Του Γιώργου Σακκά
[email protected]
Ένα διαφορετικό προφίλ προάγει η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ για τον οργανισμό, το οποίο να είναι απαλλαγμένο από τις υψηλές ληξιπρόθεσμες οφειλές, να έχει βασικό αρωγό την τεχνολογία και να μεθοδεύει ό,τι είναι καλύτερο για τους ασφαλισμένους. Για τις εξελίξεις μιλά στη «Ν» ο πρόεδρος του ΕΟΠΥΥ Σωτήρης Μπερσίμης.
Έχετε συμπληρώσει περισσότερο από δύο χρόνια στη θέση του προέδρου του οργανισμού, για την ακρίβεια σε λίγες ημέρες θα είστε ο μακροβιότερος πρόεδρος του Οργανισμού, προωθώντας μια σειρά από ριζικές μεταρρυθμίσεις. Πώς βλέπετε να εξελίσσεται το 2018 για τον ΕΟΠΥΥ;
Στα τέλη του 2015, παραλάβαμε έναν Οργανισμό με σημαντικά ζητήματα, με κυριότερο -όπως έχω σημειώσει αρκετές φορές- τα συσσωρευμένα χρέη. Σήμερα, θεωρώ ότι έχουμε πετύχει σημαντική βελτίωση στη διαχείριση των οικονομικών μας και στις αποπληρωμές.
Στόχος μας για το 2018 είναι να συνεχιστεί η πορεία της ομαλοποίησης των πληρωμών καθώς και να περιορίσουμε ακόμα περισσότερο τους χρόνους αποπληρωμής. Δηλαδή να πετύχουμε χρόνους αποπληρωμής μικρότερους των 60 ημερών από την μέρα υποβολής της δαπάνης.
Αυτό είναι εξαιρετικά σημαντικό καθώς μιλάμε για πληρωμές του Ελληνικού Δημοσίου προς τρίτους, προς ιδιώτες σε λιγότερο από 60 ημέρες, φτάνοντας έτσι τα όρια του ευρωπαϊκού κανόνα για τα ληξιπρόθεσμα.
Πόσα είναι αυτήν τη στιγμή τα ληξιπρόθεσμα;
Ο Οργανισμός στις αρχές του 2016 παρουσίαζε οφειλές ύψους περίπου 2 δισ. ευρώ, οφειλές που έχουν υποχωρήσει κάτω από τα 500 εκατ. ευρώ (στο τέλος του Μάρτη του 2018), μείωση δηλαδή 75% σε 2 έτη.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ένα μέρος από τις συνολικές οφειλές αφορά σε χρέη προς άλλα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία εντάχθηκαν στο πρόγραμμα αποπληρωμών αναδρομικά μέσα στο 2017. Επρόκειτο για χρέη από τιμολογήσεις παρόχων υγείας του εξωτερικού τις οποίες τα ασφαλιστικά ταμεία τα οποία συνιστούν σήμερα τον ΕΟΠΥΥ έπρεπε να είχαν πληρώσει στο παρελθόν, αλλά δυστυχώς δεν το είχαν κάνει. Οι συνολικές αυτές οφειλές -τις οποίες εντάξαμε στις ληξιπρόθεσμες οφειλές- ανέρχονταν στα 150 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα είναι χαμηλότερες των 70 εκατ. ευρώ.
Όπως σημειώνετε σταθερά, στο επίκεντρο των ενεργειών σας βρίσκεται ο πολίτης. Πέρα από τις συμβασιοποιήσεις με το σύνολο σχεδόν των παρόχων ώστε οι ασφαλισμένοι να έχουν καλύτερες υπηρεσίες, σε ποιες άλλες δράσεις προχωράτε, ειδικά όσον αφορά τα ακριβά φάρμακα;
Προτεραιότητά μας είναι αφενός η ανάπτυξη συστημάτων τεχνολογίας «φιλικών» προς τον πολίτη, αλλά παράλληλα και η επέκταση του δικτύου των φαρμακείων του ΕΟΠΥΥ. Μέσω αυτής μάλιστα γίνεται και μια σχετική ανακατανομή των γεωγραφικών περιοχών που καλύπτονται.
Πιο συγκεκριμένα, ο ΕΟΠΥΥ έχει ήδη λειτουργήσει ένα νέο φαρμακείο στο Περιστέρι και αναμένεται ένα ακόμη στο Καματερό καθώς δεν υπήρχε σημείο εξυπηρέτησης για τους πολίτες στη Δυτική Αττική, ενώ λειτουργεί πλέον και δεύτερο φαρμακείο στην Ομόνοια.
Η επιλογή των σημείων έγινε με στόχο να περιοριστεί η ταλαιπωρία των δικαιούχων- οι οποίοι σε ορισμένες περιπτώσεις έπρεπε να διανύσουν σημαντικές αποστάσεις, και να αποσυμφορηθούν τα πιο κεντρικά φαρμακεία, να μειωθεί ο χρόνος αναμονής για τους ασθενείς.
Έτσι δεν θα χρειάζεται ο περιπατητικός ασθενής να μετακινείται πολύ μακριά από την εστία του. Ειδικότερα τα νέα φαρμακεία στο Περιστέρι και στο Καματερό αναμένεται να εξυπηρετούν αποτελεσματικά τους δημότες των δήμων της πυκνοκατοικημένης Δυτικής Αττικής (Περιστερίου, Αιγάλεω, Χαϊδαρίου, Ίλιον, Αχαρνών κ.λπ.) βελτιώνοντας σημαντικά το επίπεδο υπηρεσιών του Οργανισμού.
Σε κάθε περίπτωση, στόχος μας είναι η συνολική αναδιοργάνωση του τομέα των Φαρμάκων Υψηλού Κόστους και μάλιστα υπάρχει ένα οργανωμένο σχέδιο το οποίο θα εξελιχθεί μέσα στους επόμενους μήνες. Το σχέδιο αυτό αφορά κυρίως σε αλλαγές στη διαδικασία προμήθειας των φαρμάκων και διάθεσή τους στους δικαιούχους, με γνώμονα πάντα την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών μας.
Σχετικά με τον προϋπολογισμό για το φάρμακο, πιστεύετε ότι επαρκεί; Τι αναμένεται να γίνει με το clawback;
Θα πρέπει να γίνει συζήτηση πλέον, σχετικά με την αύξηση των ορίων του προϋπολογισμού του Οργανισμού. Τώρα σε ποιες κατηγορίες και πού δεν μπορώ να προσδιορίσω. Είναι όμως η ώρα να συζητήσουμε το θέμα του κλειστού προϋπολογισμού, στο πλαίσιο του εξορθολογισμού που εξακολουθεί να γίνεται. Αυτό που με ενδιαφέρει είναι να στέκεται γερά ο Οργανισμός στα πόδια του.
Σχετικά με το clawback το οποίο σχετίζεται φυσικά και με τα όρια του προϋπολογισμού, θα έλεγα ότι σταδιακά υπάρχει βελτίωση. Η εικόνα για το 2017 είναι αρκετά καλύτερη, πλην των νέων συμβάσεων που μπαίνουν στη διαδικασία των κλειστών προϋπολογισμών για πρώτη φορά. Ενδεικτικά θα σας πω ότι το β’ εξάμηνο της περσινής χρονιάς είναι αρκετά καλύτερο σε σχέση με το πρώτο, καταγράφοντας σημαντική μείωση το clawback.
Τα στοιχεία, λοιπόν, θα ελέγχονται με την υποβολή τους, προκειμένου να εγκριθούν. Σε περίπτωση διαφωνίας επί των υποβολών, είτε από την πλευρά του ΕΟΠΥΥ είτε από την πλευρά των παρόχων, η λύση για την έγκριση θα δίνεται μέσα από το call center που δημιουργείται. Το call center θα έχει στο μέλλον 24ωρη λειτουργία και σύμφωνα με τον προγραμματισμό μας το νέο σύστημα θα ενεργοποιηθεί έως το φθινόπωρο.
Κάποιες άλλες δράσεις οι οποίες βελτιώνονται με τη χρήση των πληροφοριακών συστημάτων και τις τεχνολογίας;
Είναι πολύ σημαντικό να αναφερθεί πως από την πρώτη ημέρα που αναλάβαμε τη διοίκηση του Οργανισμού, αναγνωρίζοντας τον κομβικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει η πληροφορική και γενικότερα η τεχνολογία στον εκσυγχρονισμό, την οργάνωση του ΕΟΠΥΥ και την εξυπηρέτηση ασφαλισμένων και παρόχων, συντάξαμε στρατηγικό πλάνο δράσεων πληροφορικής το οποίο και υλοποιούμε.
Ενδεικτικά θα αναφερθώ στο σύστημα τελικής εκκαθάρισης για την αποζημίωση των παρόχων, στον έλεγχο Παραβατικότητας με χρήση μεθόδων ανάλυσης εικόνας αλλά και με χρήση στατιστικών αναλύσεων, την υλοποίηση Μητρώου Αποζημιούμενων Ειδών ιατροτεχνολογικού εξοπλισμού και ΣΕΔ για τον καλύτερο έλεγχο τόσο της συνταγογραφικής συμπεριφοράς όσο και της διαδικασίας χορήγησης/εκτέλεσης των σχετικών ειδών.
Επίσης, μεταξύ άλλων, αναπτύξαμε εφαρμογές που προάγουν τη διαφάνεια προς όλους. Για παράδειγμα, η ανάπτυξη εφαρμογής παρακολούθησης στοιχείων που αφορούν σε δαπάνες συμβεμβλημένων ιδιωτών παρόχων αλλά και παρακολούθησης φαρμακευτικής δαπάνης προς το σύνολο των φαρμακευτικών εταιρειών. Αλλά και εφαρμογή Ηλεκτρονικής προέγκρισης και καθολικής εφαρμογής της διαδικασίας στο σύνολο των περιπτώσεων χορήγησης φαρμάκων που απαιτούν εγκρίσεις ειδικών επιτροπών (π.χ. ΦΥΚ), σε συνεργασία με τον ΕΟΦ.
Ανάλογες δράσεις έχουμε σχεδιάσει και για το 2018, μεταξύ των οποίων δράσεις για την υιοθέτηση ηλεκτρονικών υπογραφών στις διαδικασίες του Οργανισμού ή ακόμη και στην αποϋλοποίηση των υποβολών. Όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν την προτεραιότητα που δείχνει ο ΕΟΠΥΥ στη σύγχρονη τεχνολογία και την αναγνώριση αυτής ως βασικό συστατικό της μετεξέλιξης του Οργανισμού τα επόμενα έτη.
Το realtime σύστημα
Μιλήσατε για νέες τεχνολογίες και πρόσφατα ανακοινώθηκε, ειδικά για τις κλινικές, η άμεση και σε πραγματικό χρόνο υποβολή και έλεγχος των δαπανών. Τι περιμένουμε δηλαδή;
Πρόκειται για την πιλοτική εφαρμογή του realtime συστήματος διαχείρισης νοσηλειών και διαγνωστικών εξετάσεων, δηλαδή του ιατρικού ελέγχου σε πραγματικό χρόνο. Είναι μια νέα διαδικασία, η οποία σε πρώτη φάση αφορά τι κλινικές, ενώ στη συνέχεια θα επεκταθεί και στα διαγνωστικά.
Συγκεκριμένα, το realtime σύστημα διαχείρισης νοσηλειών και διαγνωστικών εξετάσεων (ΣυΔΝ), θα αφορά μόνο τις κλειστές νοσηλείες. Το σύστημα θα εξυπηρετεί σε πραγματικό χρόνο την έγκριση εισαγωγής και εξόδου ασθενούς από κλειστή προγραμματισμένη νοσηλεία, και την έγκριση εξόδου ασθενούς για επείγοντα περιστατικά, τα οποία εξαιρούνται της έγκρισης εισαγωγής.