Το αεροπορικό δυστύχημα με το Βoeing της Helios που στοίχισε τη ζωή 121 ανθρώπων, θα είχε αποφευχθεί «αν δεν είχαν συσσωρευθεί δεκάδες παραλείψεις στον τομέα της ασφάλειας των πτήσεων, στο έδαφος και τον αέρα», επισημαίνει το ενδιάμεσο πόρισμα -περίπου 200 σελίδων- της Επιτροπής Διερεύνησης Ατυχημάτων και Ασφάλειας Πτήσεων (ΕΔΑΑΠ) για τα αίτια της αεροπορικής τραγωδίας της 14ης Αυγούστου στο Γραμματικό Αττικής.
Το τελικό πόρισμα θα δοθεί στη δημοσιότητα περίπου στις 20 Ιουλίου και στη συνέχεια θα δρομολογηθεί η ποινική διαδικασία που εκκρεμεί σε Aθήνα και Λευκωσία.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στο πόρισμα, «το αεροσκάφος της Helios συνετρίβη εξαιτίας λαθών που άρχισαν από το έδαφος και δεν αντιμετωπίστηκαν στον αέρα», αναφέρεται χαρακτηριστικά στο πόρισμα.
Σύμφωνα με σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας «Τα Νέα», στο πόρισμα τονίζεται ότι «μετά την απογείωση, κατά τη διάρκεια ανόδου του αεροσκάφους, λίγα λεπτά μετά τις 9 το πρωί, διάφορες ενδείξεις των οργάνων αποδεικνύουν ότι σχεδόν ταυτόχρονα εκδηλώθηκαν δύο προειδοποιήσεις, μία για το σύστημα συμπίεσης και άλλη μία για την ψύξη του συστήματος των επικοινωνιών, που ζητήθηκε να αποσαφηνισθούν εν πτήσει από τον μηχανικό εδάφους. Το προειδοποιητικό σήμα αποσυμπίεσης της καμπίνας του αεροσκάφους ήχησε (με ήχο και με φως) όταν αυτό πέρασε τα 10.000 πόδια. Το αεροσκάφος ήδη “έχανε την καμπίνα”, ενώ οι κυβερνήτες, όπως αποδεικνύεται, δεν είχαν κάνει τους ενδεδειγμένους ελέγχους πριν από την απογείωση, όπως προβλέπουν τα εγχειρίδια. Η θέση του διακόπτη δεν είχε ελεγχθεί, παρέμεινε στο manual και το προειδοποιητικό σήμα προκάλεσε σύγχυση, καθώς το ίδιο ακριβώς σήμα παραπέμπει και σε άλλες δυσλειτουργίες, όπως για τη θέση των flaps (βοηθητικά πτερύγια) και του συστήματος των τροχών στο έδαφος».
Ενώ το αεροσκάφος ανέβαινε προς τα 34.000 πόδια, η σταδιακή αποσυμπίεση άρχισε να πλήττει επιβάτες και πλήρωμα. Παρουσιάστηκε και ένδειξη δυσλειτουργίας (υπερθέρμανση) στην ψύξη του συστήματος επικοινωνιών, που βρίσκεται κάτω από τη θέση του κυβερνήτη. Ο Γερμανός κυβερνήτης σηκώθηκε να αντιμετωπίσει τη δεύτερη δυσλειτουργία. Έψαξε για νέες ασφάλειες και πιθανώς επιχείρησε επαναπρογραμματισμό (reset) ή αποπειράθηκε να ενεργοποιήσει το εφεδρικό σύστημα.
Στο μεταξύ, το Boeing είχε μετατραπεί σε θάλαμο υποξίας, επιβάτες και πλήρωμα βρέθηκαν αρχικά σε κατάσταση νιρβάνας, ακολούθησε απώλεια συνείδησης, έπεσαν σε υπνηλία, ενώ ο κυβερνήτης σωριάστηκε στον θάλαμο διακυβέρνησης και έκτοτε η πτήση ήταν στα χέρια του αυτόματου πιλότου.
Όλοι οι επιβάτες έπαθαν ανεπανόρθωτη εγκεφαλική βλάβη λόγω έλλειψης οξυγόνου. «Ακόμα και αν ο ηρωικός ιπτάμενος φροντιστής Ανδρέας Προδρόμου, που εξέπεμψε το δραματικό Mayday, προσγείωνε το αεροσκάφος, οι επιβάτες που μόλις ανέπνεαν, θα ήταν απλώς ζώντα όντα», εκτιμά το πόρισμα.
Όπως επίσης γράφουν «Τα Νέα», το πόρισμα καταλογίζει βαριές ευθύνες στους υπευθύνους της Helios, ενώ ευθύνες επιρρίπτονται και στην Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου για την απουσία αξιολόγησης του συστήματος ασφάλειας πτήσεων: «Οι εταιρείες λειτουργούσαν ασύδοτα, καθώς η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας της Κύπρου δεν ακολουθούσε τους ενδεδειγμένους ελέγχους», σημειώνει το πόρισμα.
Πηγή Τα ΝΕΑ