Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
Μια χαμένη μνήμη, μια θανατηφόρα λογιστική απόκλιση, ένα κακόβουλο πνεύμα, μια μυστηριώδης σχέση, μια ιλιγγιώδης νυχτερινή ζωή, μια απρόσμενη εγκατάλειψη, μια παραμυθένια φιλία, μια αντιδραστική παράβαση κανόνων και μια ατυχής δικαστική συνάντηση υφαίνουν τις ιστορίες των ταινιών αυτής της εβδομάδας.
«Η μεγάλη επιστροφή» Ο σπουδαίος Κινέζος σκηνοθέτης Ζανγκ Γιμού επιστρέφει με μία ιστορία αγάπης για την ευτυχία και τη θλίψη, τον χωρισμό και την επανασύνδεση, δημιουργώντας ένα δράμα εποχής, το οποίο αποτελεί μεταφορά του βιβλίου του Γιαν Γκελίνγκ, «The criminal Lu Yanshi». Με τους Λι Γκονγκ και Νταομίνγκ Τσεν, ένας άνδρας απομακρύνεται από τη σύζυγό του, μετά τη σύλληψή του ως πολιτικός κρατούμενος. Όταν επιστρέφει, ανακαλύπτει ότι η γυναίκα του αδυνατεί να τον αναγνωρίσει και αποφασίζει να κάνει τα πάντα, για να τον θυμηθεί.
«Αυτό το είδος φιλμ είναι πολύ δύσκολο να πραγματοποιηθεί. Πρέπει να δημιουργείται σε κατάσταση γαλήνης. Αν, έστω και για λίγο, σκεφτόμουν τα κέρδη, θα έχανα τον δρόμο μου. Για τον λόγο αυτό, αυτή η ταινία αποτελεί την επιστροφή σε μια προγενέστερη ψυχική κατάσταση και σε μία παλαιότερη προσέγγιση της δημιουργίας. Το πιο σημαντικό για μένα είναι αν το κοινό θα κρατήσει την ταινία στην καρδιά του και αν θα θυμάται πραγματικά τα συναισθήματα που του προκάλεσε» εξηγεί ο σκηνοθέτης.
«Ο λογιστής»
Στο δράμα του Γκάβιν Ο' Κόνορ, με τους - βραβευμένους με Όσκαρ - Μπεν Άφλεκ και Τζ. Κ. Σίμονς, την - υποψήφια για Όσκαρ - Άνα Κέντρικ και τους Τζέφρι Τάμπορ, Τζον Μπέρνθαλ και Τζον Λίθγκοου, ένας ευφυής μαθηματικός διατηρεί ως βιτρίνα ένα συνοικιακό λογιστικό γραφείο και κρατάει τα βιβλία κάποιων πολύ επικίνδυνων εγκληματικών οργανώσεων. Στην προσπάθειά του να ξεδιαλύνει μια λογιστική απόκλιση εκατομμυρίων δολαρίων, όσο πλησιάζει στην αλήθεια, τόσο ο αριθμός των πτωμάτων αυξάνεται.
«Ouija 2: H πηγή του κακού»
Αποδεικνύοντας και πάλι ότι ο πίνακας Ouija δεν είναι απλά ένα παιχνίδι, αλλά μια πύλη εισόδου σε μακάβρια μυστικά, το επιτυχημένο μεταφυσικό θρίλερ τρόμου του 2014 επιστρέφει με τη συνέχειά του, σε σκηνοθεσία του Μάικ Φλάναγκαν αυτήν τη φορά, ο οποίος μας μεταφέρει εκεί που ξεκίνησαν όλα, στο Λος Άντζελες του 1967. Με τους Ελίζαμπεθ Ρίζερ, Χένρι Τόμας, Κέιτ Σίγκελ, Λιν Σέι, Νταγκ Τζόουνς και Αναλίζ Μπασό, μια χήρα με τα δύο κορίτσια της πραγματοποιούν «συνεδρίες» επίκλησης πνευμάτων, προκειμένου να αποσπούν χρήματα από τους εύπιστους πελάτες τους. Όμως, όταν αρχίζουν να χρησιμοποιούν έναν πίνακα Ouija, αυτό, που ξεκίνησε ως αθώα εξαπάτηση του αφελούς κόσμου, εξελίσσεται σε κάτι εφιαλτικά τρομακτικό.
«Frantz»
Γεμάτο ανατροπές και μυστικά, το ασπρόμαυρο - με καταλυτικές έγχρωμες πινελιές - δράμα του Γάλλου σκηνοθέτη Φρανσουά Οζόν βασίστηκε στην ταινία του Ερνστ Λούμπιτς, «Broken lullaby» (1932), η οποία είχε βασιστεί σε θεατρικό έργο του Μορίς Ροστάν. Με τους Πιέρ Νινέι, Πάουλα Μπιρ, Ερνστ Στότζνερ, Μαρί Γκρούμπερ και Γιόχαν Φον Μπίλοφ, σε μια μικρή γερμανική πόλη, μετά τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, μια κοπέλα θρηνεί καθημερινά στον τάφο του αγαπημένου της αρραβωνιαστικού, που σκοτώθηκε σε γαλλικό έδαφος. Η εμφάνιση ενός νεαρού Γάλλου που αφήνει λουλούδια στον τάφο θα προκαλέσει όχι μόνο αντιδράσεις, αλλά και πάθη.
«Υποσυνείδητα, πολλές από τις εμμονές μου υπάρχουν στην ταινία» σημειώνει ο σκηνοθέτης. «Αλλά το να τις αντιμετωπίσω σε μια άλλη γλώσσα, με διαφορετικούς ηθοποιούς, σε μέρη άλλα από τη Γαλλία, με ανάγκασε να επανεφεύρω τον εαυτό μου και μπορεί να δίνει στα θέματα μια νέα ένταση, μια νέα διάσταση. Πολλές προκλήσεις υπήρχαν στην ταινία. Δεν είχα κινηματογραφήσει ξανά τον πόλεμο, μια σκηνή μάχης, μια μικρή γερμανική πόλη, το Παρίσι ασπρόμαυρο, τη Γερμανία. Είχε μεγάλη σημασία για μένα να πω την ιστορία από τη γερμανική οπτική, από την πλευρά των ηττημένων, από τα μάτια αυτών που ταπεινώθηκαν, οπότε θα μπορούσα να δείξω πώς η Γερμανία τότε ήταν γόνιμο έδαφος για τον εθνικισμό».
«Belgica»
Ο - υποψήφιος για Όσκαρ - Βέλγος σκηνοθέτης Φέλιξ Φαν Γκρόνινγκεν επιστρέφει με ένα δράμα, το οποίο απέσπασε το βραβείο καλύτερης σκηνοθεσίας (ταινίας μυθοπλασίας - Διεθνές Τμήμα) στο φετινό Φεστιβάλ του Σάντανς. Ήρωές του είναι δύο αδερφοί, οι οποίοι, με το μπαρ τους, αποτελούν το χρυσό δίδυμο της νυχτερινής ζωής της πόλης τους. Αλλά έχουν κλείσει θέσεις σε ένα εθιστικό ταξίδι και ο κόσμος γυρίζει με ιλιγγιώδη ταχύτητα γύρω τους. Παίζουν οι Στεφ Ερτς, Τομ Βερμάγιερ, Έλεν Ντε Βος, Στέφαν Ντε Γουίντερ και Ντομινίκ Βαν Μάλντερ.
«Julieta»
Στη νέα του ταινία, ο - βραβευμένος με Όσκαρ - Ισπανός δημιουργός Πέδρο Αλμοδόβαρ αφηγείται την ιστορία μιας μητέρας, η οποία, έκπληκτη και συντετριμμένη που η 18άχρονη κόρη της την εγκατέλειψε, την αναζητά με κάθε τρόπο, για να ανακαλύψει, τελικά, πόσο λίγο γνωρίζει το ίδιο της το παιδί. Πρωταγωνιστούν οι Έμα Σουάρεθ, Αδριάνα Ουγάρτε, Ντανιέλ Γκράο, Ρόσι ντε Πάλμα, Ντάριο Γκραντινέτι, Ίνμα Κουέστα και Πιλάρ Κάστρο.
«Η ταινία μιλά για τη μάχη μιας μητέρας να επιβιώσει της φοβερής και ξαφνικής ασάφειας που περιβάλλει τη ζωή της. Μιλά, επίσης, για τη μοίρα, για τις ενοχές και το ανείπωτο εκείνο μυστήριο, που μας οδηγεί να εγκαταλείψουμε τους ανθρώπους που αγαπάμε, σβήνοντάς τους από τις ζωές μας σαν να μην σήμαιναν ποτέ τίποτα, σαν να μην υπήρξαν ποτέ. Η “Julieta” έχει τις ρίζες της στην Άλις Μονρό. Από τότε που διάβασα το βιβλίο της, με τίτλο “Runaway”, σκέφτηκα ότι ήθελα να μεταφέρω τρία από τα διηγήματά της στο σινεμά (“Chance”, “Soon” και “Silence”). Οι τρεις ιστορίες έχουν κοινή πρωταγωνίστρια, αλλά δεν συνδέονται μεταξύ τους με γραμμικό τρόπο. Είναι τρεις ανεξάρτητες ιστορίες, τις οποίες προσπάθησα να ενώσω, εφευρίσκοντας, στην πορεία, ό,τι ήταν απαραίτητο» εξηγεί ο σκηνοθέτης.
«Ο Πιτ και ο δράκος του» Η πίστη και η ανθρωπιά μπορεί να αλλάξει βαθιά τον τρόπο που ζούμε και αντιμετωπίζουμε τα πράγματα. Αυτό αποδεικνύει το ριμέικ της κλασικής ταινίας της Disney (1977), που σκηνοθετεί ο Ντέιβιντ Λόουερι, δημιουργώντας μια οικογενειακή περιπέτεια φαντασίας, με τον - βραβευμένο με δύο Όσκαρ - Ρόμπερτ Ρέντφορντ και τους Μπράις Ντάλας Χάουαρντ, Καρλ Έρμπαν, Γουές Μπέντλεϊ και Ούνα Λόρενς. Η ταινία ανακαλεί τη μαγική ιστορία της φιλίας ενός αγοριού κι ενός δράκου και την αφηγείται ξανά με διαχρονική ματιά και εντυπωσιακά εφέ.
«Σχολικά γυμνάσια» Ένα αγόρι με αχαλίνωτη φαντασία και ένα μικρό πρόβλημα με την εξουσία και τους κανόνες, μεταφέρεται σε ένα άκρως αυστηρό και καταπιεστικό σχολείο, στην κωμωδία του Στιβ Καρ, με τους Λόρεν Γκρέιαμ, Γκρίφιν Γκλουκ, Ιζαμπέλα Μονέρ, Τόμας Μπαρμπούσκα, Άνταμ Πάλι και Ρομπ Ριγκλ. Ο ασυμβίβαστος νεαρός καταστρώνει ένα σχέδιο, για να παραβεί κάθε κανονισμό. Όμως, ο διευθυντής δεν έχει πει την τελευταία του λέξη…
«Γκάγκστερ και φιλάνθρωποι» Η πολωνική ασπρόμαυρη σάτιρα του 1963, σε σκηνοθεσία των Γιέρζι Χόφμαν και Έντουαρντ Σκορτζέφσκι, με τους Βίεσλαβ Μιτσνικόφσκι, Χάνκα Μπιέλικα, Γκουστάβ Χολοουμπέκ και Στάνισλαβ Μπαρέχα, αποτελείται από δύο ξεχωριστές νουβέλες, οι πρωταγωνιστές των οποίων, στο τέλος, θα συναντηθούν στην αίθουσα του δικαστηρίου. Πρόκειται για έναν ληστή και για έναν άβουλο άνθρωπο που, από ένα λάθος, αρχίζει να δωροδοκείται. Και οι δυο τους αποδεικνύουν πως, όταν σχεδιάζεις τα πάντα έως την τελευταία λεπτομέρεια, η αποτυχία είναι εγγυημένη. Η τύχη δεν κοιτάει αν είσαι γκάνγκστερ ή φιλάνθρωπος.
«Λόγος καθρέφτης»
Στο ντοκιμαντέρ του Διαμαντή Παπαδόπουλου, επιχειρείται, μέσα από την καταγραφή της πορείας των απολυμένων καθαριστριών του υπουργείου Οικονομικών, η ανάδειξη του διεκδικητικού λόγου ως θεμελιώδους στοιχείου αφύπνισης. Η διεκδίκηση και η αλληλεγγύη γίνονται ο αληθινός καθρέφτης των αγωνιζόμενων γυναικών, κάθε εργαζόμενου, αλλά και κάθε ανθρώπου που καλείται, στον δρόμο της αυτογνωσίας και των συλλογικών αγώνων, να συμπορευτεί μαζί τους.