Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Αδήριτη ανάγκη θεωρείται η σταδιακή αντικατάσταση των παλαιών επαγγελματικών αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών (όπως άλλωστε και των επιβατικών) από νέα με στόχο την προστασία του περιβάλλοντος. Όπως έχει επανειλημμένα τονίσει ο ΣΕΑΑ, οι περισσότερες ευρωπαϊκές πόλεις πλέον στρέφουν το ενδιαφέρον τους στα ελαφρά φορτηγά της τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 6c), ανεξαρτήτως καυσίμου (βενζίνη, πετρέλαιο, ηλεκτρικά κ.λπ.). Και ενώ το ποσοστό των αυτοκινήτων πολύ χαμηλών ρύπων στις ευρωπαϊκές πόλεις αυξάνεται, η Ελλάδα δυστυχώς για άλλη μία φορά μένει πίσω με τον στόλο των επιβατικών το έτος 2017 να φτάνει κατά μέσο όρο τα 15,4 χρόνια, ξεπερνώντας χώρες όπως η Ρουμανία (15,3 χρόνια) ή Ουγγαρία (14,5 χρόνια).
Σε αντίθεση με άλλες χώρες που στοχεύουν σε οχήματα που επιβαρύνουν ελάχιστα το περιβάλλον, η Ελλάδα παρουσιάζει τα μεγαλύτερα ποσοστά κυκλοφορούντων επιβατικών στην κατηγορία Euro 3 (2000-2004), που καταλαμβάνουν το 27,9% του στόλου, σε σχέση με τα Euro 6, που καταλαμβάνουν ποσοστό μόλις 3,2%.
Μία τέτοια σύγκριση οδηγεί στο συμπέρασμα για τις δραματικές επιπτώσεις που έχουν στην υγεία και στο περιβάλλον τα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας. Οι εκπεμπόμενοι ρύποι επιβαρύνουν άμεσα την ανθρώπινη υγεία αυξάνοντας τον κίνδυνο καρδιοαναπνευστικών νοσημάτων. Ένα ελαφρύ όχημα Euro 6c κατηγορίας εκπέμπει το ένα τρίτο των οξειδίων του αζώτου σε σχέση με ένα όχημα Euro 3 και μόλις το ένα έκτο των σωματιδίων (στα πετρελαιοκίνητα). Στην προσπάθεια μείωσης των επιβλαβών εκπομπών η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έθεσε αυστηρά μέτρα ελέγχων για τους ρύπους που εκπέμπουν τα ελαφρά οχήματα παλαιότερης τεχνολογίας [οδηγία ΕΕ 2016/2284], κυρίως για τα πετρελαιοκίνητα που συνδέονται άμεσα με πρόωρους θανάτους, με αποτέλεσμα οι περισσότερες χώρες να καταφεύγουν στη λύση της απαγόρευσης των παλαιοτέρων diesel οχημάτων Euro 3 και προγενέστερα.
Πόλεις όπως το Παρίσι, η Βενετία, η Λισαβόνα, το Ντίσελντορφ, η Βρέμη, η Πράγα και το Βερολίνο έχουν απαγορεύσει την κυκλοφορία σε πετρελαιοκίνητα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά κατηγορίας Euro 3 και προγενέστερα. Άλλες πόλεις, όπως το Λονδίνο, το Μιλάνο, το Όσλο και η Στοκχόλμη έχουν επιβάλει τέλος εισόδου για το κέντρο της πόλης στα diesel οχήματα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 3-4). Η ανθρώπινη υγεία και ασφάλεια απειλείται επίσης με την παθητική ασφάλεια που προσφέρει ένα αυτοκίνητο παλαιότερης τεχνολογίας, σε αντίθεση με ένα όχημα νεότερης τεχνολογίας.
Το κόστος της συντήρησης ενός παλαιότερου οχήματος είναι πολύ πιο ακριβό από την απόσβεση και συντήρηση ενός νεότερου, εκτός αν ο ιδιοκτήτης αμελεί τη συχνή και σωστή συντήρηση του οχήματος του, συνέπεια επίσης των αναποτελεσματικών ελέγχων.
Τα αυξημένα επίπεδα θορύβου από τα ελαφρά φορτηγά παλαιότερης τεχνολογίας, σε σχέση με νεότερα οχήματα (πολύ περισσότερο με τα ηλεκτρικά), επιβαρύνουν τις ήδη «φορτωμένες» από ήχους και ρύπους πόλεις, καθιστώντας πολλές φορές την κατάσταση ανυπόφορη για τους κατοίκους της.
Οι κυβερνήσεις, σύμφωνα με τον ΣΕΑΑ, οφείλουν να αναλαμβάνουν τις ανάλογες ευθύνες και αποφάσεις για την προσπάθεια μείωσης της κυκλοφορίας παλαιών, ρυπογόνων ελαφρών οχημάτων. Σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες τα τέλη κυκλοφορίας είναι υψηλότερα για τα επιβατικά και ελαφρά φορτηγά παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και έχουν τεθεί σε ισχύ γι’ αυτά κυκλοφοριακοί περιορισμοί, προσπαθώντας να αποτρέψουν τους ιδιοκτήτες από την κυκλοφορία τους.
Με βάση τα πιο πάνω και καθώς το περιβάλλον στα αστικά κέντρα της χώρας μας είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένο, η ελληνική πολιτεία οφείλει να εντείνει την προσπάθεια για τη μείωση κυκλοφορίας των παλαιών αυτοκινήτων και φορτηγών, με μέτρα όπως:
- Αντικατάσταση του πράσινου δακτυλίου (μονά-ζυγά κ.λπ.) με sticker ελεύθερης εισόδου στο κέντρο των πόλεων, μέσω της έκδοσης ετήσιας κάρτας κόστους ανάλογου της αντιρρυπαντικής τεχνολογίας του αυτοκινήτου (π.χ. από 20 ως το πολύ 70 ευρώ ετησίως).
- Κυμαινόμενα τέλη κυκλοφορίας, ανάλογα της ηλικίας των ελαφρών οχημάτων, με λογική επιβάρυνση για τα μεσαίας ηλικίας (10-15 ετών), αλλά και αποτρεπτικά για τα υπέργηρα οχήματα (20+ έτη).
- Αυστηροί τεχνικοί έλεγχοι στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα και παροχή όλων των πληροφοριών του ιστορικού τους, ώστε να προστατεύεται ο καταναλωτής που λόγω της κρίσης έχει καταστεί πιο εύπιστος.
- Έλεγχοι για τυχόν παράτυπες επισκευές, χωρίς εγγύηση. Έλεγχοι στο δρόμο για αυτοκίνητα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ, χαλασμένα εξαρτήματα (ελαστικά, φώτα κ.λπ.).
Οι κατασκευαστές έχουν να προτείνουν, σήμερα, εξαιρετικές προτάσεις που βοηθούν τους επαγγελματίες να κάνουν καλύτερα τη δουλειά τους, να μετακινούνται και να μεταφέρουν προϊόντα με μεγαλύτερη ασφάλεια και άνεση, περιορίζοντας σημαντικά το κόστος χρήσης.
Fiat Professional Talento
Αναβαθμισμένος εξοπλισμός
Σχεδιασμένο για να μεταφέρει αγαθά ή επιβάτες, το Talento της Fiat Professional παρέχει στους επαγγελματίες μία ευρεία γκάμα λύσεων, η οποία κάνει τη διαφορά στην καθημερινή εργασία. Οι τετράγωνες γραμμές του Talento υποδηλώνουν το ευρύχωρο εσωτερικό του, προσθέτοντας άνεση σε κάθε ταξίδι. Ειδικά η επαγγελματική έκδοση (van) ξεχωρίζει για τον κορυφαίο όγκο φόρτωσης που προσφέρει: 8,6 κ.μ. στην έκδοση με μακρύ μεταξόνιο και υψηλή οροφή.
Εξοπλισμένο με ηλεκτρονικά συστήματα Traction +, ESC και Ηill Ηolder, το Talento εργάζεται οπουδήποτε χρειαστεί στο απαιτητικό ελληνικό οδικό δίκτυο. Είτε μεταφέρονται 8 επιβάτες με τις αποσκευές τους, είτε φορτίο 1,2 τόνου, ο πετρελαιοκινητήρας του 1.6 λτ σε εκδόσεις με μονό τούρμπο (120 ίπποι) ή διπλό τούρμπο και σύστημα Start & Stop (125 ίπποι) διαθέτει τον κατάλληλο συνδυασμό ισχύος και οικονομίας. Ενδεικτικά, η ονομαστική κατανάλωση μικτού κύκλου στις επιβατικές εκδόσεις, είναι μόλις 5,6 λτ/100 χλμ. Τώρα, το Talento αποκτά ακόμα πλουσιότερο εξοπλισμό.
Οι επιβατικές εκδόσεις γίνονται ακόμα πιο άνετες, ενσωματώνοντας στο βασικό εξοπλισμό στοιχεία όπως: κλιματισμό εμπρός και πίσω επιβατών, ηχοσύστημα με Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, φιμέ πλαϊνά κρύσταλλα (έκδοση με μακρύ μεταξόνιο) και δύο πλευρικές συρόμενες πόρτες επιβατών (αριστερά και δεξιά) για ανετότερη επιβίβαση και αποβίβαση. Οι επαγγελματικές εκδόσεις (Van) γίνονται πιο λειτουργικές για τον επαγγελματία, προσφέροντας αντίστοιχα στο βασικό εξοπλισμό ηχοσύστημα με Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι, κρύσταλλα στην πίσω διπλή πόρτα, καθώς και εργοστασιακή προστατευτική επένδυση του χώρου φόρτωσης, ως τη μέση του ύψους του.
Peugeot Traveller Lux!
H οικογένεια του Traveller καλωσορίζει στην πλούσια γκάμα της την 9θέσια έκδοση Lux! η οποία έρχεται με σκοπό να εισχωρήσει στην κατηγορία των 9θέσιων VIP Transfer, προφέροντας Premium μετακινήσεις με υψηλά στάνταρ ποιότητας, άνεσης και ασφάλειας. Το Peugeot Traveller Lux! ανταποκρινόμενο πλήρως σε αυτά τα υψηλά στάνταρ, χαρακτηρίζεται από την καινοτομία στις νέες τεχνολογίες, τον πλούσιο εξοπλισμό του, τα υψηλής ποιότητας υλικά του και προπάντων τη χαρακτηριστικά δυναμική του μορφή.
Μερικά από τα κύρια χαρακτηριστικά της έκδοσης Lux! που την κάνουν να ξεχωρίζει είναι η ηλεκτρικά ανοιγόμενη δεξιά πλευρική πόρτα, η εργοστασιακή δερμάτινη επένδυση καθισμάτων (TEP) και οι ζάντες ελαφρού κράματος 17 ιντσών (Phoenix). Παράλληλα, διαθέτει WiFi on board και εργοστασιακό σύστημα Navigation με οθόνη αφής 7 ιντσών, ραδιόφωνο με λειτουργία Mirror Link, MP3, Bluetooth, θύρα USB και χειριστήρια στο τιμόνι προσφέροντας αρίστης ποιότητας συνδεσιμότητα και τεχνολογία στους επιβάτες.
Το νέο Traveller Lux! εφοδιάζεται με κινητήρα πετρελαίου 2.0 lt BlueHDi 180 ίππων και αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων, προδιαγραφών Euro 6.2, που το κατατάσσουν ανάμεσα στα κορυφαία της κατηγορίας όσον αφορά στις επιδόσεις, την οικονομία και τις εκπομπές CO2, με μόλις 147γμ/χλμ. Η έκδοση Lux! διατίθεται σε μήκος με μακρύ μεταξόνιο (L3) που εξασφαλίζει μεγαλύτερη άνεση στους πίσω επιβάτες και γενναιόδωρο χώρο αποσκευών. Η αναβάθμισή του σε όλους τους τομείς το κατατάσσει στην premium κατηγορία των 9θέσιων MiniBus και το καθιστά πρώτη επιλογή στις VIP μετακινήσεις.
Nissan NV400
Mε ανατρεπόμενη καρότσα φόρτωσης
Έχοντας ξεκινήσει πρόσφατα την πολλά υποσχόμενη εμπορική του πορεία, το NV400 προσφέρεται από τη Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης Α.Ε. και σε έκδοση με ανατρεπόμενη καρότσα! Σχεδιασμένο για σκληρή δουλειά χωρίς συμβιβασμούς στην άνεση της καμπίνας, το συγκεκριμένο NV400 είναι διαθέσιμο με μια ενιαία καμπίνα τριών θέσεων. Η ανατροπή λειτουργεί με πρόσθετο σασμανάκι και χειρισμό μέσα από την καμπίνα οδήγησης και μπορεί να αποκτήσει κλίση 45° για γρήγορη και εύκολη εκφόρτωση.
Το συγκεκριμένο όχημα αποτελεί μια εξαιρετική επιλογή για τον κατασκευαστικό κλάδο, καθώς με την ευελιξία του, τον εργονομικό σχεδιασμό του, αλλά και τις ανέσεις που προσφέρει για τον οδηγό και τους συνεπιβάτες του, δύναται να φέρει εις πέρας το δύσκολο έργο της μεταφοράς χύδην υλικών. Συνοδευόμενο από εγγύηση πέντε ετών ή 160 χιλιάδων χιλιομέτρων, το ΝV400 διαθέτει τα «διαπιστευτήρια» για να αντεπεξέλθει και στις σκληρές απαιτήσεις του σύγχρονου επαγγελματία. Το ανατρεπόμενο φορτηγό Nissan NV400 κινείται από τον 4κύλινδρο, 16βάλβιδο, προηγμένης τεχνολογίας EURO6 κινητήρα πετρελαίου, χωρητικότητας 2,3 λίτρων, ροπής 290Nm και απόδοσης 130 ίππων.
Ο εν λόγω κινητήρας διακρίνεται τόσο για την εξαιρετική οικονομία καυσίμου όσο και για τα μεγάλα διαστήματα συντήρησης που προσφέρει. Για περισσότερες πληροφορίες για το ανατρεπόμενο φορτηγό αυτοκίνητο Nissan NV400, οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν με το τμήμα πωλήσεων επαγγελματικών οχημάτων της Nissan -Nικ. I. Θεοχαράκης Α.Ε., στο τηλέφωνο 210 34 89 258. Στιγμιότυπα με την πανεύκολη λειτουργία της ανατρεπόμενης καρότσας στο Nissan NV400, μπορείτε να δείτε στο https://youtu.be/axJrzqnhyuc
Opel Vivaro
Σημείο αναφοράς η 3η γενιά
Το Opel Vivaro βασίζεται σε μία προηγμένη πλατφόρμα, είναι διαθέσιμο ήδη για παραγγελία στη Γερμανία, ενώ αναμένεται στις εκθέσεις των διανομέων από τα τέλη του καλοκαιριού. Προσφέρει μία πλούσια γκάμα εκδόσεων προσαρμοσμένη στις ανάγκες των πελατών - Cargo panel van, crew cab για έως έξι επιβαίνοντες, platform chassis και όχημα μεταφοράς προσωπικού Combi και επιπλέον - για πρώτη φορά - σε τρία μήκη αντί δύο (4,60 μ., 4,95 μ. και 5,30 μ.).
Με μέγιστη χωρητικότητα χώρου φόρτωσης 6,6 κ.μ., το νέο Vivaro έχει ωφέλιμο φορτίο έως 1.400 κιλά, 200 κιλά περισσότερα του προκατόχου του. Το ίδιο ισχύει και για τα φορτία ρυμούλκησης: το μέγιστο φορτίο τρέιλερ των 2.500 κιλών είναι κατά μισό τόνο υψηλότερο από πριν. Μόνο τα ύψος είναι μέτριο, στις περισσότερες εκδόσεις περίπου 1,90 μ. Επομένως, το νέο Vivaro μπορεί να έχει πρόσβαση σε υπόγεια πάρκινγκ ή σε εμπορικά κέντρα με χαμηλή οροφή, κάτι που διευκολύνει τη φόρτωση/εκφόρτωση. Σταθερότητα και ασφάλεια σε κάθε είδους ολισθηρές επιφάνειες - λάσπη, άμμο ή χιόνι - παρέχει το προηγμένο σύστημα ελέγχου πρόσφυσης IntelliGrip.
Στη μεγαλύτερη απόσταση από το έδαφος και στην προστασία του κάτω μέρους του αμαξώματος προστίθεται το πακέτο «εργοταξίου» (work-site set-up). Η Opel θα προσφέρει επίσης το νέο Vivaro με σύστημα τετρακίνησης της Dangel. Απεριόριστη πρόσβαση στο χώρο φόρτωσης προσφέρει η φαρδιά πίσω πόρτα και οι συρόμενες πλαϊνές πόρτες που είναι ιδιαίτερα πρακτικές καθώς, για πρώτη φορά στο Vivaro, ανοίγουν αυτόματα. Μία κίνηση του ποδιού μπροστά από τους αισθητήρες στο εξωτερικό του αυτοκινήτου, είναι το μόνο που χρειάζεται.
Ford Transit Sport Van
Μία νέα έκδοση με απόδοση 185 ίππων του αναβαθμισμένου, 2λιτρου κινητήρα ντίζελ EcoBlue της Ford καθιστά το Transit Custom Sport van το ισχυρότερο μοντέλο στην ιστορία του όταν λανσαριστεί στα μέσα του 2019. Μάλιστα, η συγκεκριμένη έκδοση θα αποτελέσει τον «ηγέτη» μιας γκάμας τριών διαφορετικών Transit Sport van με χαρακτηριστικές διπλές σπορ ρίγες. Εκτός από την αυξημένη ισχύ κατά 9% και τη ροπή των 415 Nm, οι αγοραστές του Transit Custom Sport van θα επωφεληθούν από το αναβαθμισμένο επίπεδο συνδεσιμότητας, χάρη στην τεχνολογία του ενσωματωμένου μόντεμ, FordPass Connect.
Το νέο Transit Connect Sport van, που αποκαλύφθηκε πέρσι στην Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου (IAA) στο Ανόβερο της Γερμανίας και ήδη διατίθεται, περιλαμβάνει επίσης τον αναβαθμισμένο 1.5L EcoBlue ντίζελ κινητήρα των 120 ίππων και χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων. Το συμπαγές Transit Courier Sport van ολοκληρώνει την γκάμα. Οι πωλήσεις του Transit Custom Sport αυξήθηκαν κατά 58% το 2018 συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά, φτάνοντας τις 4.402 μονάδες, ενώ οι πωλήσεις του Transit Courier Sport κατά 52%, αγγίζοντας τις 1.044 μονάδες.
Το 2018 η Ford πέτυχε το καλύτερο αποτέλεσμα πωλήσεων στην κατηγορία των επαγγελματικών οχημάτων εδώ και 25 χρόνια, διαθέτοντας 380.900 επαγγελματικά οχήματα στις 20 ευρωπαϊκές αγορές, αριθμός που ισοδυναμεί με πάνω από 1.000 οχήματα την ημέρα. Εκτός από τα τρία διαφορετικά Transit Sport van, όσοι επιθυμούν ένα κομψό hatchback van, μπορούν επίσης να επιλέξουν το δυναμικό Fiesta Sport van, με μοναδικό εμπρός και πίσω σχεδιασμό, μαρσπιέ στο χρώμα του αμαξώματος και ζάντες αλουμινίου έως και 18”.