Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Αύξηση της τάξης του 19% σημειώθηκε στην εγχώρια αγορά καινούργιων φορτηγών το 2017, σε σχέση με το 2016. Ειδικότερα, αύξηση 17,8% κατέγραψαν οι πιστοποιημένες ταξινομήσεις καινούργιων ελαφρών φορτηγών (μικτού βάρους ως 3,5 τόνους), βάσει των στοιχείων του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων. Συνολικά, έφθασαν τις 6.627 μονάδες (σε 6.994 τις προσδιορίζει η Ελληνική Στατιστική Αρχή), έναντι 5.626 (5.918 σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ), το 12μηνο του 2016.
Τα φορτηγά τύπου Vanette είχαν τη μερίδα του λέοντος με 42,5%, ακολουθούμενα από τα Pick-up με μερίδιο αγοράς 39%. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο περασμένος Δεκέμβριος ήταν ο έκτος διαδοχικά μήνας ανόδου, στο 28,5% συγκριτικά με τον Δεκέμβριο του 2016.
Ειδικότερα για τον μήνα Δεκέμβριο, τα ελαφρά φορτηγά τύπου Vanette αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο στην κατηγορία των ελαφρών φορτηγών (42,5%), με τα Pick-up να βρίσκονται στη δεύτερη θέση με μερίδιο αγοράς 39%. Η συνολική αγορά των ελαφρών φορτηγών τον μήνα Δεκέμβριο έφτασε τις 519 μονάδες έναντι 404 την αντίστοιχη περίοδο πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 28,5%.
Με θετικό πρόσημο το 2017
Την ίδια ώρα, το 2017 ταξινομήθηκαν συνολικά 438 καινούργια μεσαία και βαρέα φορτηγά (μικτού βάρους πάνω από 3,5 τόνους), έναντι 317 τον αμέσως προηγούμενο χρόνο, σημειώνοντας αύξηση 38,2%.
Τον Δεκέμβριο του 2017 η αγορά των καινούργιων επέστρεψε, ξανά, σε θετικό πρόσημο, σημειώνοντας αύξηση 46,2% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2016.
Ταξινομήθηκαν συνολικά 38 φορτηγά συγκριτικά με 26 το αντίστοιχο διάστημα το 2016, σημειώνοντας αύξηση 46,2%.
Σημειώνεται, ωστόσο, από τον ΣΕΑΑ, ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της συγκεκριμένης κατηγορίας οχημάτων συνεχίζει να καλύπτεται από εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα.
Τα καινούργια εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν μόνο ένα μικρό ποσοστό του συνόλου, διατηρώντας υψηλό τον μέσο όρο ηλικίας των μεσαίων και βαρέων φορτηγών στη χώρα μας, με όλα τα προβλήματα οδικής ασφάλειας και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης που συνεπάγεται ο υπέργηρος στόλος.
Τι καταγράφει η ΕΛΣΤΑΤ
Αν δούμε τις αναλυτικές εγγραφές της ΕΛΣΤΑΤ, διαπιστώνουμε ότι το 2017 πρωτοκυκλοφόρησαν στην Ελλάδα 24.391 φορτηγά, από τα οποία τα μεταχειρισμένα εξωτερικού ήταν περίπου 17.400 και λίγο κάτω από 7.000 (όπως προαναφέρθηκε) τα καινούργια…
Η αναλογία είναι δραματική υπέρ των μεταχειρισμένων, προφανώς λόγω κρίσης και αναγκαστικής επιλογής από την άποψη των χαμηλότερων τιμών.
Και το περιβάλλον…
Οι κυβερνήσεις των ευρωπαϊκών χωρών παίρνουν πρωτοβουλίες και περιορίζουν αποφασιστικά την είσοδο των ελαφρών φορτηγών στα αστικά κέντρα.
Αυτό επιτυγχάνεται μέσω απαγορεύσεων ή οικονομικών επιβαρύνσεων, ανάλογα την αντιρρυπαντική τεχνολογία («Euro») στην οποία ανήκουν τα οχήματα, ακόμη αυστηρότερα αν τα αυτοκίνητα είναι diesel.
Στο ερώτημα γιατί πρέπει να περιοριστεί η κυκλοφορία των παλαιών, ρυπογόνων αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών στα αστικά κέντρα, η απάντηση των ειδικών είναι ότι τα αστικά κέντρα των μεγαλουπόλεων αυξάνονται συνεχώς σε μέγεθος, καθώς ο πληθυσμός αναζητεί ευκαιρίες εργασίας κ.λπ., με αποτέλεσμα η επιβάρυνση της ατμόσφαιρας να μεγεθύνεται επίσης.
Ο αριθμός επιβατικών αυτοκινήτων στην Ε.Ε. αυξήθηκε κατά 4,5% το 2017. Από 241 εκατομμύρια οχήματα, πλέον καταγράφονται 252 εκατομμύρια επιβατικά, με τα παλαιότερα εξ αυτών να συμμετέχουν 10 ως 15 φορές περισσότερο σε εκπεμπόμενους ρύπους.
Τα diesel παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας συμβάλλουν καθοριστικά στην αύξηση των ρύπων και γι’ αυτό οι ευρωπαϊκές πόλεις περιορίζουν δραστικά την κυκλοφορία τους, τουλάχιστον στα αστικά κέντρα. Εκτός από τη μόλυνση του αέρα, η ανεξέλεγκτη κυκλοφορία προκαλεί θόρυβο, κυκλοφοριακό φόρτο και μειωμένες θέσεις στάθμευσης.
Προς αποφυγή της αύξησης της ατμοσφαιρικής ρύπανσης οι μεγαλουπόλεις περιορίζουν την κυκλοφορία παλαιών αυτοκινήτων και ιδιαιτέρως των diesel με αντιρρυπαντική τεχνολογία Euro 3 και παλαιότερα από τα κέντρα τους. Πολλά από αυτά αφορούν επαγγελματικά οχήματα/ ελαφρά φορτηγά.
Η κυκλοφορία σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Σε ό,τι αφορά, ειδικότερα, στα καθ’ ημάς, υπενθυμίζεται πως με την εφαρμογή του πράσινου δακτυλίου το 2012 στην Αθήνα διατηρήθηκε το σύστημα «μονά-ζυγά», όμως επιτράπηκε, επίσης, η καθημερινή είσοδος των αυτοκινήτων και ελαφρών φορτηγών μικτού βάρους ως 2,2 τόνους αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 5 ή μεταγενέστερης, εφόσον εκπέμπουν κάτω από 140 g/km CO2.
Πολύ σημαντικό, εξάλλου, είναι ότι απαγορεύτηκε στον μεγάλο δακτύλιο η κυκλοφορία των πολύ παλαιών φορτηγών άνω των 2,2 τόνων και λεωφορείων με άδεια κυκλοφορίας άνω της εικοσαετίας.
Στην ευρύτερη περιοχή της Αθήνας καθώς και στη Θεσσαλονίκη απαγορεύονται, τέλος, να κυκλοφορούν diesel επιβατικά και ελαφρά φορτηγά μικτού βάρους ως 4 τόνους κατηγορίας Euro 4 και προγενέστερα.