Από την έντυπη έκδοση
Της Aγγελικής Κοτσοβού
[email protected]
Σε έναν θαυμαστό, καινούργιο κόσμο του μέλλοντος, τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα θα αποτελούν ήδη ξεπερασμένη τεχνολογία, έχοντας δώσει τη σκυτάλη σε ιπτάμενα οχήματα, θαλάμους διακτίνισης και υπερεξελιγμένες κάψουλες μεταφοράς.
Στον κόσμο του σήμερα, όμως, η επανάσταση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μόλις που έχει αρχίσει. Ίσως να είναι ακόμη νωρίς να μιλήσει κανείς για ένα υβριδικό ή ένα αυτοκίνητο επαναφορτιζόμενης μπαταρίας στο γκαράζ κάθε σπιτιού, οι ειδικοί όμως προβλέπουν σύντομα την έλευση της νέας εποχής στην αυτοκίνηση.
Το προσιτό, νέο Μodel 3 της Tesla άνοιξε νέες προοπτικές, καθώς έως τώρα η τεχνολογία οχημάτων ηλεκτρικής μπαταρίας θεωρούνταν από αρκετούς καταναλωτές απαγορευτική. Το παράδειγμα της Tesla και του πρωτοπόρου Έλον Μασκ ακολουθούν ολοένα και περισσότερες παραδοσιακές αυτοκινητοβιομηχανίες. Η Volvo έχει ανακοινώσει ότι όλα τα μοντέλα που θα παρουσιάσει από το 2019 θα είναι είτε υβριδικά είτε θα τροφοδοτούνται αποκλειστικά από μπαταρία. Στη Γερμανία, όπου μία στις πέντε θέσεις εργασίας εξαρτάται από τον κλάδο αυτοκινήτων, κοινοπραξία 17 γερμανικών εταιρειών, με τη στήριξη του Βερολίνου, σχεδιάζει την ανέγερση υπερ-εργοστασίου παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου.
Αίσθηση προκαλεί και η «συμμαχία» μεταξύ Toyota και Mazda για την ανάπτυξη τεχνολογίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η Toyota, που συναγωνίζεται με τη VW για τα σκήπτρα της μεγαλύτερης αυτοκινητοβιομηχανίας στον κόσμο και για αρκετούς αποτελεί τον «βασιλιά» των υβριδικών, επιδιώκει, όπως και οι υπόλοιπες μεγάλες δυνάμεις των τεσσάρων τροχών, να πατήσει «γκάζι» και στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, ώστε να φθάσει τις «ταχύτητες» της Tesla.
Με την τεχνολογία κινητήρων εσωτερικής καύσης και ειδικότερα την τεχνολογία ντίζελ να έχει «δαιμονοποιηθεί» εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής, αλλά και του πρόσφατου σκανδάλου παραποίησης των τιμών ρύπων, οι εταιρείες αναζητούν «απάντηση» στην επιβράδυνση των πωλήσεων στα ηλεκτροκίνητα μοντέλα. Οι ειδικοί προτάσσουν ως ισχυρότερο επιχείρημα τα οφέλη για το περιβάλλον.
Ο τομέας των μεταφορών αντιπροσωπεύει διεθνώς το 14% των καυσαερίων που ευθύνονται για το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Η αύξηση της κυκλοφορίας των ηλεκτροκίνητων, σε συνδυασμό με τη μεγαλύτερη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, θα μπορούσε να οδηγήσει σε δραστική μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης. Ήδη Βρετανία και Γαλλία σχεδιάζουν την κατάργηση όλων των αυτοκινήτων βενζίνης και πετρελαίου έως το 2040, ενώ αναμένεται να ακολουθήσουν και άλλες χώρες.
Οι προοπτικές πωλήσεων, σε συνδυασμό με τη μείωση του κόστους, αποτελούν ακόμη ένα ισχυρό επιχείρημα. Ήδη στις ΗΠΑ οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων αυξήθηκαν 45% το τελευταίο 12μηνο, ενώ η ING σε έκθεσή της προβλέπει ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα κυριαρχούν στους ευρωπαϊκούς δρόμους έως το 2035. Το μέλλον είναι ήδη εδώ. Και ίσως προσεγγίζει το όραμα του Έλον Μασκ.