Από την έντυπη έκδοση
Της Aγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Η ηγεσία φαίνεται σε στιγμές ανάγκης. Μαθαίνει κανείς να είναι ηγέτης με πράξεις και ενέργειες». Ο Κάρλος Γκοσν απέδειξε με τις πράξεις του ότι ήταν κάτι παραπάνω από ικανός ηγέτης. Πριν από μία εβδομάδα, ο 64χρονος Γκοσν -γεννηθείς στη Βραζιλία, με γαλλική υπηκοότητα και λιβανέζικες ρίζες- ήταν στον «θρόνο» μιας από τις πιο ισχυρές αυτοκρατορίες αυτοκινήτων στον κόσμο. Και τώρα βρίσκεται σε κελί φυλακής στην Ιαπωνία, κατηγορούμενος ότι απέκρυψε τις πραγματικές του αμοιβές.
Μια από τις πιο ισχυρές προσωπικότητες της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο Γκοσν, συνένωσε τρία από τα πιο γνωστά ονόματα του κλάδου -τη γαλλική Renault και τις ιαπωνικές Nissan και Mitsubishi Motors- με στόχο τη δημιουργία ενός κολοσσού, ικανού να ανταγωνισθεί τους τρεις «πρωταθλητές»: Volkswagen, Toyota και General Motors. Πριν από 19 χρόνια ήταν ο πρωτεργάτης του «γάμου» μεταξύ Renault και Nissan, όπου τότε η Nissan βρισκόταν σε εξαιρετικά δεινή θέση. Χάρη στους χειρισμούς του Γκοσν -καταργώντας χιλιάδες θέσεις εργασίας και βάζοντας λουκέτο σε εργοστάσια- η Nissan αναδύεται από τις στάχτες της. Δεν είναι τυχαίο που ο Γκοσν είχε τη φήμη του cost killer και του αδίστακτου, χωρίς συναισθήματα επιχειρηματία. Η γαλλο-ιαπωνική συμμαχία διευρύνθηκε το 2016 για να συμπεριλάβει την επίσης ιαπωνική Mitsubishi Motors.
To όραμά του στέφθηκε με επιτυχία: Η συμμαχία κατασκευάζει ένα στα εννέα αυτοκίνητα που πωλούνται παγκοσμίως και απασχολεί περισσότερους από 470.000 εργαζόμενους σε σχεδόν 200 χώρες. Ο Γκοσν ασκούσε πιέσεις για στενότερη και βαθύτερη σχέση, ενδεχομένως με μια πλήρη συγχώνευση της Renault με τη Nissan, παρά τις ισχυρές επιφυλάξεις της ιαπωνικής εταιρείας. Όμως η Nissan ήθελε να έχει ισχυρότερη φωνή στους «κόλπους» της συμμαχίας. Μόνο που η Renault είχε το πάνω χέρι σε αυτό τον «γάμο», με μερίδιο 43% στη Nissan, μεγαλύτερο από το ποσοστό 15% της Nissan στη Renault.
Το αστέρι του Γκοσν σβήνει, μετά τη σύλληψή του στην Ιαπωνία, την απομάκρυνσή του από τη θέση του προέδρου της Nissan, την παύση καθηκόντων στη Renault, ενώ αναμένεται να καθαιρεθεί και από την προεδρία της Mitsubishi. Παρότι ο ίδιος αρνείται τις κατηγορίες, η φήμη του έχει αμαυρωθεί ανεπανόρθωτα και το μέλλον της αυτοκρατορίας που έχτισε είναι πλέον αβέβαιο.
Η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία βρίσκεται στο κατώφλι μιας νέας εποχής. Ο ανταγωνισμός από τις εταιρείες τεχνολογίας με τα αυτόνομα οχήματα και η πρόκληση της ηλεκτροκίνησης versus των ντιζελοκίνητων προοιωνίζονται ένα αβέβαιο μέλλον. Οι ισχυροί «παίκτες» ξαναμοιράζουν την τράπουλα και ο αγώνας για επικράτηση στις μεγάλες αγορές της Αμερικής και της Κίνας είναι αδυσώπητος. «Οι επιχειρηματικές συνθήκες είναι σκληρές. Και γι’ αυτό χρειάζονται οι σκληροί», έλεγε ο ίδιος ο Γκοσν. Εξίσου σκληρός και άδοξος ο επίλογος της δικής του πτώσης.