Αλγόριθμοι θα εκπαιδευτούν πάνω σε μια σειρά δραστηριοτήτων που παραδοσιακά σχετίζονταν με τεστ πάνω στις διανοητικές δυνατότητες των ζώων, στο πλαίσιο των Animal-AI Olympics- με έπαθλο 10.000 δολαρίων.
Κατά κανόνα οι δοκιμές τεχνητής νοημοσύνης έχουν να κάνουν με εξειδίκευση σε ένα είδος δραστηριότητας, όπως πχ ένα επιτραπέζιο παιχνίδι. Σε αυτό τον τομέα, οι ΑΙ παρουσιάζουν πολύ καλές επιδόσεις, ωστόσο αυτό αλλάζει εάν τους ανατεθούν άλλες αποστολές. Σε αυτό το πλαίσιο, στους εν λόγω «Ολυμπιακούς», οι ίδιες τεχνητές νοημοσύνες θα υποβληθούν σε πάνω από 100 προηγούμενες δοκιμασίες, τις οποίες δεν έχουν περάσει ξανά στο παρελθόν.
Όπως σημειώνει το MIT Technology Review, αυτό που δοκιμάζεται επί της προκειμένης δεν είναι κάποιο συγκεκριμένο είδος νοημοσύνης, μα η δυνατότητα ενός και μόνο δρώντος να προσαρμόζεται σε διαφορετικά περιβάλλοντα. Αυτό θα έδειχνε μια περιορισμένη μορφή «γενικής» νοημοσύνης- του είδους της κοινής λογικής που χρειάζεται η ΑΙ για να πάει ένα βήμα παραπέρα.
Οι Animal-AI Olympics διοργανώνονται από μια ομάδα ερευνητών στο Leverhulme Centre for the Fiture of Intelligence στο Κέμπριτζ και στο GoodAI, ένα ερευνητικό ινστιτούτο με έδρα στην Πράγα. Εντάσσονται στο ευρύτερο πλαίσιο ενός προγράμματος ονόματι Kinds of Intelligence, στο οποιο συνεργάζονται ερευνητές από ένα ευρύ φάσμα ειδικοτήτων- από ειδικούς σε θέματα νοημοσύνης ζώων μέχρι επιστήμονες υπολογιστών και φιλοσόφους. Αξίζει να σημειωθεί πως κάποιες από τις δοκιμασίες χρησιμοποιούνται και για τεστ πάνω στις διανοητικές ικανότητες μωρών και μικρών παιδιών.
Αντί να ζητήσουν πραγματικά ρομπότ από τους ερευνητές, η Μάρτα Χαλίνα, διευθύντρια της ομάδας, και οι συνεργάτες της ανέπτυξαν ένα εικονικό περιβάλλον που δημιουργήθηκε με το λογισμικό ανάπτυξης βιντεοπαιχνιδιών Unity. Για τους σκοπούς των δοκιμών προσομοιώνεται ένα περιβάλλον δοκιμών εργαστηρίου για ζώα, με ανταμοιβές τροφής, τοίχους, κινούμενα αντικείμενα κ.α. Αργότερα μέσα στον μήνα, αυτή η προσομοίωση «playground» (χώρου παιχνιδιού) όπως το αποκαλεί η Χαλίνα, θα καταστεί διαθέσιμη στην κοινότητα των ερευνητών ΑΙ, που θα αποκτήσουν τη δυνατότητα να εκπαιδεύσουν τις τεχνητές νοημοσύνες τους εντός του εικονικού περιβάλλοντος.
Οι «παίκτες» θα είναι συστήματα υπολογιστών που ενεργούν αυτόνομα στον χώρο. Οι διοργανωτές ενθαρρύνουν τη χρήση κάθε είδους προσέγγισης, εκτιμώντας πως οι περισσότεροι θα επιλέξουν το reinforcement learning, ωστόσο ελπίζουν πως θα υπάρξουν πειραματισμοί και με νέες μεθόδους- ειιδκά με το αποκαλούμενο «cognitive approach», που προσομοιώνει ανθρώπινες διαδικασίες επίλυσης προβλημάτων.
Οι συμμετέχοντες θα υποβάλουν τους «παίκτες» τους τον Ιούνιο, και οι διοργανωτές θα τους περάσουν από 100 δοκιμές, που χωρίζονται σε 10 κατηγορίες. Τα επίπεδα δυσκολίας θα ποικίλλουν, από πολύ βασικά μέχρι δυσκολότερα- ωστόσο η κυριότερη πρόκληση θα είναι πως οι τεχνητές νοημοσύνες θα πρέπει να είναι ικανές σε όλες τις δοκιμές στις οποίες θα υποβληθούν. Νικητής θα είναι η τεχνητή νοημοσύνη με τον καλύτερο μέσο όρο και όχι με τη δυνατότητα υψηλών επιδόσεων σε συγκεκριμένες, δύσκολες δοκιμασίες: Αυτό που δοκιμάζεται επί της προκειμένης είναι η δυνατότητα γρήγορης προσαρμογής σε νέες καταστάσεις ή της «μεταφοράς» δεξιοτήτων από τη μια δοκιμασία στην άλλη.