Με τον «Αύγουστο» να αναδεικνύεται σε παράσταση της χρονιάς, πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Τρίτης στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, η 19η τελετή απονομής των Θεατρικών Βραβείων Κοινού από το «αθηνόραμα».
Οι καλύτερες παραστάσεις της σεζόν 2016 - 17, σύμφωνα με τους αναγνώστες του «Αθηνοράματος», ήταν ο «Αύγουστος» στο θέατρο Δημήτρης Χορν (1ο Βραβείο), η «Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα» στο Θέατρο Τέχνης (2ο Βραβείο) και το «Πέτρες στις Τσέπες του» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου (3ο Βραβείο).
NIKOLAS KOMINIS
Οι τρεις πρώτες διακρίσεις για τον «Αύγουστο» (1ο Βραβείο Παράστασης, 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας για τον Κωνσταντίνο Μαρκουλάκη και 1ο βραβείο Γυναικείου Ρόλου για τη Θέμιδα Μπαζάκα) δεν άφησαν αμφιβολία για το ποιο ήταν το έργο που ξεχώρισαν οι θεατρόφιλοι την περασμένη σεζόν. Η τελετή, την οποία παρουσίασε με εύστοχο χιούμορ και καυστικές ατάκες ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης, ήταν αφιερωμένη στους διεθνώς αναγνωρισμένους ξένους καλλιτέχνες (σκηνοθέτες, συνθέτες, σκηνογράφους) που δημιουργούν και στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια και οι οποίοι έχουν βρει στο ελληνικό θέατρο μια δεύτερη καλλιτεχνική πατρίδα.
Έξι από αυτούς ανέβηκαν στη σκηνή για να απονείμουν τα βραβεία και μίλησαν με συγκινητικό τρόπο αλλά και χιούμορ για την έλξη που τους δημιουργεί η χώρα μας, για την ελληνική θεατρική πραγματικότητα και τη σχέση τους με τους Έλληνες συναδέλφους τους. Το 2017, είναι η χρονιά που η Αθήνα ανακηρύχθηκε ως ο κορυφαίος πολιτιστικός προορισμός στον κόσμο. Η διάκριση αυτή ήλθε να πιστοποιήσει το γεγονός πως παρά την κρίση και τις επιπτώσεις της, το πολιτιστικό υπόβαθρο της χώρας κινείται σε δημιουργικές ταχύτητες που έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον της διεθνούς καλλιτεχνικής κοινότητας. Και φυσικά, αυτό συνδέεται απόλυτα με την απόφαση σπουδαίων ξένων καλλιτεχνών να έλθουν και να δουλέψουν εδώ. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, δεν θα μπορούσε παρά τα κορυφαία βραβεία της τελετής, αυτά της καλύτερης παράστασης, να τα απονείμει ο δήμαρχος της πόλης, Γιώργος Καμίνης, ο οποίος άλλωστε έχει συμβάλλει στην ανάδειξη της Αθήνας ως κορυφαίου πολιτιστικού προορισμού.
Ο ίδιος στη σύντομη ομιλία του έκανε έναν νοητό παραλληλισμό μεταξύ θεάτρου και πολιτικής: «Υπάρχει σχέση μεταξύ των δύο ακόμα και ως χωροταξική διάταξη. Στο αρχαίο θέατρο, οι θεατές βρίσκονταν σε αμφιθεατρική διάταξη, υπάρχει ένα κοίλον και κάπου εκεί διαδραματίζεται ένα δράμα ή μια κωμωδία και οι θεατές, ανάλογα, αντιδρούν χειροκροτούν, σιωπούν και ενίοτε αποδοκιμάζουν. Και βεβαίως, ένα καλό θεατρικό έργο είναι πάντοτε και ένα καλό πολιτικό δοκίμιο… Και στο σύγχρονο κοινοβούλιο υπάρχει μια παρόμοια χωροταξική διάταξη με ανθρώπους να επιδοκιμάζουν, να αποδοκιμάζουν, ενίοτε και να σιωπούν. Στο δε βήμα υπάρχει κάποιος που αγορεύει, ο οποίος καταθέτει, κρίνει, επικρίνει. Είναι και αυτός ένας “υποκριτής”, παίζει έναν ρόλο. Αυτή η υποκριτική είναι θεμιτή όταν κινείται μέσα στα όρια μιας πολιτικής ηθικής. Όταν τα υπερβαίνει, βλέπουμε τη διαφορά της υποκριτικής από την υποκρισία». Τα τιμώμενα πρόσωπα της φετινής τελετής παρουσίασαν έξι Έλληνες καλλιτέχνες, οι οποίοι συνεργάστηκαν στενά μαζί τους επί ελληνικού εδάφους. Έτσι, ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης κάλεσε στη σκηνή έναν από τους πιο σημαντικούς Σέρβους σκηνοθέτες, τον Νικίτα Μιλιβόγεβιτς, ο Κώστας Φιλίππογλου την Ελβετο-βρετανίδα σκηνοθέτιδα, συνεργάτιδα του Πίτερ Μπρουκ και μέλος της φημισμένης ομάδας Κομπλισιτέ Λίλο Μπάουρ, ο Τάσος Ιορδανίδης τον εκφραστή και αναμορφωτή του γεωργιανού θεάτρου, σκηνοθέτη Λεβάν Τσουλάντζε, ο Δημήτρης Τάρλοου τον σημαντικότατο Λιθουανό σκηνοθέτη, ιδρυτή της φημισμένης ομάδας Cezario Croupe και πρώην καλλιτεχνικό διευθυντή του φινλανδικού θεάτρου Βάιρους Τσέζαρις Γκραουζίνις, ο Κωνσταντίνος Ρήγος τον Βρετανό σκηνογράφο / ενδυματολόγο Κένι ΜακΛέλαν, ο οποίος έχει συνεργαστεί με τον Ντάνι Μπόιλ, τη Royal Shakespear Opera, την Wexford Festival Company και ο Γιάννης Στάνκογλου τον συνθέτη και θρυλικό ηγέτη του avant garde συγκροτήματος Tuxedomoon, Μπλέιν Λ. Ρέινινγκερ.
Και οι έξι μίλησαν από καρδιάς για την ελληνική τους εμπειρία και ο καθένας με τον τρόπο του τόνισε πόσο σημαντικό ήταν για τον ίδιο το να δημιουργεί, να κάνει φίλους ή σε κάποιες περιπτώσεις και οικογένεια στην Ελλάδα. Αναλυτικά τα βραβεία
Καλύτερη παράσταση
1ο Βραβείο: «Αύγουστος»
2ο Βραβείο: «Η Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα»
3ο Βραβείο: «Πέτρες στις Τσέπες του»
Σκηνοθεσία
1ο Βραβείο: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης για τον «Αύγουστο»
2ο Βραβείο: Νίκος Μαστοράκης για την «Επανένωση της Βόρειας με τη Νότια Κορέα»
3ο Βραβείο: Θωμάς Μοσχόπουλος για την «Δίκη του Κ.»
Ανδρικός ρόλος
1ο Βραβείο: Βασίλης Παπαβασιλείου για το «Relax… Mynotis»
2ο Βραβείο: Γιώργος Κιμούλης για τις «Επικίνδυνες Σχέσεις »
3ο Βραβείο: Μάκης Παπαδημητρίου και Γιώργος Χρυσοστόμου για το «Πέτρες στις Τσέπες του»
Γυναικείος ρόλος
1ο Βραβείο: Θέμις Μπαζάκα για τον «Αύγουστο»
2ο Βραβείο: Δέσποινα Μπεμπεδέλη για τη «Φιλιώ Χαϊδεμένου»
3ο Βραβείο: Νένα Μεντή για τη «Δεύτερη Φωνή»
Σκηνογραφία
1ο Βραβείο: Μανώλης Παντελιδάκης για το «Πυγμαλίων – Ωραία μου Κυρία»
2ο Βραβείο: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου για την «Οπερέττα»
3ο Βραβείο: Ευαγγελία Θεριανού για τη «Δίκη του Κ.»
Ενδυματολογία
1ο Βραβείο: Απόλλωνας Παπαθεοχάρης για το «Πυγμαλίων – Ωραία μου Κυρία»
2ο Βραβείο: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου για την «Οπερέττα»
3ο Βραβείο: Λουκία Χουλιαρά για το «Φλόρενς Φόστερ Τζενκινς - Ενθύμιον»
Μουσική επένδυση
1ο Βραβείο: Άγγελος Τριανταφύλλου για την «Οπερέττα»
2ο Βραβείο: Ελένη Καραΐνδρου για το «Πόθοι κάτω από τις Λεύκες»
3ο Βραβείο: Γιώργος Πούλιος για το «1984»
Φωτισμός
1ο Βραβείο: Νίκος Βλασόπουλος για την «Οπερέττα»
2ο Βραβείο: Αλέκος Αναστασίου για το «Πυγμαλίων – Ωραία μου Κυρία»
3ο Βραβείο: Μελίνα Μάσχα για το «Πόθοι κάτω από τις Λεύκες»
[email protected]