Από το τρέχον έτος, το Όσλο θα περιορίσει τη χρήση οχημάτων στο κέντρο της πόλης, ακολουθώντας μια παγκόσμια τάση να καταστούν οι δημοφιλείς τουριστικοί προορισμοί πιο φιλικοί προς τους πεζούς.
Η νορβηγική πρωτεύουσα βρίσκεται στο στάδιο της εξάλειψης των 700 εναπομεινάντων σημείων στάθμευσης στο κέντρο της πόλης ως μέρος του σχεδίου της να μετατρέψει την περιοχή σε απαγορευμένη ζώνη για τα αυτοκίνητα.
«Παίρνουμε αυτή την απόφαση για να επιστρέψουμε τους δρόμους πίσω στους ανθρώπους», δήλωσε η Χάνα Ελίζε Μάρκουσεν, αντιδήμαρχος του Όσλο για την αστική ανάπτυξη, κατά τη διάρκεια πρόσφατης συνέντευξης στους New York Times.
Η Νορβηγία είναι ένα από τα πιο περιβαλλοντικά προοδευτικά κράτη στον κόσμο, έχει στόχο για ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα ως το 2030 και σκοπεύει να σταματήσει την πώληση αυτοκινήτων ορυκτών καυσίμων από το 2025.
Εξάλλου, τον περασμένο μήνα, η Μαδρίτη περιόρισε την πρόσβαση οχημάτων ιδιωτικής χρήσης για τους μη κατοίκους στο κέντρο της πόλης. Λίγες εβδομάδες νωρίτερα, το Λονδίνο εισήγαγε ένα σχέδιο για να απαγορεύσει τα αυτοκίνητα από πολλούς δρόμους του οικονομικού του κέντρου, συνεχίζοντας το μακροχρόνιο του σχέδιο για την καταπολέμηση της ρύπανσης. Παρόμοια μέτρα απαγόρευσης αυτοκινήτων ντίζελ από τα ιστορικά κέντρα των πόλεων έχει επίσης το Παρίσι, η Πόλη του Μεξικού αλλά και η Αθήνα.
«Υπήρξε αρκετός δημόσιος διάλογος και αρκετές αντιπαραθέσεις. Ήταν δύσκολο να το κάνουμε με τρόπο που οι επιχειρήσεις και οι πολίτες θα αποδεχτούν», πρόσθεσε η Μάρκουσεν.
Η εντονότερη αντίδραση προήλθε από τους ιδιοκτήτες τοπικών επιχειρήσεων που ανησυχούσαν ότι λιγότερα αυτοκίνητα θα σήμαιναν λιγότερους πελάτες. Έτσι, η πόλη κατέληξε αντί για μια αυστηρή απαγόρευση, να επιβάλλει κανονισμούς που θα επιτρέπουν όσο το δυνατόν λιγότερα οχήματα στο κέντρο της πόλης. Η πόλη χαρακτήρισε ορισμένους δρόμους μόνο για πεζούς ή μέσα μαζικής μεταφοράς, αφαιρώντας επίσης εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης από τους δρόμους της πόλης, εκτός από σημεία για άτομα με ειδικές ανάγκες και επιχειρήσεις που χρειάζονται επαγγελματικά οχήματα.
Το Όσλο ελπίζει να αποτελέσει πρότυπο για άλλες πόλεις που θέλουν να περιορίσουν τα αυτοκίνητα σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, δήλωσε η Μάρκουσεν, προσθέτοντας ότι σύντομα η πολιτική θα αποδειχθεί υπέρ του δέοντος επιτυχής.