Του Γιάννη Κανουπάκη
[email protected]
Στα αστικά κέντρα, η αναζήτηση θέσεων στάθμευσης ευθύνεται για το ένα τρίτο περίπου της κυκλοφοριακής συμφόρησης.
Ακόμη και στα σύγχρονα και καλά οργανωμένα αστικά κέντρα, διότι, σε καταστάσεις όπως αυτές που χαρακτηρίζουν τις ελληνικές πόλεις, το πρόβλημα εντείνεται με γεωμετρική πρόοδο, θυμίζοντας, συχνά, σκηνικό χάους.
Εάν συνυπολογιστούν οι χαμένες εργατοώρες, η ψυχική ταλαιπωρία των οδηγών και το κόστος συντήρησης του αυτοκινήτου (βενζίνη, λιπαντικά, λάστιχα), η αναζήτηση πάρκινγκ αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια κοστοβόρα, δυσάρεστη και αγχωτική διαδικασία.
Η Bosch θέλοντας να συμβάλει στη μείωση του άγχους και των παρεπόμενων προβλημάτων, παρέχει τη λύση της κοινοτικής στάθμευσης, μιας ανοικτής πλατφόρμας υπηρεσιών.
Αυτό που καθιστά τη λύση τόσο ξεχωριστή, είναι το γεγονός ότι το ίδιο το αυτοκίνητο εντοπίζει και αναφέρει τις διαθέσιμες στάθμευσης που βρίσκει δίπλα σε πεζοδρόμιο.
Η πληροφορία αυτή καταχωρείται σε έναν ψηφιακό χάρτη στάθμευσης και παρέχεται σε όλα τα οχήματα που συμμετέχουν στην υπηρεσία, μέσω του συστήματος πλοήγησης.
Οι οδηγοί μπορούν στη συνέχεια να μεταβούν άμεσα σε μια διαθέσιμη θέση στάθμευσης.
Η υπηρεσία περιορίζει σημαντικά το χρόνο αναζήτησης θέσης στάθμευσης και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του, υπολογίζεται, δε, ότι θα βγει στην αγορά έως το 2018 το αργότερο.
Αν τα πράγματα πήγαιναν λίγο καλύτερα και στη χώρα μας, ίσως να βρει εφαρμογή, στην Αθήνα, τον Πειραιά, τη Θεσσαλονίκη, την Πάτρα κλπ.
«Με την κοινοτική στάθμευση τα αυτοκίνητα μετατρέπονται σε αισθητήρες στο διαδίκτυο των αντικειμένων και καθιστούν τις πόλεις πιο έξυπνες», εξηγεί ο Hoheisel, μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Robert Bosch GmbH .
Σχεδόν το ένα τρίτο των νέων οχημάτων είναι εξοπλισμένα με μια λειτουργία υποβοήθησης της στάθμευσης.
Η Bosch χρησιμοποιεί τους αισθητήρες υπερήχων του μηχανισμού αυτού και τους προγραμματίζει για τον εντοπισμό θέσεων στάθμευσης δίπλα σε πεζοδρόμιο.
Τα αυτοκίνητα μπορούν στη συνέχεια να εντοπίσουν θέσεις μεταξύ σταθμευμένων αυτοκινήτων καθ' οδόν - ακόμη και με ταχύτητες 50 χλμ/ώρα και πάνω.
Οι πληροφορίες αποστέλλονται σε ανώνυμη μορφή στη διαδικτυακή πλατφόρμα Bosch IoT Cloud (BIC). Χρησιμοποιώντας μια έξυπνη διαδικασία, η Bosch συγκεντρώνει τα δεδομένα από όλα τα οχήματα για τη δημιουργία ενός ψηφιακού χάρτη στάθμευσης που βασίζεται σε έναν πρότυπο οδικό χάρτη, τον οποίο και παρέχει στους κατασκευαστές οχημάτων.
Αυτοί με τη σειρά τους μπορούν να μοιραστούν το χάρτη με όλα τα αυτοκίνητά τους που συνδέονται με το διακομιστή.
Η εταιρία αναμένει ότι έως το 2020 όλα τα νέα οχήματα που εισάγονται σε αγορές όπως η Ευρώπη ή η Βόρεια Αμερική θα είναι συνδεδεμένα με αυτόν τον τρόπο.
Το μυστικό της κοινοτικής στάθμευσης έγκειται στον τρόπο χειρισμού των δεδομένων.
Απλά επειδή το αυτοκίνητο ανιχνεύει και αναφέρει έναν κενό χώρο στάθμευσης, δεν σημαίνει ότι εγκρίνεται αυτόματα ως έγκυρη θέση στάθμευσης.
Θα μπορούσε κάλλιστα να είναι ένας παράδρομος, μια στάση λεωφορείου, ή μια ζώνη απαγόρευσης στάθμευσης.
Η Bosch εφαρμόζει μεθόδους εξαγωγής δεδομένων για τον εντοπισμό των κενών δίπλα στο κράσπεδο του πεζοδρομίου κατηγορηματικά ως χώρων στάθμευσης.
"Η εξαγωγή δεδομένων μας επιτρέπει το γρήγορο και ακριβές φιλτράρισμα των πληροφοριών που χρειαζόμαστε από έναν πλούτο δεδομένων", λέει ο Hoheisel.
Για παράδειγμα, σε περίπτωση που αρκετά οχήματα αναφέρουν επανειλημμένα ένα κενό δίπλα στο πεζοδρόμιο ως ελεύθερο, το πιθανότερο είναι αυτός να μην είναι αποτελεί έγκυρη θέση στάθμευσης.
Κατά συνέπεια, τα κενά αυτά δεν είναι χαρακτηρισμένα ως θέσεις στάθμευσης στον ψηφιακό χάρτη στάθμευσης. Όσο περισσότερα οχήματα συμμετέχουν στην κοινοτική στάθμευση τόσο πιο ακριβής και ολοκληρωμένη θα είναι η υπηρεσία της Bosch.
Μόλις συμπληρωθεί ένας ορισμένος αριθμός χρηστών που συμμετέχουν, η Bosch θα είναι σε θέση να παρέχει πληροφορίες ακόμη και σχετικά με το μήκος και το πλάτος μιας θέσης.
Αυτό θα καταστήσει εφικτή την αναζήτηση θέσεων που ταιριάζουν σε ένα συγκεκριμένο όχημα, για παράδειγμα ένα τροχόσπιτο ή ένα μικρό αυτοκίνητο.
Η υπηρεσία κοινοτικής στάθμευσης της Bosch απαιτεί ένα ορισμένο πληθυσμό δεδομένων σχετικά με θέσεις στάθμευσης. Για το σκοπό αυτό, η Bosch πραγματοποίησε μια μελέτη σε συνεργασία με το Τεχνικό Πανεπιστήμιο του Μονάχου.
Βασικό μέλημα της έρευνας ήταν ο αριθμός των αυτοκινήτων που πρέπει να περάσουν κατά μήκος ενός δρόμου και να αποστείλουν πληροφορίες σχετικά με θέσεις στάθμευσης για τη δημιουργία ενός ψηφιακού χάρτη στάθμευσης.
Τα ευρήματα ήταν ότι ανάλογα με τον τύπο του δρόμου - κύρια οδός κυκλοφορίας, παράδρομος, ή παρόμοιος δρόμος - λίγο περισσότερο από το ένα τοις εκατό όλων των αυτοκινήτων θα είναι αρκετό.
Προκειμένου να είναι σε θέση να παρέχει την υπηρεσία σε διάφορες πόλεις σε όλη τη Γερμανία, η Bosch θέλει ιδανικά να συνεργαστεί με πολλαπλές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Ο Hoheisel λέει, «Εμείς εσκεμμένα συστήσαμε την κοινοτική στάθμευση ώστε να είναι μια ανοικτή πλατφόρμα υπηρεσιών». Ως αποτέλεσμα, πολλοί κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν να συμμετέχουν ταυτόχρονα.