«Καιρός να απαλλαγούμε από ό,τι δεν υπηρετεί πλέον το όραμα του ελληνικού κινηματογράφου και των ανθρώπων του», τόνισε ο υφυπουργός Πολιτισμού Π. Τατούλης, σε συνέντευξη Τύπου, όπου περιέγραψε τη νέα πολιτική για τον κινηματογράφο.
«Προχωρούμε, λοιπόν, σε μία νέα διάρθρωση του ελληνικού θεσμικού πλαισίου με νέους τομείς ανάπτυξης και δραστηριότητας, με αναθεώρηση των υφιστάμενων δομών και κυρίως με ένα άλλο πνεύμα ανάπτυξης και δημιουργίας. Συγκεντρώνουμε και συντονίζουμε διάσπαρτες μέχρι τώρα δραστηριότητες. Παράλληλα, δημιουργούμε νέους θεσμούς, αναπτύσσουμε νέα εργαλεία, προωθούμε για πρώτη φορά οικονομικά μέτρα-κίνητρα.
Ολα τα παραπάνω τίθενται υπό την αιγίδα της Εθνικής Επιτροπής Κινηματογραφίας... Δεν πρόκειται για μία ακόμη Επιτροπή αλλά για ένα όργανο που στοχεύει να φέρει εις πέρας μία νέα αποστολή: τη σχεδιασμένη, συντονισμένη και οργανωμένη εθνική δράση για τον ελληνικό κινηματογράφο.
Στην Εθνική Επιτροπή Κινηματογραφίας συμμετέχουν 11 μέλη: ο Σύμβουλος Κινηματογραφίας, ο οποίος και προεδρεύει των συνεδριάσεων, ο Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ο Πρόεδρος και η Διευθύντρια του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, οι υπεύθυνοι των υπόλοιπων φεστιβάλ που είναι υπό την εποπτεία του ΥΠ.ΠΟ., οι υπεύθυνοι των νέων τμημάτων που δημιουργούνται τώρα, οι υπεύθυνοι υφιστάμενων δομών, των οποίων η δράση επαναπροσδιορίζεται, οι υπεύθυνοι διαχείρισης των φορολογικών κινήτρων και του 1,5% (υποχρέωση των τηλεοπτικών σταθμών να επιστρέφουν το 1,5% επί των ακαθάριστων εσόδων του προγράμματός τους), καθώς και πρόσωπα κύρους.
Παράλληλα, παραμένει ενεργό το Γνωμοδοτικό Συμβούλιο Κινηματογράφου, στο οποίο εξακολουθεί να προεδρεύει ο Σύμβουλος Κινηματογραφίας, αποτελώντας την άμεση σύνδεση της Εθνικής Επιτροπής Κινηματογραφίας με τους δημιουργούς.
Νέοι θεσμοί δημιουργούνται: η Ελληνική Οθόνη (με τον διεθνή τίτλο Hellenic Screen) και το Γραφείο Τεκμηρίωσης & Εξυπηρέτησης (Film Commission Office).
H Ελληνική Οθόνη συνενώνει δραστηριότητες μέχρι στιγμής διάσπαρτες, όπως τα εναλλακτικά δίκτυα προβολής και εκμετάλλευσης (Filmcenter, Δίκτυο Δημοτικών Κινηματογράφων, Κινηματογραφικές Λέσχες) και εισάγει νέες δραστηριότητες-θεσμούς: τον Οργανισμό Κινηματογραφικής Εκπαίδευσης και Μελετών, την Τεχνική Επιτροπή Πιστοποίησης και το Κινηματογραφικό Αρχείο... Το σημαντικό έργο που αναλαμβάνει η Ελληνική Οθόνη είναι η προβολή και η προώθηση του ελληνικού κινηματογράφου και της ελληνικής ταινίας στο εξωτερικό. Σε αυτή την προσπάθεια θα αξιοποιηθούν το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και οι διεθνείς του σχέσεις, καθώς και τα δίκτυα συνεργασιών που έχουν δημιουργήσει ήδη άλλοι φορείς και υπουργεία.
Το Γραφείο Τεκμηρίωσης & Εξυπηρέτησης, ένας θεσμός ήδη καθιερωμένος στις υπόλοιπες χώρες με αναπτυγμένη κινηματογραφία και γνωστός ως Film Commission Office, είναι το παράθυρο της Ελλάδας στον κόσμο: Το Τμήμα Διεθνών Σχέσεων του Γραφείου χειρίζεται τις σχέσεις με τα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του Συμβουλίου της Ευρώπης (MEDIA, Eurimages) και με την εγγύτερη σε εμάς περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEE Cinema Network, Balkan Fund), καθώς και τις διακρατικές συμφωνίες. Το Τμήμα Ενημέρωσης & Τεκμηρίωσης παρέχει πληροφόρηση και εξυπηρέτηση στις ξένες παραγωγές που έρχονται στην Ελλάδα, στηριζόμενο στην πληροφόρηση που παρέχει η Διεύθυνση Έρευνας & Ανάπτυξης και οργανώνοντας δράσεις για να προσελκύσει περαιτέρω παραγωγές στην Ελλάδα.
Σε συνεργασία με το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, το ΥΠΠΟ εργάζεται στην κατεύθυνση της θεσμοθέτησης φορολογικών κινήτρων, για να ενδυναμώσει την ελληνική κινηματογραφική παραγωγή, και να προσελκύσει ξένες παραγωγές.
Η διαχείριση και η εποπτεία αυτών των κινήτρων από πλευράς ΥΠΠΟ, καθώς και η εφαρμογή του 1,5%, θέμα για το οποίο έχει ληφθεί ειδική μέριμνα, υπάγονται στην Εθνική Επιτροπή Κινηματογραφίας.
Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου αναδιοργανώνεται σε μία περισσότερο επικεντρωμένη και στοχευμένη δράση στην ενίσχυση της παραγωγής της ελληνικής ταινίας και της προώθησης των παραγωγών στις οποίες συμμετέχει, με ακόμη πιο σαφείς τις δύο κατευθύνσεις στις οποίες μέχρι τώρα έχει κινηθεί: τη στήριξη της δημιουργικής και καλλιτεχνικής κινηματογραφικής έκφρασης και την υποστήριξη της αναπτυξιακής διάστασης της κινηματογραφικής παραγωγής.
Όσο για το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, το ελληνικό τμήμα ενδυναμώνεται με τη μετατροπή του σε επίσημο Ελληνικό Διαγωνιστικό Πρόγραμμα.
Μεγάλη έμφαση δίνεται στην ανάδειξή του σε "αγορά"».
Σημειώνεται δε, ότι στο πλαίσιο των οικονομικών κινήτρων που θα περιλαμβάνονται στον υπό διαμόρφωση Νόμο, εξετάζονται να υπαχθούν τα ακόλουθα επενδυτικά σχέδια:
- Παραγωγή ή συμπαραγωγή κινηματογραφικών ταινιών μυθοπλασίας μεγάλου μήκους ή τεκμηρίωσης (ντοκιμαντέρ) στο πλαίσιο και με τις προϋποθέσεις της Ευρωπαϊκής Σύμβασης Κινηματογραφικών Συμπαραγωγών ή άλλων Διακρατικών Συμφωνιών.
- Παροχή υπηρεσιών παραγωγής οπτικοακουστικών έργων, από ανεξάρτητες επιχειρήσεις παραγωγής κινηματογραφικών έργων προς αλλοδαπές επιχειρήσεις παραγωγής, που προορίζονται για διανομή και εκμετάλλευση στις κινηματογραφικές αίθουσες ή/και την τηλεόραση, μέσω video (DVD ή VHS) ή οποιαδήποτε άλλου μέσου αναμετάδοσης.
Τέλος, ο υφυπουργός ανακοίνωσε τα ονόματα όσων θα στελεχώσουν καίριες θέσεις των βασικών κινηματογραφικών θεσμών. Σύμβουλος Κινηματογραφίας ορίζεται ο κ. Αντώνης Παπαδόπουλος, ο κ. Θανάσης Βαλτινός Πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, ο κ. Παντελής Βούλγαρης Πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης και η κα Δέσποινα Μουζάκη ως Διευθύντρια του Φεστιβάλ.