Τη στάση της κοινής γνώμης και τη σχέση της με τα πολιτικά κόμματα στην Ελλάδα και τον Κόσμο, τη 2ετία 2015-2017, διερευνά το βίβλιο «Επιλέγοντας» (εκδόσεις Τζιόλα) του επίκουρου καθηγητή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, διευθυντή του Ινστιτούτου «Π Τετράγωνο – Πρόοδος στην Πράξη» και πρώην συνεργάτη της εταιρείας δημοσκοπήσεων ProRata, Γιάννη Κωνσταντινίδη.
«Οι δημοσκοπήσεις θα πρέπει να αντιμετωπίζονται με επιφύλαξη και με κριτική σκέψη. Μόνο όταν τα ευρήματα είναι συνεκτικά, μπορεί κανείς να τα εμπιστευτεί 100%», σημείωσε κατά τη χθεσινή παρουσίαση του βιβλίου ο τ. καθηγητής Εκλογικής Κοινωνιολογίας Ηλίας Νικολακόπουλος, τονίζοντας ότι πρακτικά «δεν υπάρχουν αποδείξεις ότι οι δημοσκοπήσεις επηρεάζουν τις επιλογές των πολιτών».
Από την πλευρά του, ο επικεφαλής στο Ποτάμι Σταύρος Θεοδωράκης εξέφρασε την εκτίμηση ότι οι δημοσκοπήσεις τα τελευταία χρόνια «έχουν καταρρεύσει» σε Ελλάδα και εξωτερικό. Γι’ αυτό, όπως είπε, δεν φταίει η κρίση. «Αυτό που συμβαίνει είναι ότι στην εποχή των social media ο κόσμος έχει μάθει το παιχνίδι να λέει την άποψή του κάθε μέρα, και να κοροϊδεύει τους πολιτικούς, γιατί βλέπει ότι αυτό προκαλεί κάθε φορά αντιδράσεις. Κι αυτή η ψυχολογία περνάει και στη στάση που τηρούν στις δημοσκοπήσεις. Πρόκειται για μια άναρχη, προβοκατόρικη συμπεριφορά των πολιτών απέναντι στους πολιτικούς, στους δημοσιογράφους κ.ο.κ.», ανέφερε χαρακτηριστικά, προσθέτοντας: «Το πρόβλημα είναι ότι οι πολιτικοί δεν ρωτούν τους δημοσκόπους “τι λέει ο κόσμος” αλλά “τι λέει ο κόσμος για να το κάνω”. Γι’ αυτό βλέπουμε τώρα, για παράδειγμα, τη ΝΔ να σέρνεται πίσω από τις δημοσκοπήσεις στο Σκοπιανό».
«Υπάρχει μια υπερπροβολή των δημοσκοπήσεων από τα ΜΜΕ, σε μια προσπάθεια συνδιαμόρφωσης της κοινής γνώμης, ωστόσο, αυτό συχνά συμβάλλει στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα», σχολίασε η δημοσιογράφος Αγγελική Σπανού, η οποία μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι ο Γιάννης Κωνσταντινίδης «είναι ο μόνος που δεν έπεσε έξω το 2015».