Με σκοπό τη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων που προκαλούνται από οδηγούς οι οποίοι είναι κουρασμένοι, ο καθηγητής Τσέουνγκ Γιου-μινγκ του Hong Kong Baptist University και η ομάδα του ανέπτυξαν ένα σύστημα που αντιλαμβάνεται τους κουρασμένους/ νυσταγμένους οδηγούς και τους «ξυπνά» με συναγερμό μέσω smartphone. Το σύστημα απέσπασε δύο βραβεία στην 45η Διεθνή Έκθεση Εφευρέσεων στη Γενεύη τον Απρίλιο του 2017 και η ομάδα ήδη έχει υποβάλει αίτημα κατοχύρωσης ευρεσιτεχνίας στις ΗΠΑ.
Το σύστημα χρησιμοποιεί την κάμερα του τηλεφώνου για να παρακολουθεί και να αναλύει τα χαρακτηριστικά και την έκφραση του προσώπου του οδηγού- ειδικά τις αλλαγές στις κινήσεις των βλεφάρων και τη θέση του κεφαλιού, που αποτελούν σημαντικές ενδείξεις κούρασης. Με το σύστημα αυτό προεγκατεστημένο σε ένα smartphone, ο οδηγός το μόνο που έχει να κάνει είναι να το βάλει κοντά στο τιμόνι, με την εμπρόσθια κάμερα να τον κοιτά, ενώ ο ίδιος βρίσκεται σε κανονική θέση και στάση οδήγησης.
Όταν η κάμερα «βλέπει» πράγματα όπως βλέφαρα που κλείνουν ή το κεφάλι να πέφτει προς τα εμπρός, χτυπά ένας συναγερμός. Για να επιβεβαιώσει πως όντως είναι ξύπνιος και σε εγρήγορση, ο οδηγός πρέπει να απενεργοποιήσει τον συναγερμό είτε με φωνητική εντολή είτε με το χέρι.
O καθηγητής Τσέουνγκ Γιου-μινγκ τονίζει πως η μέθοδός του απαιτεί μόνο ένα smartphone χωρίς επιπλέον συσκευές ή αισθητήρες. Όπως λέει, είναι οικονομικό, εύχρηστο, φορητό, ακριβές, αξιόπιστο και υποστηρίζει online updates. Επίσης, καθώς το σύστημα περιλαμβάνει επιλογή ενεργοποίησης της οπίσθιας κάμερας του smartphone, μπορεί επίσης να χρησιμοποιηθεί ως κανονικό σύστημα καταγραφής διαδρομής, όπως αυτά που χρησιμοποιούν πολλοί οδηγοί σήμερα.
Κατά τον καθηγητή Τσέουνγκ, οι επιπτώσεις της κούρασης δεν θα έπρεπε να υποτιμώνται: Σύμφωνα με στατιστικές της αμερικανικής κυβέρνησης, η οδήγηση από κουρασμένους οδηγούς ευθύνεται για το 31% των τροχαίων με βαριά οχήματα στις ΗΠΑ. Αμερικανική έρευνα διαπίστωσε επίσης πως η οικονομική ζημία που προκαλείται από το αποκαλούμενο «fatigue driving» φτάνει τα 3 δισ. δολάρια ανά έτος. Το σύστημα, κατά τον ίδιο ενδείκνυται για όλους τους οδηγούς, αλλά ειδικά για τους επαγγελματίες και τους χειριστές μηχανημάτων που δουλεύουν πολύωρες βάρδιες. Όπως πρόσθεσε, ίσως να ενδιαφέρει εταιρείες με στόλους οχημάτων, ή ασφαλιστικές. Προς το παρόν δεν υπάρχει παρόμοιο προϊόν στην αγορά, κάτι που καθιστά επίσης πιθανή την καθιέρωσή του ως σύστημα υποβοήθησης οδηγού για βελτίωση της ασφάλειας στον δρόμο. Ο καθηγητής υπογραμμίζει πως παρεμφερή συστήματα υπάρχουν εγκατεστημένα προς το παρόν μόνο σε λίγα, πολυτελή μοντέλα αυτοκινήτων, τα οποία απαιτούν επιπλέον συσκευές και αισθητήρες, κάτι που τα καθιστά μη φορητά, ακριβά και δύσκολα στην εγκατάσταση- οπότε και χωρίς όφελος για τους περισσότερους οδηγούς.