Του Ηλία Αθανασίου
O Ηλίας Αθανασίου είναι διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Enterprise Greece. Οργανισμός Enterprise Greece προσφέρει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε επενδυτές και επιχειρηματικούς εταίρους μέσω ενός ενιαίου, εξωστρεφούς φορέα, και προβάλλει και υποστηρίζει τις σημαντικές επενδυτικές ευκαιρίες της Ελλάδας και παράλληλα προωθεί στη διεθνή επιχειρηματική κοινότητα τα υψηλής ποιότητας εξαγώγιμα προϊόντα και υπηρεσίες της χώρας.
Η Ελλάδα αποδεδειγμένα παράγει ποιοτικά προϊόντα αλλά και υπηρεσίες υψηλής προστιθέμενης αξίας σε πολλούς κλάδους. Στους παραδοσιακούς εξαγωγικούς κλάδους της ελληνικής οικονομίας συμπεριλαμβάνονται οι κλάδοι των τροφίμων και αγροτικών προϊόντων, των δομικών υλικών, του ξενοδοχειακού εξοπλισμού, του αγροτοτεχνικού εξοπλισμού, της εσωτερικής διακόσμησης και του επίπλου, του ενδύματος και της γούνας, καθώς και των φαρμακευτικών προϊόντων και καλλυντικών. Επιπλέον, κλάδοι όπως αυτοί της τεχνολογίας, της δημιουργικής και πολιτιστικής βιομηχανίας (κόσμημα) και του βιομηχανικού ναυτιλιακού εξοπλισμού κάνουν δυναμική εμφάνιση σε παραδοσιακές και μη αγορές, όπως αυτές της Ιαπωνίας και της Ν. Κορέας (κρασί, αγροτοδιατροφικός τομέας), της Κένυας, του Μαρόκου και της Ινδονησίας (δομικά υλικά), καθώς και της Σιγκαπούρης (ναυτιλιακός εξοπλισμός).
Αυτό άλλωστε επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι το 2017 ήταν χρονιά ρεκόρ για την προώθηση των ελληνικών εξαγωγών, αφού ανήλθαν σε 28,8 δισ. ευρώ, αύξηση 13,2% έναντι του 2016. Οι κυριότερες αγορές, στις οποίες εξήχθησαν τα περισσότερα προϊόντα είναι η Ιταλία με 10,6%, η Γερμανία με 7,1%, η Τουρκία με 6,8% και η Κύπρος με 6,4%.
Τα στοιχεία αυτά συνηγορούν υπέρ της στρατηγικής που εφαρμόζει ο Οργανισμός μας για την προώθηση των εξαγωγών, η οποία κινείται σε έναν διπλό άξονα. Αφενός την εδραίωση σταθερών και κεκτημένων αγορών και αφετέρου το άνοιγμα και την τοποθέτηση σε νέες, δυναμικές αγορές και κλάδους.
Στοχεύοντας λοιπόν στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των ελληνικών επιχειρήσεων και την αύξηση των ελληνικών εξαγωγών σε όλους τους παραγωγικούς τομείς και κλάδους, στους οποίους η χώρα παρουσιάζει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, ο Τομέας Εξωτερικού Εμπορίου του Οργανισμού μας το 2017:
- διοργάνωσε την ελληνική συμμετοχή με εθνικό περίπτερο σε 45 διεθνείς εκθέσεις του εξωτερικού, με τη συμμετοχή των ελληνικών επιχειρήσεων να σημειώνει ιδιαίτερα σημαντική αύξηση, η οποία σε πολλές περιπτώσεις ξεπέρασε το 50%
- παρείχε υποστήριξη σε 1.000 περίπου μικρομεσαίες επιχειρήσεις
- όσον αφορά τον κλάδο των Τροφίμων και Ποτών, συμμετείχε στα μεγαλύτερα εμπορικά γεγονότα του κλάδου, όπως ANUGA (Κολωνία), GULFOOD (Ντουμπάι), PROWEIN (Ντίσελντορφ), SUMMER FANCY (Νέα Υόρκη), κ.λπ.
- όσον αφορά τον κλάδο των δομικών υλικών, καταναλωτικών και βιομηχανικών προϊόντων, συνέβαλε στη δραστηριοποίηση των ελληνικών επιχειρήσεων σε νέες αγορές, όπως αυτές της νοτιοανατολικής Ασίας και της Βόρειας & Ανατολικής Αφρικής (Μαρόκο, Αίγυπτος, Κένυα κ.λπ.) σε συνδυασμό βέβαια με τις παραδοσιακές χώρες εξαγωγώ.
- διοργάνωσε δράσεις σε νέους και δυναμικά αναπτυσσόμενους κλάδους που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα του Οργανισμού, όπως σκάφη αναψυχής, ναυτιλιακός εξοπλισμός, νέες τεχνολογίες και κόσμημα, οι οποίοι δίνουν νέα ώθηση στο εξαγωγικό προφίλ της χώρας.
Στο πλαίσιο των ολοκληρωμένων προγραμμάτων προβολής και προώθησης προϊόντων και υπηρεσιών, υλοποιήθηκε πρόγραμμα προβολής του ελληνικού κρασιού σε ξένες αγορές το οποίο περιελάμβανε την πρόσκληση δημοσιογράφων και διαμορφωτών κοινής γνώμης και ξένων εισαγωγέων από τις αγορές της Ευρώπης, της Βορείου Αμερικής, της Ιαπωνίας, της Κορέας, και διοργανώθηκαν παράλληλα εκδηλώσεις προώθησης της ελληνικής κουζίνας και γαστρονομίας. Επίσης, πραγματοποιήθηκαν 6 κλαδικά partenariat, με περισσότερους από 300 αγοραστές και εισαγωγείς από τις σημαντικές αγορές των ΗΠΑ, των αραβικών χωρών, της Ευρώπης, της Κορέας, της Ιαπωνίας. Παράλληλα, στοχεύοντας στη συνεχή διεύρυνση των δράσεών του, ο Οργανισμός για πρώτη φορά υλοποίησε δράση in store promotion 40 εταιρειών τροφίμων και ποτών με 400 νέους κωδικούς σε αλυσίδα super market του εξωτερικού, αλλά και εκδήλωση προβολής για την προώθηση του ελληνικού κοσμήματος στην αγορά των ΗΠΑ. Ταυτόχρονα, ο Enterprise Greece υλοποίησε πρόγραμμα ενημέρωσης και εκπαίδευσης 1.148 στελεχών μικρομεσαίων κυρίως επιχειρήσεων. Στην κατεύθυνση αυτή, διοργανώθηκαν σε συνεργασία με τα επαγγελματικά επιμελητήρια και άλλους φορείς, 30 εκπαιδευτικά σεμινάρια με θέμα: «Δημιουργία εξαγώγιμου προϊόντος και εξαγωγικές διαδικασίες».
Οι προαναφερόμενες είναι μερικές από τις δράσεις του Οργανισμού, οι οποίες έχουν εμπλουτιστεί και σαφώς ενισχυθεί το 2018. Έτσι, για το τρέχον έτος, έχουμε σχεδιάσει τη συμμετοχή σε περισσότερες διεθνείς εκθέσεις, τη διοργάνωση νέων στοχευμένων δράσεων, την προώθηση και νέων κλάδων της ελληνικής οικονομίας, αυξάνοντας παράλληλα τις δράσεις προβολής και προώθησης των παραδοσιακών ελληνικών κλάδων εξωστρέφειας και προσεγγίζοντας νέες αγορές.