Το Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας και Κλινικής Διατροφής στο Πανεπιστήμιο της Ανατολικής Φινλανδίας μελετά πώς η εκπαίδευση στα τρόφιμα, στην πρώιμη παιδική ηλικία, μπορεί να προάγει την καθιέρωση υγιεινών διατροφικών συνηθειών. Τα ευρήματα της μελέτης δημοσιεύθηκαν στο επιστημονικό έντυπο «Public Health Nutrition».
Σύμφωνα με τη μελέτη, η διαπαιδαγώγηση με βάση τις αισθήσεις σε παιδιά ηλικίας 3-5 ετών που πηγαίνουν στο νηπιαγωγείο αυξάνει την προθυμία τους να επιλέγουν λαχανικά, μούρα και φρούτα. Η αγωγή με βάση τις αισθήσεις προσφέρει νέα εργαλεία στους ειδικούς, για την προώθηση των υγιεινών διατροφικών συνηθειών στην παιδική εκπαίδευση και φροντίδα.
Οι ερευνητές επέλεξαν τη μέθοδο διαπαιδαγώγησης Sapere, η οποία βασίζεται στις πέντε αισθήσεις και την χρησιμοποιούν με φυσικό τρόπο ήδη τα παιδιά από μωρά όταν μαθαίνουν νέα πράγματα: εξετάζοντας, μυρίζοντας, δοκιμάζοντας, αγγίζοντας και ακούγοντας. Στη μέθοδο Sapere, τα παιδιά διαδραματίζουν ενεργό ρόλο γύρω από τα τρόφιμα και ενθαρρύνονται να μοιραστούν τις αισθητήριες εμπειρίες τους. Η παιδεία με βάση τις αισθήσεις είναι κατάλληλη για την καθημερινή ζωή των νηπιαγωγείων, όπου τα παιδιά τρώνε καθημερινά διάφορα γεύματα και συμμετέχουν σε ομαδικές παιδαγωγικές δραστηριότητες.
Πολλά νηπιαγωγεία σύμφωνα με τους ειδικούς διαθέτουν μια ποικιλία μεθόδων για να εντάξουν στην εκπαίδευση των παιδιών τη γνώση των τροφίμων. Για παράδειγμα, μπορούν να διδάξουν στα παιδιά πολλά από τα λαχανικά και τα φρούτα μέσω του μαγειρέματος ή της καλλιέργειας αυτών ενώ, κάποια άλλα θέματα που σχετίζονται με τα τρόφιμα μπορούν να συμπεριληφθούν στα βιβλία και τα παιχνίδια των παιδιών.
Όπως λέει η ερευνήτρια και διατροφολόγος Kaisa Kähkönen από το πανεπιστήμιο της Ανατολικής Φινλανδίας, η πραγματική μάθηση βασίζεται στις αισθήσεις των παιδιών και τον προσανατολισμό τους κάτι, που μπορεί να γίνει με πολλούς τρόπους και αποτελεί μια σημαντική πτυχή γνώσης.
Οι ερευνητές χώρισαν τα παιδιά σε διάφορες ομάδες. Κάποιες από αυτές εκπαιδεύτηκαν με βάση τις αισθήσεις, ενώ άλλες όχι. Τα παιδιά κλήθηκαν να επιλέξουν σνακ από ένα μπουφέ που περιείχε διάφορα λαχανικά και φρούτα και ειδικές ταμπέλες που ανέγραφαν τι είναι και οι ερευνητές πήραν φωτογραφίες για να αναλύσουν τι επέλεξαν να φάνε.
Τα ευρήματα δείχνουν ότι η παιδεία με βάση τις αισθήσεις αύξησε την προθυμία των παιδιών να επιλέξουν τα λαχανικά και τα φρούτα - ειδικά στα παιδιά των οποίων οι μητέρες έχουν χαμηλότερο εκπαιδευτικό υπόβαθρο. Κατά μέσο όρο, τα παιδιά των λιγότερο μορφωμένων γονέων τείνουν να τρώνε λιγότερα λαχανικά και φρούτα. Αυτός ο τρόπος εκπαίδευσης μπορεί να βοηθήσει ακόμη και τις διατροφικές διαφορές μεταξύ των οικογενειών.
«Μια άλλη ενδιαφέρουσα διαπίστωση είναι ότι η μέθοδος εκπαίδευσης Sapere φαίνεται να βελτιώνει την ατμόσφαιρα των παιδικών σταθμών. Αυτό ενθάρρυνε τα παιδιά, σύμφωνα
με τους γονείς τους, όταν τσιμπολογούν, να αλλάξουν τις επιλογές τους και να διαλέγουν λαχανικά και φρούτα στο πιάτο τους» εξηγεί η Kähkönen.
Όπως αναφέρουν οι ερευνητές, οι θετικές εμπειρίες που σχετίζονται με τα τρόφιμα, που έχουν αποκτηθεί στο νηπιαγωγείο, μπορούν να βοηθήσουν ώστε να τροποποιηθούν οι διαιτητικές προτιμήσεις σε μια κατεύθυνση που είναι πιο επωφελής για την υγεία. Οι διατροφικές συνήθειες που μαθαίνονται στην πρώιμη παιδική ηλικία συχνά γίνονται συνήθειες σε ένα άτομο σε όλη την πορεία προς την εφηβεία και την ενηλικίωση.