Του Στράτου Στρατηγάκη
Μαθηματικού - Ερευνητή
[email protected]
Είναι τόσο δύσκολο να αποφασίζεται και να δημοσιεύεται η εξεταστέα ύλη εγκαίρως; Είναι τόσο δύσκολο να αντιμετωπίζονται τα παιδιά των ΕΠΑΛ ισότιμα με τα παιδιά του Γενικού Λυκείου; Φαίνεται ότι είναι παρά τα μεγάλα λόγια για την ενίσχυση της Τεχνικής Εκπαίδευσης.
Ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Κάθε χρόνο, εδώ και σχεδόν 20 χρόνια, γίνονται οι ειδικές εξετάσεις για την εισαγωγή αποφοίτων της Τεχνικής Εκπαίδευσης στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της χώρας, με ειδικό ποσοστό. Το ποσοστό μπορεί να αλλάζει η εισαγωγή στα Πανεπιστήμια να επιτρέπεται ή να απαγορεύεται αυτή την εικοσαετία, η προσπάθεια να γίνουν ελκυστικά τα ΕΠΑΛ είναι συνεχής και αποτυχημένη, αφού το ποσοστό των μαθητών που φοιτούν σ’ αυτά είναι πολύ χαμηλότερο από το αντίστοιχο ποσοστό των περισσοτέρων χωρών στην Ευρωπαϊκή Ένωση, μία σταθερή αξία υπάρχει όλα αυτά τα χρόνια: διαφορετική αντιμετώπιση των παιδιών των ΕΠΑΛ, ακόμη και στα πράγματα που δεν κοστίζουν τίποτα, όπως είναι η έγκαιρη ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης στις εισαγωγικές εξετάσεις για την Ανώτατη Εκπαίδευση.
Στον πίνακα βλέπουμε την ημερομηνία ανακοίνωσης της εξεταστέας ύλης μερικές ενδεικτικές χρονιές από τις εξετάσεις του 2005 μέχρι τις εξετάσεις του 2018 (του περασμένου Ιουνίου δηλαδή). Οι ημερομηνίες προέρχονται είτε από την ημερομηνία των ΦΕΚ που δημοσιεύτηκε η Υπουργική Απόφαση είτε από την ημερομηνία της ίδιας της Υπουργικής Απόφασης. Μπορεί να υπάρχει μία μικρή διαφορά δύο τριών ημερών μεταξύ των δύο ημερομηνιών. Βλέπουμε ότι υπάρχει διαφορά στην ημερομηνία ανακοίνωσης από 12 μέρες για τις εξετάσεις του 2005 μέχρι πάνω από 3,5 μήνες για τις εξετάσεις του 2016. Βέβαια το 2016 είχαμε νέο σύστημα εξετάσεων και η ύλη δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο για να ξεκινήσουν την καλοκαιρινή προετοιμασία για τις εξετάσεις οι υποψήφιοι. Αν προσθέσουμε και την αλλαγή της ύλης των ΕΠΑΛ, σχεδόν κάθε χρόνο, γιατί κάποιο λάθος έχει γίνει και έχουμε την κλασική διαδικασία της ανακοινοποίησης στο ορθό, όπως είναι η κλασική έκφραση της ανακοίνωσης του λάθους στο ελληνικό δημόσιο, αντιλαμβανόμαστε τη διαφορά στην αντιμετώπιση.
Δεν είναι, όμως, μόνο η καθυστέρηση στην ανακοίνωση της εξεταστέας ύλης των ΕΠΑΛ. Δεν έχουν ανακοινωθεί ούτε τα εξεταζόμενα μαθήματα στις προσεχείς πανελλήνιες εξετάσεις, με αποτέλεσμα να κυκλοφορούν φήμες για αλλαγές στα εξεταζόμενα μαθήματα στις Πανελλήνιες Εξετάσεις για τους υποψηφίους από ΕΠΑΛ. Αντί να διαλύσει τις φήμες το Υπουργείο Παιδείας, με μία έγκαιρη ανακοίνωση των εξεταζομένων μαθημάτων ολιγωρεί κρατώντας σε ομηρία τους υποψηφίους, που ακόμη δεν γνωρίζουν με βεβαιότητα σε ποια μαθήματα θα διαγωνιστούν.
Αυτό που προκύπτει ως συμπέρασμα είναι ότι όλα τα χρόνια η ύλη ανακοινώνεται με χρονική διαφορά, μεγαλύτερη ή μικρότερη. Αυτή η… διαχρονικότητα της καθυστέρησης μας δείχνει ότι η διαδικασία είναι ανεξάρτητη του εκάστοτε Υπουργού Παιδείας. Πρόκειται για μια διαδικασία που διεκπεραιώνεται από τα διοικητικά τμήματα του Υπουργείου Παιδείας, που θεωρούν φυσιολογική κατάσταση την ανακοίνωση της ύλης από τη μία πάντα μετά την έναρξη του σχολείου για τους μαθητές των ΕΠΑΛ, με τη σχεδόν κάθε χρόνο αλλαγή της στη διάρκεια της χρονιάς, και, από την άλλη, τουλάχιστον τα τελευταία χρόνια, πολύ πριν την έναρξη του σχολείου για τους μαθητές των Γενικών Λυκείων.
Δημιουργείται η απορία, λοιπόν, αφού δεν είμαστε ικανοί ούτε να ανακοινώνουμε σωστά την ύλη των εξετάσεων της επόμενης χρονιάς, αμέσως μετά τη λήξη των εξετάσεων κάθε χρονιάς, αφού δεν μπορούμε να την ανακοινώνουμε σωστά και χρειάζεται σχεδόν κάθε φορά διόρθωση, αφού δεν μπορούμε να αντιμετωπίζουμε ισότιμα τους υποψηφίους από τους διαφορετικούς τύπους λυκείου, πώς μπορούμε να ελπίζουμε για κάτι καλύτερο στην εκπαίδευση; Πότε θα καταλάβουν οι διάφοροι υπεύθυνοι του κάθε τομέα ότι το Δημόσιο παρέχει υπηρεσίες στους πολίτες του και οφείλει να τους εξυπηρετεί και όχι να τους ταλαιπωρεί; Έχουν σκεφτεί ποτέ πόσο κόσμο αναστατώνουν όταν, σχεδόν κάθε χρόνο, έχουμε “ανακοινοποίηση της ύλης στο ορθό”;