Η κυβέρνηση συμφώνησε όχι μόνο το τέταρτο συμπληρωματικό μνημόνιο αλλά και διαρκή μηχανισμό εποπτείας που θα ισχύει μετά το τέλος του προγράμματος, εκτιμά ο τέως πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Ευάγγελος Βενιζέλος, σημειώνοντας πως «οι εταίροι και πιστωτές υπαναχωρούν σε σχέση με τις δεσμεύσεις τους του 2012 για το ελληνικό δημόσιο χρέος».
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα του Eurogroup, ο Ευ. Βενιζέλος αναφέρει ότι «η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ/ΑΝΕΛ αποδέχθηκε χθες στο Eurogroup:
1. Ότι η ολοκλήρωση της αξιολόγησης προϋποθέτει την λήψη μιας σειράς προαπαιτούμενων μέτρων (prior actions) στα οποία εκτός από το ασφαλιστικό και τη φορολογία εισοδήματος, περιλαμβάνονται οι νέες ρυθμίσεις (δηλαδή αυξήσεις) ως προς τον ΦΠΑ και οι νέες ρυθμίσεις (δηλαδή μειώσεις) ως προς τους μισθούς στο δημόσιο τομέα. Τα προαπαιτούμενα αυτά μέτρα πρέπει να νομοθετηθούν.
2. Τη θεσμοθέτηση αυτόματου μηχανισμού περικοπών που θα ενεργοποιείται σε περίπτωση αποκλίσεων από το στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος. Αυτόματος μηχανισμός που θα ενεργοποιείται προσωρινά εντός του τρέχοντος κάθε φορά οικονομικού έτους, ενώ τα πρόσθετα μέτρα θα αποκτούν μόνιμο χαρακτήρα εντασσόμενα στον επόμενο κρατικό προϋπολογισμό.
3. Την αλλαγή του νομικού πλαισίου των κόκκινων δανείων έτσι ώστε προστασία πρώτης κατοικίας να υπάρχει προσωρινά για μικρά μόνο δάνεια με στόχο τη βελτίωση των ισολογισμών των τραπεζών.
4. Την νομοθέτηση του «υπερταμείου» ιδιωτικοποιήσεων. Αποδέχθηκε δηλαδή όλες τις αξιώσεις των πιστωτών που προβάλλονται λόγω της δραματικής οπισθοχώρησης της ελληνικής οικονομίας από τον Ιανουάριο του 2015 έως σήμερα.
Υπαναχώρηση των εταίρων σε σχέση με το χρέος
Σύμφωνα με τον κ. Βενιζέλο, το αρνητικά εντυπωσιακό είναι ότι με τη χτεσινή δήλωση του Eurogroup οι εταίροι και πιστωτές υπαναχωρούν σε σχέση με τις δεσμεύσεις τους του 2012 για το ελληνικό δημόσιο χρέος. Από την άποψη αυτή η χθεσινή δήλωση του Εurogroup συνιστά υποχώρηση και σε σχέση με τη συμφωνία της 12.7.2015. Πιο συγκεκριμένα:
1. Επαναλαμβάνεται ο αποκλεισμός κάθε ονομαστικής μείωσης (ονομαστική μείωση επιτεύχθηκε το 2012 με το PSI)
2. Η οποία μελλοντική πρόσθετη παρέμβαση εξαρτάται από την τήρηση των όρων του τρέχοντος (τρίτου και τέταρτου/συμπληρωματικού) μνημονίου και τοποθετείται χρονικά στο τέλος του προγράμματος «αν χρειαστεί», συνεπώς δεν θα παράγει πλήρες και άμεσο αποτέλεσμα όπως έγινε με τις παρεμβάσεις του 2012.
3. Η οποία μελλοντική παρέμβαση δεν θα αφορά πρωτίστως το ύψος των ετήσιων τόκων για την εξυπηρέτηση του χρέους, αλλά «αν χρειαστεί» τις ετήσιες ανάγκες αναχρηματοδότησης για την καταβολή χρεολυσίων (λήξεων) με χειρισμούς σχετικούς με τη περίοδο χάριτος και την περίοδο αποπληρωμής και αυτό στο τέλος του προγράμματος.
4. Η επιστροφή στην Ελλάδα των κερδών της ΕΚΤ και των κεντρικών τραπεζών των κρατών μελών από τα χαρτοφυλάκια ελληνικών ομολόγων (SMP και ANFA), που είχε διασφαλισθεί το 2012 και είχε συντελεστεί μέχρι το 2015, τώρα απλώς θα εξεταστεί ως ενδεχόμενο σε σχέση με την πορεία του προγράμματος.
5. Ως προς τη σταθεροποίηση των κυμαινόμενων επιτοκίων - που μειώθηκαν δραστικά το 2012 - το Εurogroup απλώς δηλώνει τη διάθεση του να δείξει ευελιξία στο μέλλον «αν χρειαστεί».
«Τα κράτη μέλη της ευρωομάδας συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας θεωρούν ότι αυτές οι προβλέψεις για το χρέος θα επιτρέψουν τη συμμετοχή του ΔΝΤ στο πρόγραμμα. Συζητούμε συνεπώς πάντα για την πρώτη αξιολόγηση ενός προγράμματος που ισχύει ως προς το ευρωπαϊκό του σκέλος, αλλά δεν έχει καν συμφωνηθεί ως προς το σκέλος του ΔΝΤ. Και τώρα η χώρα μας εκφράζει τη προσδοκία μέσα στο Εurogroup, αυτό να συμβεί. Τόσο απλά, τόσο καλά» σημειώνει κλείνοντας.