Μετά το Αμβούργο, τη Στουτγάρδη και τη Φρανκφούρτη η γερμανική δικαιοσύνη επιβάλει και σε 11 δρόμους του Βερολίνου, απαγόρευση κυκλοφορίας σε παλαιότερους πετρελαιοκινητήρες Euro 5 και Euro 6.
Μέχρι τα μέσα της επόμενης χρονιάς η τοπική κυβέρνηση του Βερολίνου οφείλει να επιβάλει απαγόρευση κυκλοφορίας σε ντιζελοκινητήρες για να περιοριστούν οι ρύποι διοξειδίου του αζώτου, που ξεπερνούν τα επιτρεπτά όρια σε κεντρικά σημεία της πόλης.
Σύμφωνα με απόφαση του Διοικητικού Δικαστηρίου της γερμανικής πρωτεύουσας μέχρι την 31η Μαρτίου του 2019 η Γερουσία του Βερολίνου θα πρέπει να καταθέσει συνολικό σχέδιο με αυστηρότερους ανώτατους επιτρεπτούς ρύπους. Και μέχρι, το αργότερο, τέλη Ιουνίου να απαγορεύσει την κυκλοφορία πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων και φορτηγών των κατηγοριών Euro 1 μέχρι και Euro 5.
Μεταξύ των δρόμων στους οποίους θα απαγορευθεί η κυκλοφορία πετρελαιοκινητήρων παλαιότερης γενιάς περιλαμβάνονται και ορισμένα τμήματα κεντρικών αξόνων, όπως η Friedrichstraße και η Leipzigerstraße. Η απόφαση του διοικητικού δικαστήριο επιβάλει εκτός αυτού στην τοπική κυβέρνηση να εξετάσει περαιτέρω απαγορεύσεις κυκλοφορίας σε οδούς συνολικού μήκους 15 χλμ για να βελτιωθεί η ποιότητα του αέρα στην πρωτεύουσα. Ας σημειωθεί ότι η απόφαση δεν είναι τελεσίδικη.
Τι θα κάνει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση;
Αιτιολογώντας την απόφαση ο πρόεδρος του δικαστηρίου Ούλριχ Μάτρικε τόνισε απευθυνόμενος στην τοπική κυβέρνηση ότι «απαραίτητα μέτρα που οφείλουν να ληφθούν δεν μπορεί να αναβάλλονται από την τοπική κυβέρνηση επειδή εκκρεμούν ακόμα έρευνες». Ήδη πάντως η Γερουσία του Βερολίνου έχει λάβει μέτρα βελτίωσης της ποιότητας του αέρα επιβάλλοντας σε ορισμένες ζώνες όριο ταχύτητος 30 χλμ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο του δικαστηρίου δεν είναι αναγκαία μια απαγόρευση κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων σε ολόκληρο το ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας, διότι σε αρκετές συνοικίες τηρούνται τα ανώτατα όρια ρύπων.
Το Διοικητικό Δικαστήριο εκδίκασε προσφυγή της γερμανικής περιβαλλοντικής οργάνωσης DUH, η οποία ζήτησε την καθολική απαγόρευση της κυκλοφορίας πετρελαιοκίνητων παλαιότερης γενιάς στο ιστορικό κέντρο της πρωτεύουσας. Επιχειρηματολόγησε μάλιστα ότι μόνο με αυτό τον τρόπο η κυκλοφορία δεν θα μετατεθεί σε άλλα σημεία της πρωτεύουσας ξεπερνώντας και εκεί τα ανώτατα όρια εκπομπής ρύπων. Το ζητούμενο είναι τώρα τι θα πράξει η ομοσπονδιακή κυβέρνηση, η οποία μόλις πριν από λίγες μέρες έλαβε σειρά νέων μέτρων για να αποτρέψει την απαγόρευση κυκλοφορίας ντιζελοκίνητων οχημάτων σε γερμανικές πόλεις.
Ο νομικός εκπρόσωπος της Γερουσίας έκανε λόγο για μια «ισορροπημένη δικαστική απόφαση». Ο Φρανκ Φέλενμπεργκ τόνισε ότι αν και η οργάνωση DUH ζήτησε απαγόρευση κυκλοφορίας σε ολόκληρο το ιστορικό κέντρο, το δικαστήριο αποφάσισε απαγόρευση σε ορισμένους άξονες, ενώ παράλληλα αποδέχθηκε το χρονοδιάγραμμα της Γερουσίας να καταθέσει μέχρι τέλη Μαρτίου αυστηρότερα ανώτατα όρια ρύπων.