Η χρήση των καρτών στις καθημερινές συναλλαγές, ανεξαρτήτως ποσού, είναι μια πραγματικότητα που συναντάται πλέον ευρέως στη χώρα μας και μάλιστα με συνεχώς αυξανόμενους ρυθμούς. Στην απότομη αύξηση της χρήσης καρτών, και ιδιαίτερα των χρεωστικών, συνέβαλε με καθαριστικό τρόπο η επιβολή των κεφαλαιακών ελέγχων, που οδήγησαν το καταναλωτικό κοινό σε περιορισμούς στη χρήση μετρητών και ταυτόχρονα στην κατανόηση ότι είναι ταχύτερο και πιο ασφαλές να πληρώνει με κάρτες.
Επιπλέον, η ανάπτυξη του ηλεκτρονικού εμπορίου ενισχύει περαιτέρω τη διείσδυση των ηλεκτρονικών πληρωμών. Η ραγδαία αύξηση στη χρήση πλαστικού χρήματος αποτυπώνεται και στα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος, όπου ο συνολικός αριθμός των ενεργών καρτών πληρωμών σε κυκλοφορία στο τέλος του 2016 ανήλθε σε 15 εκατ. κάρτες, παρουσιάζοντας αύξηση κατά 5% σε σχέση με το 2015. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 80% των συγκεκριμένων καρτών ήταν χρεωστικές και το 20% πιστωτικές.
Όπως σημειώνουν στελέχη της Τράπεζας Πειραιώς, η χρήση καρτών πληρωμών (χρεωστικές, πιστωτικές, προπληρωμένες) στην Ελλάδα γνωρίζει τα τελευταία δυόμισι χρόνια μια εκρηκτική και άνευ προηγουμένου ανάπτυξη. Με αφορμή τον εξωγενή παράγοντα των κεφαλαιακών ελέγχων που επιβλήθηκαν το καλοκαίρι του 2015, ο Έλληνας καταναλωτής «υποχρεώθηκε» να χρησιμοποιήσει την κάρτα του για την κάλυψη των καθημερινών του αγορών σε αγαθά και υπηρεσίες. Έτσι, αντιλήφθηκε την ευκολία και την άνεση που προσφέρει η χρήση της κάρτας, καθώς αποφεύγει μια παραπάνω ενέργεια (ανάληψη από ΑΤΜ) και μπορεί να ελέγξει τον προϋπολογισμό του καλύτερα, έχοντας αναλυτικό ιστορικό των συναλλαγών του. Παράλληλα, νιώθει μεγαλύτερη ασφάλεια, ενώ σε πολλές περιπτώσεις επωφελείται από εκπτώσεις ή διάφορα προγράμματα πιστότητας, όπως το πρόγραμμα επιβράβευσης Yellow. Η επιρροή στα αποτελέσματα είναι αξιοσημείωτη: η Τράπεζα Πειραιώς από το 2014 έως σήμερα τριπλασίασε τον συνολικό τζίρο αγορών με κάρτα, ενώ διπλασιάστηκε ο αριθμός ενεργών κατόχων χρεωστικών καρτών. Η εξέλιξη των προηγούμενων ετών αναμένεται να συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια, οπότε και η Ελλάδα θα φτάσει και πιθανότατα θα ξεπεράσει τον μέσο όρο χρήσης καρτών στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Είναι χαρακτηριστικό ότι σε κάποιους κλάδους επιχειρήσεων, π.χ. super markets και βενζινάδικα, οι κάρτες διεκδικούν πλέον το 20%-30% του ταμείου της επιχείρησης, όταν το 2015 το αντίστοιχο ποσοστό δεν ξεπερνούσε το 10%. Επιπροσθέτως, η προσπάθεια αύξησης της χρήσης των ηλεκτρονικών μέσων πληρωμής υποβοηθά στον περιορισμό της παραοικονομίας και της φοροδιαφυγής, στη μείωση του κόστους διαχείρισης των μετρητών για την επιχείρηση και στην ανάπτυξη καινοτόμων υπηρεσιών και προϊόντων με επίκεντρο τον τελικό καταναλωτή. Υπ’ αυτό το πρίσμα, η συνεχής αύξηση του αριθμού των contactless καρτών που εκδίδουν οι τράπεζες, αλλά και οι συνεχείς τεχνολογικές καινοτομίες, που επιτρέπουν τις αγορές από το κινητό, δημιουργούν τις ιδανικές συνθήκες για περαιτέρω ανάπτυξη των ανέπαφων συναλλαγών στη χώρα μας. Τα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου τύπου συναλλαγών είναι πολλά, τόσο για τον πελάτη όσο και για τον έμπορο:
- η συναλλαγή ολοκληρώνεται σε λίγα μόλις δευτερόλεπτα,
- ο συναλλασσόμενος δεν ψάχνει για «ψιλά» στις καθημερινές αγορές του,
- η κάρτα μένει στα χέρια του συναλλασσόμενου κατά τη διαδικασία της πληρωμής,
- η διαδικασία πληρωμής είναι πολύ σύντομη με αποτέλεσμα την αποσυμφόρηση των ταμείων και τη μείωση του χρόνου αναμονής στην «ουρά»,
- το κόστος διαχείρισης μετρητών και «ψιλών» μειώνεται σημαντικά για την επιχείρηση.
Στο περιβάλλον αυτό, η Τράπεζα Πειραιώς προσφέρει ένα διευρυμένο χαρτοφυλάκιο contactless καρτών σε όλα τα προϊόντα της (χρεωστικές, προπληρωμένες και πιστωτικές κάρτες) και αναμένεται σύντομα να διαθέτει, στο σύνολο των καρτών της σε κυκλοφορία, την τεχνολογία ανέπαφων συναλλαγών.
IRIS 24/7 Payment: Υπηρεσία άμεσης μεταφοράς χρημάτων
Ανταποκρινόμενη στην τάση της εποχής για πληρωμές πραγματικού χρόνου, γνωστές και ως instant payments, η Τράπεζα Πειραιώς προσφέρει στους πελάτες της την πρωτοπόρα διατραπεζική υπηρεσία IRIS 24/7 Payment. Ο χρήστης της υπηρεσίας έχει τη δυνατότητα να εκτελεί πληρωμές μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα, με μοναδικό στοιχείο αναγνώρισης τον αριθμό κινητού τηλεφώνου του δικαιούχου για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών (P2P) ή τον ΑΦΜ του δικαιούχου για πληρωμές σε επαγγελματίες (P2B). Η υπηρεσία είναι διαθέσιμη σε 24ωρη βάση, 7 ημέρες την εβδομάδα (24/7) και τα χρήματα αποστέλλονται και καθίστανται άμεσα διαθέσιμα στον τραπεζικό λογαριασμό του αποδέκτη-δικαιούχου, που ενημερώνεται άμεσα με μήνυμα στο κινητό του.
Η IRIS 24/7 Payment, που διατίθεται μέσω της εφαρμογής winbank mobile app, αφορά πληρωμές συνολικού ποσού έως 500 ευρώ ημερησίως, χωρίς να υπάρχει περιορισμός στον αριθμό συναλλαγών που αποστέλλονται στους δικαιούχους. Βασική προϋπόθεση όμως είναι η εγγραφή τόσο του αποστολέα όσο και του δικαιούχου στην υπηρεσία.
Οι συγκεκριμένες πληρωμές έρχονται να αντικαταστήσουν μικρο-πληρωμές με μετρητά και να αξιοποιήσουν την τεχνολογική πρόοδο των «έξυπνων» κινητών συσκευών (smart-devices). Πιο συγκεκριμένα, η υπηρεσία IRIS 24/7 Payment αποτελεί ένα νέο μέσο είσπραξης / πληρωμής που έχει ως στόχο να απλοποιήσει και να καταστήσει ταχύτερες τις καθημερινές συναλλαγές ιδιωτών, ελεύθερων επαγγελματιών και ατομικών επιχειρήσεων, αξιοποιώντας το βασικό μέσο επικοινωνίας τους, το κινητό τηλέφωνο.
Bank in Office: ολοκληρωμένη υπηρεσία διαχείρισης μετρητών
Η αύξηση των ηλεκτρονικών συναλλαγών έχει επηρεάσει τη χρήση των μετρητών στις συναλλαγές των καταναλωτών. Όμως, υπάρχει ένα σημαντικό ποσοστό το οποίο χρησιμοποιεί μετρητά για την εξυπηρέτηση των καθημερινών του αναγκών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, κλάδοι όπως αυτοί των Πρατηρίων Καυσίμων, των Super Markets, της Μικρής Λιανικής, των Εταιρειών Διανομών Καπνικών - Τροφίμων - Ποτών, των Μεταφορών να πρέπει να διαχειριστούν με ασφάλεια σημαντικές ποσότητες μετρητών.
Αναγνωρίζοντας αυτή την ανάγκη, η Τράπεζα Πειραιώς έχει δημιουργήσει την ολοκληρωμένη υπηρεσία διαχείρισης μετρητών Bank in Office, η οποία αφορά την εγκατάσταση ενός καταθετικού μηχανήματος υψηλής τεχνολογίας στον χώρο της επιχείρησης, μέσω του οποίου οι επιχειρήσεις έχουν τη δυνατότητα να καταθέτουν σε πραγματικό χρόνο (on-line) τις χρηματικές εισπράξεις τους στον τραπεζικό τους λογαριασμό. Η υπηρεσία παρέχει απόλυτη ασφάλεια, εξαλείφοντας κινδύνους κλοπών και υπεξαιρέσεων, με αποτέλεσμα τη δημιουργία ενός γενικότερα ασφαλέστερου περιβάλλοντος για την επιχείρηση.
Η εμπειρία της Τράπεζας Πειραιώς στη λειτουργία Self-Service μηχανημάτων, σε συνδυασμό με τη μεγάλη γκάμα που συνοδεύει την υπηρεσία «Bank in Οffice», δίνει τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αυτοματοποιήσουν πλήρως και να εκμηδενίσουν τους κινδύνους που συνήθως συνοδεύουν τη διαχείριση και διακίνηση του φυσικού χρήματος.