Ενα από τα σύμβολα της ιταλικής dolce vita, η βέσπα, έγινε 60 ετών και 60 συλλεκτικά μοντέλα του δημοφιλούς ιταλικού δίκυκλου θα δημοπρατηθούν το βράδυ του Σαββάτου στη Γενεύη, ανακοίνωσε ο οίκος Blavignac Auctions.
Η πλειοψηφία των μοντέλων χρονολογείται από το 1970 και το παλαιότερο μεταξύ αυτών, από το 1949, σε άριστη κατάσταση, σύμφωνα με το διοργανωτή της δημοπρασίας.
Το ενδιαφέρον συγκεντρώνουν μια βέσπα GS 150 της δεκαετίας του 1950 σε χρώμα ανοικτό πράσινο ή ένα μοντέλο Acma του 1951, επισκευασμένο από συλλέκτη που μπορεί να ξεπεράσει την τιμή των 10.000 ελβετικών φράγκων (6.300 ευρώ).
Ο Enrico Piaggio, γιος του ιδρυτή της Piaggio Rinaldo Piaggio, αποφάσισε να εγκαταλείψει τον τομέα της αεροναυτικής προκειμένου να ανταποκριθεί στην άμεση ανάγκη της Ιταλίας για ένα σύγχρονο και οικονομικό μέσο μετακίνησης, μεταπολεμικά.
Ενας αεροναυπηγός, ο Corradino D'Ascanio, υπεύθυνος για το σχεδιασμό και την κατασκευή του πρώτου σύγχρονου ελικοπτέρου, ανέλαβε τον σχεδιασμό: ένα δίτροχο που βασιζόταν σε ένα σκελετό με μοχλό ταχυτήτων στο τιμόνι και με κινητήρα πάνω από τον πίσω τροχό. Το μπροστινό πηρούνι, παρόμοιο με βραχίονα αεροπλάνων, επέτρεπε την εύκολη αλλαγή ελαστικών.
Τον Απρίλιο του 1946, κατασκευάστηκαν οι πρώτες 15 Vespa από το εργοστάσιο της Pontedera. Η πρώτη Vespa είχε κινητήρα με διπλό έμβολο, έδινε 3,5 ίππους στις 4.500 στροφές. Είχε τρεις ταχύτητες και έφτανε τα 60 χμ/ώρα.
Η επιτυχία ήρθε άμεσα και ήταν πρωτοφανής: 2.000 μοντέλα πωλήθηκαν το 1946, η παραγωγή ξεπέρασε τα 60.000 μοντέλα το 1950 και αυξήθηκε στα 500.000 το 1953, όταν η βέσπα αναδείχθηκε σε εθνικό σύμβολο της Ιταλίας κυρίως με τη διάσημη βόλτα των Γκρέγκορι Πεκ και Οντρεϊ Χέπμπορν στη Ρώμη, για τις σκηνές της ταινίας «Διακοπές στη Ρώμη».
Μέχρι τα μέσα της δεκαετίας του '50 η Vespa κατασκευαζόταν, εκτός από την Ιταλία, στην Γερμανία, τη Μεγάλη Βρετανία, τη Γαλλία, το Βέλγιο και την Ισπανία. Υστερα από λίγα χρόνια ξεκίνησε παραγωγή και σε Ινδία και Ινδονησία.
Η Vespa είναι κάτι παραπάνω από ένα απλό scooter. Είναι μία εικόνα ιταλικού στυλ. Με πάνω από 16 εκατομμύρια παραγόμενα δίτροχα, είναι ένα εμπορικό φαινόμενο, αλλά έχει και σημαντικό κοινωνικό αντίκτυπο. Την εποχή της «Dolce Vita» έγινε συνώνυμο των scooter, οι ανταποκριτές ξένων εφημερίδων περιέγραφαν την Ιταλία ως «η χώρα της Vespa». Στις δεκαετίες '60 και '70 έγινε σύμβολο των επαναστατικών ιδεών της εποχής. Αρκεί να θυμηθούμε διαφημιστικές εκστρατείες όπως η "He Who Vespas, eats the apple", και ταινίες όπως η Quadraphenia.