Τον πρώτο διαστημικό πύραυλο μονού επιπέδου (SSTO-Single Stage to Orbit) ανακοίνωσε πως ετοιμάζει η ARCA Space Corporation, εταιρεία που εδρεύει στο Μεξικό.
Ο πύραυλος αυτός, σύμφωνα με την ARCA, θα μπορεί να θέσει σε χαμηλή τροχιά τόσο τον εαυτό του, όσο και ένα μικρό φορτίο, στο χαμηλό (για τα δεδομένα των διαστημικών πτήσεων) κόστος του ενός εκατομμυρίου δολαρίων.
Όπως αναφέρει το New Atlas, ο πύραυλος, με το όνομα Haas 2CA (από τον πρωτοπόρο του 16ου αιώνα στον τομέα των ρουκετών-πυραύλων, Κόνραντ Χάας), χρησιμοποιεί έναν γραμμικό κινητήρα aerospike αντί για συμβατικούς, κωδωνόσχημους πυραυλοκινητήρες, έτσι ώστε να μην χρειάζονται τα πολλαπλά επίπεδα.
Για να τεθεί σε τροχιά ένα φορτίο, όπως ένας δορυφόρος, πρέπει να βγει από την ατμόσφαιρα σε ταχύτητα 29.000 χλμ/ ώρα. Αυτό απαιτεί μεγάλη ενέργεια, υπό τη μορφή προωθητιοκύ καυσίμου, που περιέχεται στον πύραυλο και καίγεται από τον κινητήρα του.
Αυτό σημαίνει πως χρειάζονται περισσότερα καύσιμα για να ανυψωθεί ο πύραυλος, ο κινητήρας συν τα αρχικά απαιτούμενα καύσιμα, μετά επιπλέον καύσιμα για να ανυψωθεί όλο αυτό το σύνολο, και μετά πάλι επιπλέον καύσιμα για να μπορέσουν να σηκωθούν και τα προηγούμενα επιπλέον καύσιμα.
Για αυτό, οι διαστημικές υπηρεσίες και εταιρείες χρησιμοποιούν πυραύλους πολλαπλών επιπέδων, για να μην χρειάζεται το όχημα εκτόξευσης να σηκώνει όλο το βάρος συνέχεια.
Επίσης, τίθεται των υψομέτρων στα οποία λειτουργεί καλύτερα ο κάθε πυραυλοκινητήρας (πχ ο Falcon 9 της SpaceX έχει δύο επίπεδα, ένα που λειτουργεί καλύτερα σε χαμηλά ύψη και ένα για τα όρια της ατμόσφαιρας).
ARCA
Η ACRA επιδιώκει να αντικαταστήσει τους συμβατικούς πυραυλοκινητήτεας με έναν γραμμικό κινητήρα aerospike, που, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι 30% αποδοτικότερος σε σχέση με αυτούς που χρησιμοποιούνται σήμερα.
Πρόκειται για μια ιδέα που ανάγεται στη δεκαετία του 1960, η οποία παρουσιάζεται πολλά υποσχόμενη, καθώς επιτρέπει στον κινητήρα να προσαρμόζεται γρήγορα εν πτήσει στα δεδομένα του υψομέτρου όπου βρίσκεται. Το αποτέλεσμα είναι ένα και μόνο επίπεδο- και κατά συνέπεια μεγαλύτερη οικονομία.
Εφόσον ολοκληρωθεί, ο Haas 2CA θα έχει ύψος 16 μέτρα και διάμετρο 1,5, με βάρος 550 κιλά άδειος, 16,3 τόνους γεμάτος με καύσιμο.
Επίσης, θα χρησιμοποιεί διαφορετικό καύσιμο- υπεροξείδιο του υδρογόνου και RP-1 ένα πολύ διυλισμένο είδος κηροζίνης.
Συνολικά, εκτιμάται πως ο πύραυλος θα μπορεί να θέσει σε χαμηλή τροχιά ένα φορτίο 100 κιλών μέσα σε 24 ώρες από τη σχετική «παραγγελία», σε κόστος 4.545 δολαρίων ανά κιλό.
Ο πύραυλος έχει σκοπό να εξυπηρετεί την αφορά τον μικροδορυφόρων, και αναπτύσσεται στο πλαίσιο του Cooperative Opportunity Program.
Η παρθενική του πτήση προορίζεται για το 2018, από το Wallops Flight Facility. «Όταν ο Haas 2CA εκτοξευτεί, θα είναι ο πρώτος πύραυλος στην ιστορία που θα θέσει τον εαυτό του πλήρως σε τροχιά» λέει ο Ντουμίτρου Ποπέσκου, διευθύνων σύμβουλος της ARCA.