Από την έντυπη έκδοση
Το βλέμμα στις σημερινές ανακοινώσεις των λοιμωξιολόγων έχει στραμμένο ο εμπορικός κόσμος, με το ζήτημα πλέον να είναι πότε τελικά θα ανοίξουν τα καταστήματα και με ποιον τρόπο θα λειτουργήσουν, καθώς μπορεί οι εκπτώσεις να παρατείνονται έως το τέλος Μαρτίου, ωστόσο η αγορά αναμένεται να μείνει κλειστή τουλάχιστον για την πρώτη εβδομάδα του Μαρτίου, ενώ ακόμη κι όταν τα καταστήματα ανοίξουν δεν έχει καθοριστεί πώς θα λειτουργήσουν. Εάν δηλαδή θα επιτρέπεται η είσοδος των καταναλωτών εντός των καταστημάτων ή θα εφαρμοστεί η μέθοδος click away.
Αν και κάθε μέρα που περνάει με κλειστά καταστήματα σημαίνει μεγάλες απώλειες σε έσοδα, δεν είναι λίγοι οι έμποροι που φαίνεται να προτιμούν να ανοίξει έστω και στις 16 Μαρτίου ο κλάδος, υπό την προϋπόθεση βεβαίως ότι δεν θα κλείσει ξανά και κυρίως στην πασχαλινή περίοδο που είναι αυξημένης καταναλωτικής ζήτησης.
Η μεγάλη αγωνία για τους εμπόρους εστιάζεται πλέον στην περίοδο του Πάσχα, με τον πρόεδρο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Γιώργο Καρανίκα, να τονίζει κατά τη διάρκεια διαδικτυακής εκδήλωσης ότι «ο εμπορικός κόσμος δεν θέλει ακόμη ένα χαμένο Πάσχα». Ο στόχος της κυβέρνησης, όπως είπε, πρέπει να είναι το ασφαλές άνοιγμα της αγοράς, ώστε να λειτουργήσει το εμπόριο τον Απρίλιο και να μη χαθεί άλλη μία περίοδος υψηλής καταναλωτικής ζήτησης για την αγορά.
Η μεγάλη αγωνία για τους εμπόρους εστιάζεται πλέον στην περίοδο του Πάσχα, με τον πρόεδρο της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Γιώργο Καρανίκα, να τονίζει κατά τη διάρκεια διαδικτυακής εκδήλωσης ότι «ο εμπορικός κόσμος δεν θέλει ακόμη ένα χαμένο Πάσχα». Ο στόχος της κυβέρνησης, όπως είπε, πρέπει να είναι το ασφαλές άνοιγμα της αγοράς, ώστε να λειτουργήσει το εμπόριο τον Απρίλιο και να μη χαθεί άλλη μία περίοδος υψηλής καταναλωτικής ζήτησης για την αγορά.
Αναφερόμενος μάλιστα στα σημερινά προβλήματα του εμπορικού κόσμου, βολιδοσκοπώντας την «επόμενη μέρα» της πανδημίας, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ ζητά δικαιοσύνη στα μέτρα στήριξης με στόχευση ειδικά προς τους πληττόμενους κλάδους, όπως το κόσμημα, η ένδυση και η υπόδηση, που σύμφωνα και με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ αναδείχθηκαν το 2020 «πρωταθλητές» στη βουτιά του τζίρου.
Το εμπόριο, υπογραμμίζει, έχει αδικηθεί ως σήμερα σε σημαντικές παρεμβάσεις όπως ήταν η «μη επιστρεπτέα επιχορήγηση» από τις Περιφέρειες. Απαιτούνται κι άλλες γενναίες αποφάσεις, όπως η κατάργηση του τέλους επιτηδεύματος και της προκαταβολής φόρου, που είναι μέτρα άδικα και αντιαναπτυξιακά. Αντίστοιχα, τα κριτήρια χρηματοδότησης των τραπεζών πρέπει να είναι αντικειμενικά και όχι στη βάση της ξεχωριστής πολιτικής της κάθε τράπεζας, ώστε να μην αποκλείουν τις βιώσιμες μικρομεσαίες εμπορικές επιχειρήσεις. Το ζήτημα για την «επόμενη μέρα» είναι να διασφαλισθεί η επιβίωση της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας και όχι μόνο λίγων, μεγάλων και ισχυρών εταιρειών, καταλήγει ο κ. Καρανίκας.
Επισημαίνεται ότι για έναν μήνα και συγκεκριμένα μέχρι τις 31 Μαρτίου θα παραταθούν οι χειμερινές εκπτώσεις, οι οποίες κανονικά ολοκληρώνονταν την Κυριακή 28 Φεβρουαρίου, σύμφωνα με τροπολογία που κατέθεσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης.
Το αίτημα παράτασης των χειμερινών εκπτώσεων είχε τεθεί επιτακτικά από τον εμπορικό κόσμο (ΕΣΕΕ, ΕΣΑ), καθώς το μεγαλύτερο διάστημα αυτής της περιόδου τα καταστήματα παρέμειναν κλειστά λόγω των περιοριστικών μέτρων που ισχύουν στην αγορά. Το υπουργείο Ανάπτυξης εκτίμησε πως ήταν λογικό το αίτημα των εμπόρων, καθώς δεν μπόρεσαν να έχουν έσοδα εν μέσω εκπτώσεων με την αγορά κλειστή και έτσι προχώρησε στη συγκεκριμένη ρύθμιση. Σύμφωνα με το υπουργείο Ανάπτυξης θα ακολουθήσει σχετική υπουργική απόφαση που θα καθορίσει και τις τελικές λεπτομέρειες.
Οι έμποροι εκτιμούσαν πως θα χάσουν περίπου 3,5 δισ. ευρώ από τον περσινό τζίρο 5,5 δισ. ευρώ των χειμερινών εκπτώσεων, ενώ παράλληλα μεγάλος όγκος των προϊόντων που είχαν προμηθευτεί τα καταστήματα για να διαθέσουν τη χειμερινή περίοδο θα έμενε απούλητος με μεγάλες οικονομικές απώλειες για τους επαγγελματίες.
«Το εμπόριο ψάχνει τη "Μεγάλη Δευτέρα"»
«Ορθή και έγκαιρη απόφαση είναι η επιβεβλημένη παράταση της εκπτωτικής περιόδου έως το τέλος Μαρτίου, προκειμένου οι εμπορικές επιχειρήσεις να ρευστοποιήσουν τα εμπορεύματα στα ράφια τους, ώστε να μπορέσουν να αγοράσουν νέα προϊόντα» σχολίασε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ και ΠΕΣΑ, Βασίλης Κορκίδης, προσθέτοντας ότι «όλα αυτά, όμως, πρέπει να γίνουν με μεγάλη προσοχή, γι' αυτό είναι εύλογο να αποστέλλεται από τους καταναλωτές μήνυμα στον ξεχωριστό πενταψήφιο αριθμό 13032, προκειμένου να πραγματοποιούν τις αγορές τους».
Ο κ. Κορκίδης εξέφρασε την αγωνία του εμπορικού κόσμου για το πότε θα επανεκκινήσει η λειτουργία του λιανικού εμπορίου στην Αττική, επισημαίνοντας: «Το λιανικό εμπόριο της Αττικής περιμένει με αγωνία να μάθει ποια θα είναι εντός του Μαρτίου η "Μεγάλη Δευτέρα" της αγοράς, που θα επαναλειτουργήσουν με τον τρόπο των σούπερ μάρκετ όλα τα καταστήματα. Από ό,τι φαίνεται από το επιδημιολογικό φορτίο, στην Αττική δεν θα είναι η Δευτέρα 1η Μαρτίου και δεν μπορεί, βεβαίως, να είναι η Καθαρή Δευτέρα».
Ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ σημειώνει πως «επιχειρηματικότητα και κυβέρνηση γνωρίζουν καλά πως η εβδομαδιαία αιμορραγία των 500 εκατ. ευρώ από τις απώλειες της κατανάλωσης πρέπει να σταματήσει πριν είναι πολύ αργά», ενώ προσθέτει ότι «πρέπει όλοι να συμβάλουμε με αλληλοσεβασμό και αυτοέλεγχο, τόσο για τη διασφάλιση της δημόσιας υγείας όσο και για την υγεία της αγοράς και της οικονομίας».