάλληλη εκπαίδευση των νέων αξιωματικών καταστρώματος και μηχανής» συμπλήρωσε.
Στη διάρκεια της 4ης βιομηχανικής επανάστασης και της νέας υβριδικής σχέσης μεταξύ πλοίου και γραφείου, θα πρέπει να δοθεί έμφαση στην εκπαίδευση στα STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) και στις νέες τεχνολογίες, είπε σε άλλο σημείο της ομιλίας του και υπογράμμισε ότι «το εκπαιδευτικό μας σύστημα θα πρέπει να ενθαρρύνει τους νέους φοιτητές ξεκινώντας από τα ναυτικά τεχνικά λύκεια, τις καλά οργανωμένες ναυτικές ακαδημίες αλλά και τα ισχυρά ιδιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, ούτως ώστε οι νέοι μας να ακολουθήσουν μια καριέρα που θα τους οδηγεί με επιτυχία στη θάλασσα. Πρόκειται φυσικά για μια διαρκή μάχη που πρέπει να κερδίσουμε με ομοφωνία, δουλεύοντας από κοινού με τη θέσπιση μακροπρόθεσμης στενής συνεργασίας μεταξύ των βιομηχανικών φορέων της ναυτιλίας, των ερευνητικών ινστιτούτων αλλά και των παρόχων κατάρτισης σε όλα τα επίπεδα».
Επίσης ο κ. Ευγενίδης μιλώντας πριν από έναν περίπου χρόνο στην εκδήλωση για τα 70 χρόνια του ΙΜΟ και αναφερόμενος στο μέλλον της ναυτικής εκπαίδευσης υπογράμμισε μεταξύ άλλων τα εξής: «Ως πρεσβευτής του ΙΜΟ και ως πρόεδρος του Ιδρύματος Ευγενίδου, το οποίο διαθέτει πολυετή εμπειρία στον χώρο της ναυτικής εκπαίδευσης, θεωρώ πως και με τις δύο ιδιότητες, όπως και όλοι μαζί με την κάθε μας ιδιότητα πιστεύω, μοιραζόμαστε όσον αφορά τη ναυτική εκπαίδευση τους παρακάτω στόχους:
- Να συμβάλουμε στην προσέλκυση ποιοτικού μαθητικού δυναμικού στη ναυτική εκπαίδευση.
- Να συμβάλουμε στην εξάλειψη της τυχόν δυσαναλογίας (mismatch) μεταξύ δεξιοτήτων και απαιτήσεων της αγοράς εργασίας στη ναυτιλία και
- Να συμβάλουμε στην αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης, καθώς και στη διεθνοποίησή της.
Όλα τα ανωτέρω συγκροτούν και τη βασική στόχευση μίας σύγχρονης ναυτικής εκπαίδευσης.
Είναι πρόδηλο ότι η Πληροφορική, η Ψηφιακή Επικοινωνία και σταδιακά και η Τεχνητή Νοημοσύνη γίνονται πλέον καθοριστικά προαπαιτούμενα στην αγορά εργασίας, πολύ περισσότερο δε στη ναυτιλία. Η σχέση πλοίου-γραφείου καθίσταται πλέον σχεδόν υβριδική.
Τεχνολογίες όπως είναι τα μεγάλα δεδομένα (Big Data), το “e-navigation”, ένα καινούργιο πλαίσιο που θα ελέγχει τη λειτουργία του πλοίου αλλά και την επικοινωνία του με την ξηρά, οι βελτιωμένες δορυφορικές επικοινωνίες, η πέμπτη γενιά κινητής τηλεφωνίας, οι νανοτεχνολογίες κ.ά. αναμένεται ότι θα επηρεάσουν σημαντικά τον τρόπο λειτουργίας της εμπορικής ναυτιλίας.
Θα έχουμε, πιο συγκεκριμένα, συνεχή διασύνδεση πλοίου και ξηράς, αντιμετωπίζοντας το πλοίο σαν κόμβο σε ένα ευρύτερο δίκτυο, παρέχοντας σημαντικά πλεονεκτήματα τόσο στα θέματα επιχειρησιακής λειτουργίας της ναυτιλίας όσο και στα θέματα παρακολούθησης και ασφάλειας.
Ένα σύγχρονο σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης θα πρέπει να αποσκοπεί στην εξασφάλιση σύγχρονων και κατάλληλων γνώσεων και δεξιοτήτων για τους σπουδαστές και σπουδάστριες. Και αυτό το εφαρμόζουν ήδη όλες οι ανεπτυγμένες χώρες σε θέματα ναυτικής εκπαίδευσης οι οποίες υπερβαίνουν και τα ελάχιστα προαπαιτούμενα της STCW.
Σήμερα, κάθε αξιωματικός πρέπει να έχει τη δυνατότητα:
- Να ασχολείται και να αξιολογεί τα BIG DATA.
- Να ασχολείται και να καταλαβαίνει τις καινοτομίες στον χώρο του αυτοματισμού.
- Να έχει την πληροφορική ως βασικό εργαλείο.
- Να μαθαίνει συνεχώς (διά βίου εκπαίδευση).
Ως Πρεσβευτής του ΙΜΟ, έχω ένα όραμα: την προσέλκυση νέων Ελλήνων και Ελληνίδων στο επάγγελμα του σύγχρονου αξιωματικού του αύριο συμβάλλοντας στην δημιουργία ενός άρτιου και σύγχρονου περιεχομένου εκπαίδευσης και μαθητείας.
Το όραμα αυτό πιστεύω ότι μας οδηγεί στην τήρηση του χρυσού κανόνα της ενότητας και της συνεργασίας, μέσω ενός ουσιαστικού διαλόγου, μεταξύ των εταίρων για να συγκεραστούν οι δεξιότητες που χρειάζεται η ελληνική ναυτιλία με το τι διδάσκονται οι σπουδαστές της ναυτικής εκπαίδευσης.
Αυτός ο χρυσός κανόνας θα αυξήσει την πιθανότητα προσέλκυσης μαθητικού δυναμικού με ποιοτικά χαρακτηριστικά στον χώρο της ναυτιλίας.
Αν η προσέλκυση των ποιοτικών νέων δεν συνοδευτεί από υψηλών προδιαγραφών ναυτική εκπαίδευση, τότε θα αρχίσει ο φαύλος κύκλος της από στόμα σε στόμα δυσφήμησης που θα δυσχεράνει τη μελλοντική προσέλκυση ποιοτικών νέων και ούτω καθεξής
Οι στόχοι μου τόσο ως πρεσβευτού του ΙΜΟ, αλλά και ως προέδρου του Ιδρύματος Ευγενίδου, πάντα με τη βοήθεια των εμπλεκόμενων φορέων στη ναυτιλία, είναι:
- Να επενδύσουμε σε μία ποιοτικότερη ναυτική εκπαίδευση γιατί αυτή θα προσελκύσει μαθητές με υψηλές επιδόσεις.
- Να επενδύσουμε σε έναν θετικών μαθημάτων προσανατολισμό της ναυτικής εκπαίδευσης, ώστε να παράγουμε στελέχη με δεξιότητες σχετικές με τις τεχνολογικές εξελίξεις στον χώρο της ναυτιλίας.
- Να επενδύσουμε στην ανάπτυξη των σύγχρονων δεξιοτήτων για υψηλής ποιότητας αξιωματικούς Εμπορικού Ναυτικού.
Ο συνδυασμός αυτών οδηγεί προς ένα καλύτερο μέλλον ή προς τη θεμελιώδη εξίσωση: “Ποιότητα της Ναυτικής Εκπαίδευσης συν Σύγχρονες Δεξιότητες μας δίνουν μια καλύτερη ναυτιλία για ένα καλύτερο μέλλον”».