«Ο λόγος που καταθέτουμε το νέο ΚΟΚ και εκσυγχρονίζουμε τις ποινές και πολλές απ’ αυτές αυξάνονται, είναι για να σώσουμε ζωές. Δεν είναι εισπρακτικός ο λόγος. Είναι καθαρά παιδαγωγικός».
Αυτό τόνισε ο υπουργός Μεταφορών, Μιχάλης Λιάπης σε δηλώσεις του μετά τη συνάντηση με τον υπουργό Δημόσιας Τάξης, Βύρωνα Πολύδωρα, με θέμα: «Εφαρμογή της νομοθεσίας περί οδικών μεταφορών-Προαγωγή της οδικής ασφάλειας και της ποιότητας ζωής των πολιτών».
«Ευχόμαστε να αποτύχει εισπρακτικά και οικονομικά ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας. Γιατί τότε θα έχει επιτευχθεί ο μέγας στόχος να έχουμε οδική ασφάλεια και να μην έχουμε απώλεια σε ανθρώπινες ζωές», τόνισε από την πλευρά του υπουργός Δημόσιας Τάξης, λέγοντας πως δεν συμμερίζεται την άποψη των συνδικαλιστών Αστυνομικών. «Η λογική είναι, το είπα εγώ με ένα λεκτικό εύρημα, θέλω να αποτύχει το μέτρο των προστίμων εισπρακτικά γιατί αυτό σημαίνει ότι θα έχουν συμμορφωθεί», συμπλήρωσε.
Επίσης, ανακοινώθηκε η έκδοση της «έξυπνης κάρτας» (αδειας οδήγησης και άδειας κυκλοφορίας) από την Ελληνική Αστυνομία (Υπηρεσία έκδοσης διαβατηρίων), με σκοπό τον καλύτερο έλεγχο των παραβατών και την αποτροπή των περιπτώσεων πλαστογραφίας, καθώς και η ηλεκτρονική (on-line) σύνδεση των αρμοδίων υπηρεσιών των δύο υπουργείων, ώστε να είναι δυνατή η άμεση και χωρίς καθυστερήσεις ηλεκτρονική επεξεργασία των στοιχείων που προκύπτουν από Σύστημα Ελέγχου Συμπεριφοράς Οδηγών (point system).
Κατά τη σύσκεψη αποφασίστηκε επίσης η εντατικοποίηση των ελέγχων στις λεωφορειολωρίδες και η διάθεση υποστηρικτικά στις υπηρεσίες της Τροχαίας 15 γερανοφόρων οχημάτων μέχρι το τέλος του έτους. Επιπρόσθετα, το υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών θα προμηθευτεί δύο ειδικά διασκευασμένα οχήματα με αυτόματο σύστημα καταγραφής των παραβατών και ηλεκτρονικής αποστολής των στοιχείων στην Τροχαία.
Όσον αφορά τον έλεγχο των οχημάτων για Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου, αποφασίστηκε η εντατικοποίηση των ελέγχων και η απλοποίηση του συστήματος εντοπισμού των οχημάτων με βάση το έτος και όχι με τον αριθμό κυκλοφορίας.
Σε ό, τι αφορά εξάλλου την εφαρμογή της νομοθεσίας περί οδικών μεταφορών, με πρόσφατο νόμο (3446/2006) ρυθμίστηκαν θέματα που αφορούν στον έλεγχο κυκλοφορίας των φορτηγών οχημάτων, των οχημάτων Δημοσίας Χρήσεως, των Κ.Τ.Ε.Ο. και των αδειών οδήγησης. Συγκεκριμένα, συζητήθηκαν θέματα που αφορούν την ασφαλή φόρτωση και την εφαρμογή ελέγχων για την βεβαίωση παραβάσεων καθώς και τα προβλεπόμενα διοικητικά μέτρα για τους παραβάτες.
Ειδικότερα, όσον αφορά τον έλεγχο μεταφοράς επικίνδυνων εμπορευμάτων, όπως αυτά ορίζονται στην Ευρωπαϊκή Συμφωνία A.D.R., οι υπηρεσίες της Τροχαίας εξετάζουν το προς μεταφορά εμπόρευμα, τη δήλωση του αποστολέα και αν το υλικό και η συσκευασία πληρούν τους όρους για τη μεταφορά, το πιστοποιητικό έγκρισης A.D.R., τις προβλεπόμενες πορτοκαλί πινακίδες, το πιστοποιητικό σχετικής επαγγελματικής κατάρτισης, τα προβλεπόμενα παραστατικά μεταφοράς.
Ενδεικτικά μερικά από τα νέα πρόστιμα:
Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ: 200-1200 ευρώ (από 83-668), αφαίρεση άδειας οδήγησης μέχρι 6 μήνες.
Παραβίαση STOP: 700 ευρώ (από 167).
Παραβίαση ερυθρού σηματοδότη: 700 ευρώ (από 167), αφαίρεση άδειας οδήγησης για δύο μήνες.
Αφύλακτη σιδηροδρομική διάβαση: 700 ευρώ (από 167)
Μη χρήση ζώνης ασφαλείας: 350 ευρώ (από 83), αφαίρεση άδειας οδήγησης για 10 ημέρες.
Μη χρήση κράνους: 350 ευρώ (από 83), αφαίρεση άδειας οδήγησης για 10 ημέρες.
Χρήση κινητού στη διάρκεια της οδήγησης: 100 ευρώ (από 33), αφαίρεση άδειας οδήγησης ως 30 ημέρες.
¶σκοπη χρήση «μεγάλης» σκάλας φώτων: 20-700 ευρώ (από 17-33).
Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα: 200 ευρώ (από 83).
Παραβίαση προτεραιότητας: 200 ευρώ (από 83).
Στάθμευση σε χώρο για άτομα με ειδ.ανάγκες: 151 ευρώ (από 61,5).