Η Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία διοργανώνει την Τετάρτη 17 και την Πέμπτη 18 Απριλίου 2019 στα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Σχολεία Εκάλης το «7ο Παναρσακειακό Μαθητικό Συνέδριο» με θέμα «Ο σύγχρονος άνθρωπος και η ψηφιακή τεχνολογία: προκλήσεις και προβληματισμοί».
Κεντρικός ομιλητής θα είναι ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, καθηγητής τού Τμήματος Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Επιστήμης Υπολογιστών του Massachusetts Institute of Technology (MIT), ο οποίος τιμήθηκε το 2018 με την κορυφαία διάκριση Rolf Nevanlinna Prize για τη συμβολή του στα μαθηματικά των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Σκοπός του Συνεδρίου είναι να φέρει τους μαθητές αντιμέτωπους με τον δυναμικό κόσμο της σύγχρονης ψηφιακής τεχνολογίας και τους πολλαπλούς δρόμους που αυτή ανοίγει στο μέλλον. Όπως εξηγούν οι διοργανωτές, πολύς λόγος γίνεται σήμερα για τεχνικά άψογες κατασκευές, για νοήμονες μηχανές, για έξυπνες εφαρμογές και έξυπνες πόλεις, για νέα υλικά, για πρωτοποριακές θεραπείες, για ευφυή λογισμικά, για μεγάλα δεδομένα, για δίκτυα επικοινωνίας. Πώς όμως μπορούμε να ελέγξουμε και να αποφασίσουμε ποια απ’ όλα αυτά τα τεχνολογικά επιτεύγματα, με ποιο τρόπο και υπό ποιες προϋποθέσεις θα οδηγήσουν τον κόσμο και τον άνθρωπο σε ένα αύριο πιο εύκολο αλλά ταυτόχρονα ουσιαστικό; Το Συνέδριο επιδιώκει να καταστήσει σαφές στους μαθητές ότι η μεγαλύτερη πρόκληση για τον σημερινό νέο είναι να επινοήσει το μέλλον του.
Στο Συνέδριο θα συμμετάσχουν ως εισηγητές οι μαθητές από τα Αρσάκεια-Τοσίτσεια Γυμνάσια και Λύκεια Αθηνών, Θεσσαλονίκης, Πατρών, Ιωαννίνων και Τιράνων. Θα συμμετάσχουν επίσης μαθητές από δημόσια και ιδιωτικά, γενικά και επαγγελματικά Λύκεια τής Αττικής. Ειδικότερα, 700 μαθητές υπό την επίβλεψη 120 περίπου εκπαιδευτικών εργάστηκαν σε ομάδες και εκπόνησαν 130 εργασίες που θα παρουσιαστούν στο Συνέδριο ως εισηγήσεις, poster, εργαστήρια, ταινίες μικρού μήκους, δρώμενα, έκθεση εικαστικού υλικού, ρητορικά αγωνίσματα, ψηφιακές εφαρμογές. Το Συνέδριο πραγματοποιείται σε συνεργασία με διακεκριμένους Πανεπιστημιακούς, εκπροσώπους ερευνητικών κέντρων, ανθρώπους των γραμμάτων και τής τέχνης, οι οποίοι τις ημέρες του Συνεδρίου θα προεδρεύσουν στις συνεδρίες και θα συνομιλήσουν με τους μαθητές και το κοινό.
Το Συνέδριο θα πραγματοποιηθεί σε παράλληλες συνεδρίες στο Κεντρικό Θέατρο, το Αμφιθέατρο και αίθουσες των Αρσακείων-Τοσιτσείων Σχολείων Εκάλης. Το Συνέδριο μπορούν να παρακολουθήσουν οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς τους καθώς και όλα τα ενδιαφερόμενα μέλη τής επιστημονικής, ερευνητικής και εκπαιδευτικής κοινότητας στη χώρα μας.
Η ομιλία του καθηγητή Κωνσταντίνου Δασκαλάκη θα μεταδοθεί ζωντανά μέσω της ιστοσελίδας των Αρσακείων Σχολείων https://arsakeio.gr και της σελίδας τους στο facebook.
Θεματικοί άξονες και ενδεικτικά θέματα
Στη λεγόμενη εποχή της «Ψηφιοποιημένης Κοινωνίας», η ψηφιακή τεχνολογία μεταμορφώνει τον κόσμο μας με βασικές κινητήριες δυνάμεις: α) την τεχνητή νοημοσύνη, β) το δίκτυο 5ης γενιάς (5G), γ) το Υπολογιστικό Νέφος και τις εφαρμογές του, δ) το διαδίκτυο των Πραγμάτων (InternetofThings), δ) τον μεγάλο όγκο Δεδομένων (BigData), την ανάλυση και διαχείρισή τους κ.ά.
Ειδικότερα εξετάζονται οι δραματικές αλλαγές που η ψηφιακή τεχνολογία επιφέρει σε:
- Εκπαίδευση
- Ψηφιακός αλφαβητισμός πολιτών (DigitalCitizenship) - Ηλεκτρονική διακυβέρνηση (e-government)
- Ψηφιακό χάσμα
- Ηλεκτρονική μάθηση (π.χ. e-learning, MOOCS, κ.ά.)
- Εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα στην εκπαίδευση (virtual και augmented reality)
- Τεχνολογίες εκμάθησης για μαθητές ειδικών αναγκών
- Εξατομικευμένη μάθηση
- Ρομποτική και εκπαίδευση
- Εκπαιδευτικά παιχνίδια (seriousgaming) και προσομοιώσεις
- Επικοινωνία – Ενημέρωση
- Γλωσσική τεχνολογία: η αυτόματη ανάλυση και επεξεργασία λόγου, η μηχανική μετάφραση, η σύνθεση και αναγνώριση φωνής, η «άντληση» πληροφοριών από κείμενα και η εκπαιδευτική τεχνολογία (γλωσσική εκπαίδευση μέσω πολυτροπικών εκπαιδευτικών εργαλείων και ψηφιακών γλωσσικών δραστηριοτήτων)
- Το μέλλον των ΜΜΕ
- Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης (SocialMedia)
- Online προπαγάνδα, e-καμπάνιες (Twitter, Facebook, Instagram)
- «Πλαστές ειδήσεις» (fake news), παραπληροφόρηση
- Κοινωνικοποίηση στον 21ο αιώνα
- Πολιτισμό
- Ο ρόλος της ψηφιακής τεχνολογίας στην έρευνα, τη συντήρηση και την αποκατάσταση μνημείων και έργων τέχνης
- Ψηφιακές βιβλιοθήκες (π.χ. Europeana, η ψηφιακή βιβλιοθήκη για τον πολιτισμό της Ευρώπης, ψηφιακή βιβλιοθήκη της Γαλλικής Αρχαιολογικής Σχολής και του Γερμανικού Αρχαιολογικού Ινστιτούτου, κ.ά.)
- Διαχείριση και διάδοση πολιτιστικής κληρονομιάς (ψηφιοποιήσεις αρχείων και έργων τέχνης, πολιτιστικές διαδρομές, ψηφιακές αναπαραστάσεις του παρελθόντος, 3D αναστηλώσεις)
- Ψηφιακά Μουσεία – «συμβιώσεις» φυσικών και ψηφιακών εκθεμάτων
- Ψηφιακή τέχνη
- Υγεία
- Χρήση δεδομένων για διάγνωση και θεραπεία ασθενειών
- Ρομποτική στην ιατρική
- Εξατομικευμένη ιατρική
- Αστικό και φυσικό περιβάλλον
- Διαχείριση ενεργειακών πόρων: «Έξυπνη» ενέργεια, «έξυπνα» σπίτια, «έξυπνες» πόλεις
- Τεχνητή νοημοσύνη και προστασία του περιβάλλοντος
- Αυτοκινητοβιομηχανία: ηλεκτροκίνητα, αυτόνομα οχήματα προσαρμοσμένα στις ανάγκες κάθε χρήστη
- Μέσα μαζικής μεταφοράς: έλεγχος και καταγραφή δεδομένων για βελτιστοποίηση της απόδοσης και της ασφάλειας
- Οικονομία
- Επανάσταση στον χώρο των επαγγελμάτων (κατάργηση παλιών –ανάδυση νέων)
- Ρομποτική και αυτοματισμός εργασιών: συνεργασία ανθρώπου-μηχανής