Τον κώδωνα του κινδύνου για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν πρόσφυγες και μετανάστες τις τελευταίες ημέρες, με την σφοδρή κακοκαιρία η οποία πλήττει τα Βαλκάνια και την Ελλάδα, προειδοποιούν αρκετές μη κυβερνητικές οργανώσεις. Η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου, κάνει έκκληση να μεταφερθούν οι άνθρωποι σε ξενοδοχεία και θερμαινόμενους χώρους.
Μαλακάσα
Το ιατρείο στη Μαλακάσα, σύμφωνα με καταγγελίες της Κίνησης Ενωμένοι Ενάντια στο Ρατσισμό και τη Φασιστική Απειλή (ΚΕΕΡΦΑ), έχει γεμίσει με παιδιά, ενήλικες και ηλικιωμένους που προσπαθούν να ανταπεξέλθουν στο ψύχος.
«Ακόμα και αν το υπουργείο θεωρεί ότι το πρόβλημα λύθηκε με το στήσιμο των κοντέϊνερς (πολλά από αυτά χωρίς πόρτες και παράθυρα, ούτε νερό), θέτει τις ζωές τους σε σοβαρό κίνδυνο με τον εγκλεισμό και τον αποκλεισμό εκατοντάδων οικογενειών στην παγωμένη Μαλακάσα, χωρίς καμία απολύτως πρόσβαση σε ιατρική βοήθεια έκτακτης ανάγκης, λόγω παγετού, μέσα στο σκοτάδι, στους τσουχτερούς ανέμους και στο κρύο», καταλήγει η οργάνωση.
Βαλκάνια
Η διεθνής ανθρωπιστική οργάνωση “Save the Children”, αναφέρει σε ανακοίνωσή της, ότι πολλοί μετανάστες και πρόσφυγες αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να παγώσουν από το κρύο, αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα έπειτα από τις βαριές χιονοπτώσεις και τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες στην Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκάνιων. Παιδιά και βρέφη βρίσκονται μεταξύ των χιλιάδων, που έχουν παγιδευτεί χωρίς την κατάλληλη πρόσβαση σε ζεστό και ασφαλές καταφύγιο, ευάλωτοι στον κίνδυνο της υποθερμίας. Πολλοί ζουν στους ελλιπώς εξοπλισμένους χώρους φιλοξενίας για πρόσφυγες και μετανάστες, σε εγκαταλελειμμένα κτίρια ή στους χιονισμένους δρόμους.
Μέχρι στιγμής, περισσότερα από 40 άτομα - συμπεριλαμβανομένων αρκετών προσφύγων και μεταναστών – έχασαν τη ζωή τους στην ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων, ως αποτέλεσμα των ακραίων καιρικών συνθηκών.
Στη βόρεια Ελλάδα, ένας Αφγανός πρόσφυγας πέθανε από το κρύο με το θερμόμετρο να πέφτει κατακόρυφα στους -14C. Μια γυναίκα από τη Σομαλία βρέθηκε νεκρή από το ψύχος στα νότια σύνορα της Βουλγαρίας, ενώ αναφέρθηκε πως δύο Ιρακινοί άνδρες βρέθηκαν νεκροί από το κρύο σε ένα δάσος στη Νοτιοανατολική Βουλγαρία. Στο Βελιγράδι, εκατοντάδες ασυνόδευτα παιδιά, ακόμη και σε ηλικία 10 και 11 ετών βρίσκονται μεταξύ των 1.200 προσφύγων και μεταναστών, που κοιμούνται σε εγκαταλελειμμένα κτίρια και αποθήκες. Τα συγκεκριμένα νούμερα συνεχίζουν να αυξάνονται.
Στη Σερβία, η “Save the Children”, εκτιμά ότι περίπου 80 - 100 άνθρωποι καταφθάνουν καθημερινά στη χώρα, ενώ 7.200 πρόσφυγες και μετανάστες βρίσκονται εγκλωβισμένοι εκεί. Στην Ελλάδα, τον Δεκέμβριο του 2016, έφθαναν κατά μέσο όρο 54 άνθρωποι ημερησίως, προκαλώντας αύξηση του πληθυσμού που βρίσκεται στα νησιά.
Ο επικεφαλής της οργάνωσης για την Ελλάδα και τα υπόλοιπα Βαλκάνια, Αντρέας Ρινγκ, προσέθεσε, ότι «η ΕΕ μπορεί, αλλά δεν φαίνεται να είναι πρόθυμη να αλλάξει την κατάσταση των ανθρώπων αυτών. Η αποτροπή περισσότερων θανάτων, θα επιτευχθεί μόνο αν εξασφαλιστούν ασφαλείς και νόμιμες οδοί προς τα κράτη-μέλη της ΕΕ, αν επιταχυνθούν οι διαδικασίας ασύλου και αν δημιουργηθούν αξιοπρεπείς συνθήκες υποδοχής, ιδίως για τα πιο ευάλωτα τμήματα του πληθυσμού».
Έκκληση από την Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου
Έστω την ύστατη αυτή ώρα, επισημαίνει η Ελληνική Ένωση για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου με ανακοίνωσή της, «ας συνειδητοποιήσει το υπουργείο Μεταναστευτικής Πολιτικής, ότι υπάρχουν τη στιγμή αυτή στην Ελλάδα μερικές χιλιάδες πρόσφυγες, που με συνευθύνη όλων των εμπλεκομένων φορέων και υπηρεσιών (υπουργείων, δήμων, του ελληνικού στρατού, της Υπηρεσία Πολιτικής Προστασίας και όποιων άλλων) εκτίθενται ακούσια σε συνθήκες ακραίου ψύχους και παγετού, αφού σε παγωμένες και χωρίς θέρμανση σκηνές και κοντέινερ προσφυγικών καταυλισμών, περνούν ήδη πολλά 24ωρα αβοήθητοι με ορατούς ήδη κινδύνους για τη ζωή ή την σωματική και ψυχική τους ακεραιότητα και υγεία».
Επομένως, υπογραμμίζει, «άμεσα πρέπει οι πρόσφυγες να μεταφερθούν σε ξενοδοχεία και θερμαινόμενους χώρους του δημοσίου για όσο χρειαστεί, η δε διατροφή τους να καλυφθεί από τον ελληνικό στρατό (όπως καθημερινά εξάλλου), η μεταφορά τους με οχήματα δημόσια ή και ιδιωτικά χρηματοδοτούμενα από οποιονδήποτε εγχώριο ή διεθνή φορέα, οργάνωση ή οργανισμό».