Ρωσική θρησκευτική τέχνη από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ

Έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Δευτέρα, 26 Σεπτεμβρίου 2016 09:25

Χριστός «η Σοφία του Θεού». Solvychegodsk, β΄ μισό 16ου αι. (περί το 1560-1579).

A- A A+

Δίνοντας έμφαση στη στενή σχέση της ρωσικής θρησκευτικής τέχνης με τη βυζαντινή παράδοση, αλλά και στα σημεία διαφοροποίησης από τις βυζαντινές ρίζες που αναδεικνύουν τον μοναδικό χαρακτήρα της, η έκθεση «Εικόνες από την Πινακοθήκη Τρετιακόφ. Η ρωσική ζωγραφική εικόνων μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης» πραγματοποιείται στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Ενταγμένη στο πλαίσιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων του αφιερωματικού έτους «Ρωσία - Ελλάδα 2016», η έκθεση θα εγκαινιαστεί από τον υπουργό Πολιτισμού και Αθλητισμού, Αριστείδη Μπαλτά, σήμερα, Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου, στις 7.30 το απόγευμα, και θα διαρκέσει έως τις 25 Οκτωβρίου.

Η έκθεση έρχεται να ενισχύσει τη γνωριμία των επισκεπτών του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου με τη ρωσική θρησκευτική ζωγραφική, σε συνέχεια της συνδεόμενης με τον Andrej Rublev εικόνας της Ανάληψης που φιλοξενείται στο Βυζαντινό Μουσείο, την παρουσίαση της οποίας εγκαινίασε, μαζί με τον Έλληνα Πρωθυπουργό, ο πρόεδρος της Ρωσικής Ομοσπονδίας, κ. Βλαντίμιρ Πούτιν, τον περασμένο Μάιο.

Τα νέα έργα, που έρχονται από την Κρατική Πινακοθήκη Τρετιακόφ, είναι δεκατέσσερις φορητές εικόνες, ορισμένες εντυπωσιακού μεγέθους, δύο ξυλόγλυπτα, ένα ζεύγος βημόθυρων και μία σύνθεση τμήματος εικονοστασίου σε μικρή κλίμακα. Όλα είναι αντιπροσωπευτικά των τάσεων και των εργαστηρίων της ρωσικής θρησκευτικής ζωγραφικής από το δεύτερο μισό του 15ου αιώνα έως τον 19ο αιώνα.

H αγία Τριάδα (Η Φιλοξενία του Αβραάμ). Μόσχα, μέσα 16ου αι.. Από τη Μονή των Αγίων Boris και Gleb, στο Rostov.

Ανάμεσά τους, υπάρχουν έργα σημαντικών Ρώσων ζωγράφων, όπως του Dionisy (περί το 1440 - 1502), εκφραστή της ρωσικής πνευματικότητας στην αγιογραφία του ύστερου 15ου αιώνα, αλλά και του Simon Ushakov (1626 - 1686), ο οποίος εισήγαγε στοιχεία της δυτικοευρωπαϊκής ζωγραφικής στην παραδοσιακή ρωσική αγιογραφία των τελευταίων δεκαετιών του 17ου αιώνα.

Επίσης, άξιες αναφοράς είναι η εικόνα της Φιλοξενίας του Αβραάμ - αλληγορίας της αγίας Τριάδος (μέσων 16ου αι.), αξιόλογο δείγμα της μοσχοβίτικης αγιογραφίας, οι υπερμεγέθεις εικόνες του «Επί σοι Χαίρει» (τέλους 16ου αι. - αρχών 17ου αι.), της Δευτέρας Παρουσίας (β΄ μισού 16ου αι.), του Χριστού ως «Σοφίας του Θεού» (β΄ μισού 16ου αι.), αλλά και η εικόνα της Θεοτόκου «Απροσδοκήτου Χαράς» (α΄ μισού 19ου αι.), στην οποία εικονίζονται πολλοί εικονογραφικοί τύποι της Παναγίας από τις πολυάριθμες εικόνες της, που λατρεύονται στη Ρωσία ως θαυματουργές. Τέλος, μία σύνθεση από έντεκα μικρότερες εικόνες σχηματίζει τμήμα φορητού εικονοστασίου, παραπέμποντας στα επιβλητικά τέμπλα των ρωσικών ναών.

H Σταύρωση. Ζωγράφος - Dionisy (Περί το 1500). Από τη ζώνη του Δωδεκαόρτου στο τέμπλο του Καθολικού της Αγίας Τριάδος στη Μονή του Αγίου Pavel Obnorsky, κοντά στο Vologda.

Η έκθεση διοργανώθηκε με την υποστήριξη του υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και της Διεύθυνσης Μουσείων του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Πληροφορίες

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο: Βασ. Σοφίας 22 - Αθήνα, τηλ.: 213 2139572 και 213 2139517. Ωράριο λειτουργίας έκθεσης: Δευτέρα - Κυριακή: 08:00 - 20:00.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς