Επιμέλεια: Φάνης Ζώης

Επαναπροσανατολισμός των εμπορικών δρόμων

Τετάρτη, 19 Δεκεμβρίου 2018 11:59
UPD:20/12/2018 11:33
A- A A+

Του Φάνη Ζώη
[email protected]

Ενας από τους πλέον κρίσιμους κλάδους της ελληνικής οικονομίας για το εάν κερδηθεί το χιλιοειπωμένο στοίχημα της ανάπτυξης είναι αυτό των μεταφορών και των logistics.

Το κομβικό γεωγραφικό σημείο στο οποίο βρίσκεται η χώρα μας, μεταξύ Ασίας, Ευρώπης, Αφρικής, αλλά και Μέσης Ανατολής, της δίνει τη δυνατότητα να διαδραματίσει κυρίαρχο ρόλο στις διεθνείς, χερσαίες αλλά και θαλάσσιες, μεταφορές και φυσικά να καταφέρει να αποκομίσει τεράστια οφέλη αν εκμεταλλευθεί τον παγκόσμιο εμπορικό πόλεμο που ίσως και για κάποιους να βρίσκεται σε εξέλιξη μεταξύ Κίνας - Ευρώπης - Αμερικής. 

Πώς όμως θα επιτευχθεί κάτι τέτοιο, με παράλληλη αλλαγή του αναπτυξιακού μοντέλου από μεγέθυνση που βασίζεται στην κατανάλωση με δανεισμό, σε ανάπτυξη με οδηγό τις επενδύσεις και τις εξαγωγές;

Σύμφωνα με στοιχεία ο κλάδος των logistics συνεισφέρει το 6,5% της συνολικής Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας της ελληνικής οικονομίας, που όμως πέφτει στο 3,8% αν εξαιρεθεί η εμπορική ναυτιλία (στο ΑΕΠ η συνεισφορά των Logistics μαζί με την εμπορική ναυτιλία βρίσκεται στο 10,85%).

Ειδικότερα όπως αναφέρουν οι γνωρίζοντες, οι κλάδοι της ενέργειας, των logistics και του τουρισμού μπορούν -και έχουν αρχίσει- να συμβάλλουν στην αλλαγή του μοντέλου ανάπτυξης της ελληνικής οικονομίας καθότι αποτελούν τομείς με έντονα εξαγωγικό χαρακτήρα. 

Ειδικότερα η συνεισφορά των υπηρεσιών Εφοδιαστικής Αλυσίδας για τον μετασχηματισμό και την εξέλιξη της ελληνικής οικονομίας είναι σημαντική. Ωστόσο, η καθυστέρηση στην ανάπτυξη των έργων υποδομής και η υστέρηση της χώρας μας σε επίπεδο ανταγωνιστικότητας μειώνουν την προστιθέμενη αξία του κλάδου στην ενίσχυση της οικονομίας.

Πώς όμως έφτασαν τα logistics να αποκτήσουν τόσο μεγάλη σημασία ώστε να επιδιώκουμε πλέον να πρωταγωνιστήσουν ως παραγωγικός κλάδος στην ανασυγκρότηση της χώρας; Μήπως γιατί ο κλάδος, πλέον, επιβάλλεται από τα σύγχρονα δεδομένα να έχει μια πρωτοκαθεδρία στο πλαίσιο μιας ανεπτυγμένης ευρωπαϊκής οικονομίας;    

Πολιτικοί, επιστήμονες, επιχειρηματίες, εκπρόσωποι φορέων και οργανισμών μέσα από συνεντεύξεις τους στο ειδικό αφιέρωμα της «Ν» ξεδιπλώσουν πτυχές απόψεων που μπορεί να συγκλίνουν ή και να αποκλίνουν, μεταφέρουν όμως τον σφυγμό της αγοράς και καταθέτουν εμπειρίες και προβληματισμούς είτε για περαιτέρω σκέψη είτε ως καλές πρακτικές.

Διαπίστωση όλων είναι ότι ο επαναπροσανατολισμός των εμπορικών δρόμων από τη Δύση στην Ανατολή ευνοεί την Ελλάδα, ωστόσο το γεωγραφικό πλεονέκτημα της χώρας παραμένει αναξιοποίητο, λόγω της καθυστέρησης στην ανάπτυξη έργων υποδομής (λιμένων, σιδηροδρομικών δικτύων, εγκαταστάσεων αποθήκευσης) και υστερήσεων στην ανταγωνιστικότητα (γραφειοκρατία, τελωνεία, φορολογία).

Πολιτικές για τη βελτίωση των υποδομών, της ανταγωνιστικότητας κόστους, της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών logistics θα μπορούσαν, εκτός από τη θετική επίδραση που θα έχουν στις εξαγωγές, να αυξήσουν το μερίδιο συμβολής στην ΑΠΑ του εγχώριου κλάδου logistics, στα επίπεδα του αντίστοιχου της Ευρωζώνης (ετήσια αύξηση 1%).

Χρησιμοποιήστε τα πλήκτρα ← → για να πλοηγηθείτε
 

ΑΦΙΕΡΩΜΑ Μεταφορές & Logistics