Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Η γαλλική φάρσα «Ο Βαφτιστικός της Κυρίας» των Ενεκέν, Βεμπέρ και ντε Γκορς, παρουσιάζεται στη «Θεατρική Σκηνή Αθηναΐς» [Καστοριάς 34, Αθήνα], σε μετάφραση και ελεύθερη διασκευή του Χάρη Ρώμα, ο οποίος και πρωταγωνιστεί.
Πρόκειται για τη γνωστή γαλλική φάρσα στην οποία στηρίχτηκε ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης για να γράψει τον «Βαφτιστικό», που θεωρείται η δημοφιλέστερη ελληνική οπερέτα όλων των εποχών. Ανέβηκε για πρώτη φορά στην Αθήνα το 1917, με πρωταγωνιστές την Κυβέλη και τον Αιμίλιο Βεάκη.
Στην υπόθεση του έργου, ένας ζωηρός βαφτιστικός ερωτεύεται από φωτογραφία την όμορφη νονά του, που έχει να τον δει από τότε που τον βάφτισε! Είναι, όμως, ο αληθινός βαφτιστικός ή κάποιος άλλος συμπολεμιστής του στο μέτωπο, που έχει βάλει στο μάτι την παντρεμένη γυναίκα; Τι θα πει ο άντρας της όταν τους πιάσει στα πράσα; Και, ακόμη περισσότερο, πώς θα δικαιολογηθούν στον αυστηρό συνταγματάρχη θείο όταν εκείνος εισβάλλει ξαφνικά, ανεμίζοντας με μανία τη σημαία της ηθικής; Με φόντο τους Βαλκανικούς πολέμους, ο «Βαφτιστικός της Κυρίας» υπόσχεται τρελές φαρσικές καταστάσεις, συνεχείς ανατροπές και πολύ γέλιο. Η παράσταση ήταν μια καλή αφορμή, για να συνομιλήσουμε με τον Χάρη Ρώμα.
Λίγα λόγια σας για την παράσταση;
«Πρόκειται για μια φάρσα των Ενεκέν, Βεμπέρ και ντε Γκορς του 1913 στην οποία στήριξε ο Θεόφραστος Σακελλαρίδης την πιο δημοφιλή ελληνική οπερέτα όλων των εποχών, τον περίφημο “Βαφτιστικό”. Είχα σκηνοθετήσει, πριν από δέκα χρόνια, την οπερέτα για το κρατικό θέατρο Βορείου Ελλάδος και από τότε είχα αντιληφθεί ότι θα μπορούσε να γίνει μια “γενναία” διασκευή αυτής της γαλλικής κωμωδίας, που να προκαλεί πολύ και αβίαστο γέλιο. Έκανα αυτή την ελεύθερη διασκευή, σκηνοθέτησα την παράσταση, παίζω τον πρωταγωνιστικό ρόλο του Συνταγματάρχη δίπλα σε άλλους εξαιρετικούς συναδέρφους και τα πράγματα έγιναν όπως ακριβώς τα είχα ονειρευτεί! Η παράσταση γνωρίζει πολύ μεγάλη επιτυχία». Τι σας προσέλκυσε να ανεβάσετε το συγκεκριμένο έργο;
«Η πλοκή, οι συμπτώσεις, οι ανατροπές, ο σουρεαλισμός του έργου που όμως “καμώνεται” πως είναι ρεαλιστικό. Το έργο αυτό προσφέρεται για υπέρβαση σε κάθε επίπεδο - υποκριτικό, σκηνοθετικό, συγγραφικό -με την έννοια της διασκευής. Απαιτεί, όμως, και μεγάλες ισορροπίες». Συστήστε μας τον ρόλο σας!
«Ο Συνταγματάρχης Φωκίων Τσιγάνης είναι γενναίος, ευπατρίδης, στρατολάγνος, άγριος αλλά και ερωτύλος κυνηγός του ποδόγυρου. Υπέρμαχος της οικογένειας αλλά γεροντοπαλίκαρο. Υπέρμαχος της ηθικής τάξης αλλά και έτοιμος να ερωτοτροπήσει με μία παντρεμένη. Αποδίδω όλη την “οξύτητά” του με μια αθωότητα που ακυρώνει την αγριάδα του. Πιστεύω ότι αυτός είναι ο λόγος που το κοινό γελά τόσο πολύ και τον συμπαθεί τόσο πολύ». Πείτε μια ατάκα, έναν διάλογο από το έργο. Ό,τι σας έρθει πρώτο στο νου.
«“Εκατομμύρια, δισεκατομμύρια λίρες δεν αξίζουν όσο μια αληθινή αγάπη!”». Ανοίγει και πάλι το «Καφέ της Χαράς», που αγαπήθηκε πολύ από το τηλεοπτικό κοινό. Μιλήστε μας για αυτή την απόφασή σας. Σε ποιο στάδιο βρίσκεστε;
«Γράφουμε τα πρώτα επεισόδια, ξαναβρίσκουμε τους παλιούς χώρους και επιλέγουμε ή κατασκευάζουμε καινούργιους, ολοκληρώνουμε το επιτελείο που θα διεκπεραιώσει το εγχείρημα, χαιρόμαστε που επιστρέφουμε στη μικρή οθόνη με κάτι που αγαπήσαμε τόσο πολύ και δεν ανησυχούμε μήπως μοιάζει με ξαναζεσταμένο φαγητό. Γιατί ούτε θα μοιάζει, ούτε θα είναι!». Στις επόμενες περιφερειακές εκλογές, θα είστε στο πλευρό του υποψήφιου Περιφερειάρχη Αττικής, Γιώργου Πατούλη. Πώς προέκυψε η επιλογή σας να εμπλακείτε με την πολιτική;
«Ο Γιώργος ήταν συμφοιτητής μου στην Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών. Ήταν πάντα ένας κεφάτος άνθρωπος, με θετική ενέργεια, στόχους που έφερνε εις πέρας και χωρίς παρωπίδες. Μου είχαν προτείνει στο παρελθόν να κατέβω στη κεντρική πολιτική σκηνή, αλλά εμπιστεύτηκα τον Γιώργο και κατεβαίνω στην περιφέρεια μαζί του γιατί πίστεψα ότι μπορώ να προσφέρω από την εκεί θέση μου, χωρίς να εμπλακώ σε ιστορίες πόλωσης και διχασμού. Αν μας εμπιστευτεί ο κόσμος, θα κάνουμε σπουδαίο έργο γιατί υπάρχουν πολλές ιδέες και τεράστια θέληση. Εγώ, βέβαια, θα αναλάβω το κομμάτι του πολιτισμού». Μια αγωνία σας για τον τόπο;
«Θέλω να ανέβει ξανά η Αττική και κατ’ επέκτασιν όλη η Ελλάδα στο βάθρο που της αντιστοιχεί. Στο υψηλότερο. Αυτή τη στιγμή, δυστυχώς, στους περισσότερους τομείς περνάμε κάτω από τον πήχυ!». Μια προσωπική σας αγωνία;
«Είμαι στην ευτυχή θέση να αγωνιώ πια περισσότερο για τους ανθρώπους που αγαπώ, παρά για εμένα τον ίδιο. Εννοείται ότι έχω και φιλοδοξίες και επιδιώξεις. Όχι, όμως, πλέον αγωνίες και ψυχώσεις».
Ένας στόχος σας για το 2019;
«Μα τι άλλο; Να γίνω αντιπεριφερειάρχης πολιτισμού και να οργανώσω χίλιες- μύριες δράσεις!». Και μια ευχή σας;
«Εύχομαι οι Έλληνες να αρχίσουμε να βλέπουμε μακροπρόθεσμα. Το οποίο σημαίνει, εκτός άλλων, ότι πρέπει να μεριμνούμε και για τις απώτερες γενιές και όχι μόνο για τα παιδιά μας, τα εγγόνια μας και τον εαυτούλη μας. Ποιος ξέρει; Μπορεί να επανέλθουμε κάποτε στον πλανήτη. Αλλά για να επανέλθουμε, πρέπει και να υπάρχει!».
Ταυτότητα Παράστασης: Διασκευή - σκηνοθεσία: Χάρης Ρώμας , σκηνικά - κουστούμια: Λαμπρινή Καρδαρά, φωτισμοί: Δημήτρης Αποστόλου, μουσική επιμέλεια: Χρήστος Παπαδόπουλος. Πρωταγωνιστούν: Χάρης Ρώμας, Σωτήρης Καλυβάτσης, Θεοφανία Παπαθωμά, Κατερίνα Τσάβαλου, Βαγγέλης Δουκουτσέλης, Αντώνης Καλομοιράκης και η Εύη Κολιούλη. Στον ρόλο του Βαφτιστικού, ο Όθων Μεταξάς.