Η γαλλική κυβέρνηση βρίσκεται στο στάδιο του σχεδιασμού νέων κινήτρων και φόρων για την προώθηση της αντικατάστασης των οχημάτων βενζίνης και ντίζελ, καθώς και την αύξηση της μόνωσης για την εξοικονόμηση ενέργειας στα σπίτια, με παράλληλη αύξηση του φόρου άνθρακα. Οι προτάσεις ανακοινώθηκαν από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Νικολά Ουλό στην εφημερίδα Libération.
Ο επικείμενος προϋπολογισμός θα καλύψει μια σειρά μέτρων για τον περιορισμό των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σύμφωνα με τη Συμφωνία του Παρισιού του 2015, τη μείωση της ρύπανσης και τη βοήθεια των οικογενειών με χαμηλό εισόδημα.
Σήμερα, οι οικογένειες χαμηλού εισοδήματος στη Γαλλία έχουν πρόσβαση σε φορολογική ελάφρυνση 500-1.000 ευρώ αν στραφούν σε λιγότερο ρυπογόνα οχήματα όπως τα ηλεκτρικά ή υβριδικά αυτοκίνητα. Εάν οι προτάσεις του Ουλό γίνουν δεκτές, τα κίνητρα αυτά θα είναι διαθέσιμα από το 2018 σε όλους τους πολίτες με οχήματα με κινητήρες βενζίνης πριν το 1997 και κινητήρες ντίζελ πριν το 2001. Το ποσό για τις οικογένειες χαμηλού εισοδήματος θα διπλασιαστεί σε 2.000 ευρώ.
Από τα τρία εκατομμύρια αυτοκίνητα στη Γαλλία που πληρούν τα κριτήρια αυτά, ο Ουλό ελπίζει ότι τα 100.000 μπορούν να αντικατασταθούν το επόμενο έτος με καινούρια ή μεταχειρισμένα οχήματα που εκπέμπουν λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα και άλλους ρύπους.
Πέρα από το κίνητρα για οχήματα με χαμηλές εκπομπές ρύπων, ο Ουλό προτείνει επίσης πιστώσεις για τη μόνωση κατοικιών, οι οποίες θα καταβληθούν αμέσως μετά την ολοκλήρωση της εγκατάστασης. Επιχορηγήσεις έως και 3.000 ευρώ θα προσφερθούν επίσης σε οικογένειες χαμηλού εισοδήματος που αλλάζουν από παλαιά συστήματα θέρμανσης πετρελαίου ντίζελ σε νεότερες, καθαρότερες εναλλακτικές λύσεις, όπως αντλίες θερμότητας.
Το σχέδιο του προέδρου Εμανουέλ Μακρόν για τη μείωση της γραφειοκρατίας στον κλάδο των κατασκευών δημιούργησει ανησυχίες ότι οι απαιτήσεις μόνωσης για τα νέα κτίρια μπορεί να χαλαρώσουν, αλλά ο Ουλό διαβεβαίωσε ότι αυτό δε θα συμβεί.
Η κυβέρνηση θα πιέσει επίσης σκληρότερα τις επιχειρήσεις να γίνουν πιο «πράσινες», με τον φόρο άνθρακα της χώρας να αυξάνεται από 30,50 σε 44,60 ευρώ ανά τόνο το 2018, και τελικά στα 100 ευρώ ανά τόνο το 2030.
Εξάλλου, η γαλλική κυβέρνηση έχει δεσμευτεί να καταργήσει σταδιακά όλη την εγχώρια παραγωγή πετρελαίου και φυσικού αερίου μέχρι το 2040 (αν και το μεγαλύτερο ποσοστό της κατανάλωσής της προέρχεται από εισαγωγές), και να επιτύχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα έως το 2050.