Την επέκταση του μέτρου της δημοσιοποίησης των διαφημιστικών δαπανών, που θα ισχύει για τις τράπεζες, και στις ΔΕΚΟ και τις εταιρείες με μεγάλη διαφημιστική δαπάνη άφησε ανοιχτή ο αντιπρόεδρος Γιάννης Δραγασάκης, καλώντας τις εταιρείες να υιοθετήσουν οικειοθελώς τη ρύθμιση.
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης μίλησε στη Βουλή κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την ενσωμάτωση κοινοτικών οδηγιών για τις μετοχές και αναφέρθηκε αποκλειστικά στο άρθρο 6 που αφορά τις διαφημιστικές δαπάνες των τραπεζών.
«Να επεκταθεί το μέτρο πέρα από τις τράπεζες;», αναρωτήθηκε και πρόσθεσε: «Πολιτικά ως κυβέρνηση συμφωνούμε. Θα μπορούσαν να το κάνουν και οι ίδιες οι εταιρείες. Π.χ. ο ΟΠΑΠ θα μπορούσε να το κάνει ή και οι ΔΕΚΟ. Θα πρότεινα να υπάρξει η έκκληση προς τις ΔΕΚΟ και τους άλλους φορείς με μεγάλη διαφημιστική δαπάνη να υιοθετήσουν οικειοθελώς τη ρύθμιση».
Υπογραμμίζεται ότι με τροπολογία που κατατέθηκε προ ολίγου στη Βουλή ορίζονται ως αρμόδιες για την εφαρμογή αυτών των διατάξεων η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς για τις τράπεζες που έχουν μετοχές στο Χρηματιστήριο και η Τράπεζα της Ελλάδας σε κάθε άλλη περίπτωση. Επίσης ορίζεται ότι το πρόστιμο θα είναι έως και 1 εκατ. ευρώ.
Από την πλευρά του ο Γ. Δραγασάκης αποκάλυψε ότι από έρευνα που έκανε στις διαφημιστικές δαπάνες μόνο ενός έτους, του 2014, διαπίστωσε ότι «ένα συγκρότημα πήρε 1,5 εκατ. ευρώ, άλλο συγκρότημα 1 εκατ. ευρώ, άλλο 800.000 ευρώ. Με ποιο τρόπο δόθηκαν τα χρήματα;».
Ο αντιπρόεδρος της κυβέρνησης αναφέρθηκε στη στάση των τραπεζών έναντι της ρύθμισης: «Ποια είναι η στάση των τραπεζών; Αν κρίνω από κάποια δημοσιεύματα, ανώνυμα κ.λπ., ορισμένοι γκρινιάζουν ότι δυσκολεύει τον ανταγωνισμό. Γιατί δυσκολεύει; Η αδιαφάνεια δυσκολεύει τον ανταγωνισμό» είπε.
Εξηγώντας τι ώθησε την κυβέρνηση στη ρύθμιση για τη δημοσιοποίηση των διαφημιστικών δαπανών τους ο Γ. Δραγασάκης υπογράμμισε ότι «ως θέμα μας απασχόλησε από την πρώτη στιγμή. Ο τρόπος λειτουργίας των τραπεζών έχει αναδείξει παθογένειες, πέραν του ότι η διαφημιστική δαπάνη είναι μεγάλη και επηρεάζει όχι μόνο τις τράπεζες, αλλά και την αγορά των ΜΜΕ, αλλοιώνοντας τον ανταγωνισμό σ’ αυτή την αγορά».
Πρότεινε να υπάρξει μελέτη για τα δάνεια των τραπεζών σε ΜΜΕ και επεσήμανε ότι «σε πολλές περιπτώσεις η τράπεζα που έδινε τα δάνεια σε ένα συγκρότημα, κάλυπτε τους τόκους του δανείου είτε σε μεγάλο μέρος είτε ακόμη και πλήρως! Είναι μία στρέβλωση της τραπεζικής λειτουργίας και δημιουργείται ένας μηχανισμός αθέμιτου πλουτισμού. Δεν θα εκπλαγώ αν αποδειχθεί ότι η διαφημιστική δαπάνη υπερέβαινε και τους τόκους των δανείων». «Είναι μία μορφή καπιταλισμού που στηρίζεται σε διαμεσολαβήσεις. Το πρόβλημα είναι πως όταν έρχεται η κρίση αυτές οι εταιρείες δεν είναι βιώσιμες. Η παρέμβασή μας είναι ένας κόκκος άμμου, δεν λύνει το πρόβλημα. Δημιουργεί όμως συνθήκες διαφάνειας», τόνισε ο Γ. Δραγασάκης.