Tου Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
H έλευση της Tesla στην Ελλάδα είναι γεγονός. Επιβεβαιώνονται οι πληροφορίες που είχαμε δημοσιεύσει στη «Ν», τον Ιούνιο του 2017, ότι η πιο προηγμένη αυτοκινητοβιομηχανία στην κατασκευή αποκλειστικά ηλεκτρικών μοντέλων έρχεται επισήμως, το 2018, στην Ελλάδα.
Μαζί επρόκειτο να «στηθεί» και η επίσης αμερικάνικη εταιρία ηλεκτρικών μοτοσυκλετών Zero Motorcycles (συνεργαζόμενη με την Tesla), κάτι που, τελικώς, δεν θα συμβεί λόγω του μικρού μεγέθους της εγχώριας αγοράς. Από τις 22/02/2018 η Tesla Greece, το ελληνικό παράρτημα της αμερικάνικης εταιρείας που αποτελεί θυγατρική της Tesla Ολλανδίας, έχει εγγραφεί στο ΓΕΜΗ ως μονοπρόσωπη ΙΚΕ με έδρα της εταιρείας στην Αγία Παρασκευή, στην Αθήνα, κεφάλαιο 740.000 ευρώ και διαχειριστή τον Bέρκμαν Στέφαν Βίλλιαμ Βιλχέλμους.
Πέρα από τα αυτοκίνητα, η Tesla Greece θα ασχοληθεί και με την ενέργεια καθώς και με την έρευνα. Επί του παρόντος, δεν φαίνεται συμμετοχή ελληνικού επιχειρηματικού ομίλου στο project, παρ’ ότι η ελληνική αγορά και λόγω κρίσης χαρακτηρίζεται από ιδιαιτερότητες, συνεπώς, οι γνωστοί «παίκτες» στον κλάδο του αυτοκινήτου δίνουν συχνά τις απαιτούμενες λύσεις, στις δυσκολίες που παρουσιάζονται. Βεβαίως, η όποια προσπάθεια για κατάκτηση μεριδίου στις πωλήσεις αυτοκινήτων Tesla, εξαρτάται από το πώς η ελληνική πολιτεία θα ανταποκριθεί στις βασικές υποχρεώσεις της, έναντι της ΕΕ, για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης στη χώρα, με δημιουργία των κατάλληλων δημόσιων ή ημιδημόσιων υποδομών. Εκτιμάται πως στις εκπεφρασμένες προθέσεις από το αρμόδιο υπουργείο για δημιουργία δικτύου σταθμών φόρτισης, η Tesla Greece είναι πιθανό να «πάρει θέση», προκαλώντας τον ανταγωνισμό μεγάλων εταιριών στον ενεργειακό κλάδο, που, δείχνουν να ενδιαφέρονται και μέσω πιλοτικών έως τώρα συμπράξεων με εισαγωγείς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Σημειώνεται πως η είσοδος της ΤΜ στο ελληνικό επιχειρηματικό γίγνεσθαι, πραγματοποιείται σε μια περίοδο μεγάλων «υποσχέσεων» από την κεντρική εξουσία, αλλά, και ισχυρών προβλέψεων από διεθνείς παράγοντες όπως ο Πρεσβευτής των ΗΠΑ στην Αθήνα, Τζ.Πάϊατ, για αμερικανικό επενδυτικό boom εντός του τρέχοντος έτους. Βεβαίως, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, πρόσφατα, το «τρομερό παιδί» του κολοσσού Tesla-SpaseX, ο Έλον Μάσκ, είχε επισκεφθεί την Τουρκία και είχε συζητήσει με τον Ρ.Τ. Ερντογάν για συνεργασία με επιχειρηματικά σχήματα της γείτονος, άρα και η Ελλάδα εντάσσεται στη γενικότερη στρατηγική του για επέκταση των επενδυτικών σχεδίων του στην περιοχή της Ν-Α Ευρώπης (ήδη, έχει προχωρήσει σε Ηνωμένο Βασίλειο και Γερμανία), με τις ευλογίες, φυσικά, της Ουάσιγκτον. Σε μια περιοχή, δε, στην οποία το ενεργειακό τοπίο αλλάζει ραγδαία, επηρεάζοντας έντονα το γεωπολιτικό παιχνίδι…
Σε ό,τι αφορά, ειδικότερα, την Tesla Greece, μαθαίνουμε ότι καθοριστικό ρόλο στους σχεδιασμούς της, όπως επισήμως δηλώνεται, παίζουν τρεις κορυφαίοι μηχανικοί στον τομέα των ηλεκτροκινητήρων, ο Κωνσταντίνος Λάσκαρης, ο Κωνσταντίνος Μπούρκας και ο Βασίλης Παπανικολάου, όλοι προερχόμενοι από το ΕΜΠ.
Από το 2003 οπότε ιδρύθηκε, η Tesla Motors έχει γίνει συνώνυμο του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, αφού ήταν από τις πρώτες εταιρείες που διέθεσαν στην αγορά μοντέλα τα οποία κινούνταν αποκλειστικά με ρεύμα. Στην Ελλάδα η μόνη επαφή που είχαμε όλα αυτά τα χρόνια με τα αυτοκίνητα της Tesla ήταν μέσω του internet και από τα σπάνια «περάσματα» στο δρόμο κάποιου από τα περίπου 10 μοντέλα της που κυκλοφορούν στη χώρα μας, ως ελεύθερης εισαγωγής, δηλαδή, από τους ίδιους τους ιδιοκτήτες τους.