Οι στόχοι της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης

Ομιλία Καραμανλή στη Βουλή
Παρασκευή, 26 Μαΐου 2006 14:20
UPD:14:26

A- A A+

Η ενίσχυση της αυτοδιοίκησης των ΑΕΙ, η αντιμετώπιση του φαινομένου των «αιωνίων φοιτητών», η κατάργηση του μοναδικού συγγράμματος και ο ουσιαστικός σεβασμός στο πανεπιστημιακό άσυλο συμπεριλαμβάνονται στους στόχους της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης της κυβέρνησης, όπως τους παρουσίασε ο πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής στο πλαίσιο της προ ημερησίας διατάξεως συζήτηση στη Βουλή, με πρωτοβουλία της γγ του ΚΚΕ Αλ. Παπαρήγα, για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

Όπως είπε ο κ. Καραμανλής, βασικοί άξονες της είναι οι εξής:

- Η ενίσχυση της συνταγματικά κατοχυρωμένης αυτοδιοίκησης των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, με την κατάρτιση Οργανισμών και Εσωτερικών Κανονισμών Λειτουργίας.

- Η καθιέρωση τετραετούς ακαδημαϊκού-αναπτυξιακού προγραμματισμού για την επίτευξη των στόχων και την ανταπόκριση στην αποστολή τους.

- Η καθιέρωση του θεσμού του Συνηγόρου των ΑΕΙ, τα καθήκοντα του οποίου θα ασκούνται από το Συνήγορο του Πολίτη.

- Η προώθηση μέτρων για τη διαφάνεια και τη δημοσιότητα και η συγκρότηση Επιτροπής Δεοντολογίας σε κάθε Ίδρυμα.

- Η κωδικοποίηση του νομοθετικού πλαισίου για τα δικαιώματα, τις υποχρεώσεις και τα καθήκοντα των μελών του Διδακτικού Προσωπικού.

- Η κατάργηση του μοναδικού διανεμόμενου συγγράμματος για κάθε μάθημα και η καθιέρωση ειδικής κάρτας, που δίνει τη δυνατότητα επιλογής από συγκεκριμένο κατάλογο συγγραμμάτων.

- Ο ορισμός ανώτατου χρονικού ορίου για τις προπτυχιακές σπουδές και η εισαγωγή εγγυήσεων αδιάβλητης εξέτασης.

- Η διασφάλιση ουσιαστικού σεβασμού στο Πανεπιστημιακό ¶συλο, που δεν μπορεί, ούτε να θίγει την ελευθερία, ούτε να υποθάλπει εγκληματικές ενέργειες, καταστροφικές δράσεις, ή βίαιες επιθέσεις εναντίον διδασκόντων και διδασκομένων.

Αναφερόμενος στις προτάσεις της ΝΔ για τη μεταρρύθμιση του άρθρου 16 του Συντάγματος, ο κ. Καραμανλής υπογράμμισε ότι η υιοθέτησή τους από τη σημερινή ηγεσία του ΠΑΣΟΚ συνιστά θετική εξέλιξη: «Είναι κρίμα βέβαια, που χάθηκε η ευκαιρία του 2001. Έστω και τώρα, όμως, είναι σημαντικό να προχωρήσουμε με την πιο πλατειά συναίνεση»

Πρότασή μας, είπε ο πρωθυπουργός, είναι να κατοχυρωθεί ρητά, όπως είχαμε προτείνει ήδη από το 1997, η δυνατότητα ίδρυσης και λειτουργίας Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων μη κρατικού, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα.

Αναλύοντας την πρόταση αυτή, ο κ. Καραμανλής είπε πως (1) θα είναι δυνατή -πάντοτε κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις- η δημιουργία μη δημόσιων φορέων Ανώτατης Εκπαίδευσης, (2) οριοθετείται η έννοια της Ανώτατης Εκπαίδευσης, με τρόπο που εγγυάται την ορθολογική ανάπτυξή της, αλλά και την επιτυχή ανταπόκρισή της στις απαιτήσεις του ευρωπαϊκού και γενικότερα του διεθνούς εκπαιδευτικού περιβάλλοντος (3) υπογραμμίζεται, με τρόπο απόλυτα σαφή, ότι η Παιδεία παραμένει δημόσιο αγαθό και ότι η παροχή της από μη δημόσιους φορείς γίνεται μόνο κάτω από την αυστηρή εποπτεία του Κράτους, (4) προβλέπεται ρητά ότι τα προσόντα των διδασκόντων στα μη κρατικά ιδρύματα θα είναι αντίστοιχα με εκείνα των διδασκόντων στα κρατικά ιδρύματα και να κατοχυρώνεται η αξιολόγηση όλων, και (5) υπογραμμίζεται ρητά η υποχρέωση διασφάλισης υψηλής ποιότητας υπηρεσιών, σε όλο το φάσμα της Ανώτατης Εκπαίδευσης και να αναδεικνύεται, με σαφήνεια, η σημασία που αποδίδει η Πολιτεία στο στόχο αυτό.

Μιλώντας για την «κληρονομιά του παρελθόντος» και τους «πειραματισμούς, που κράτησαν ένα τέταρτο του αιώνα» ο κ. Καραμανλής είπε ότι φτάσαμε στο σημείο, κάθε παιδί στο Λύκειο να στοιχίζει στην οικογένειά του γύρω στις 4 χιλ. ευρώ το χρόνο, να κατέχει η χώρα μας το παγκόσμιο ρεκόρ στην εξαγωγή φοιτητών, να χρηματοδοτούμε με το φοιτητικό συνάλλαγμά μας τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης στο εξωτερικό, να αναγνωρίζουμε τα μη κρατικά πανεπιστήμια, που λειτουργούν ακόμα και στα Βαλκάνια, αλλά να μην επιτρέπουμε την ίδρυσή τους στην Ελλάδα, και να έχουμε μη κρατικά σχολεία, πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά να απαγορεύουμε την ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων.

AΠΕ - ΜΠΕ

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή