Φέτος το καλοκαίρι αναμένεται να λειτουργήσαν τα πρώτα υδατοδρόμια στην Ελλάδα, αρχικά σε Σποράδες, Βόλο, Σκύρο και Θεσσαλονίκη και μετέπειτα σε Εύβοια.
Σύμφωνα με τη Hellenic Seaplanes, η οποία δραστηριοποιείται στον σχετικό κλάδο, την πορεία λειτουργίας θα ακολουθήσουν Χίο, Ψαρά, Οινούσες, Μυτιλήνη και Πάτμο ως ένα αντίστοιχο περιφερειακό δίκτυο συνδέοντας τα και με τα τουρκικά παράλια. Σε αναμονή βρίσκεται το υδατοδρόμιο της Τήνου που αν και σε προχωρημένη φάση, το λιμεναρχείο του νησιού δεν συμφωνεί με τη θέση του υδατοδρομίου και θέλει να ακυρώσει τη μέχρι σήμερα διαδικασία.
Οι αδειοδοτήσεις συνεχίζονται σε Ζάκυνθο, Αμφιλοχία, Σητεία, Μήλο, Πάρο, Καλαμάτα, καθώς και σε πολλά ιδιωτικά υδατοδρόμια που σύντομα θα καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος του δικτύου των υδατοδρομίων.
Παράλληλα έχουν κατατεθεί οι αιτήσεις στους αρμόδιους φορείς για τη δημιουργία υδατοδρομίων στις λίμνες:
- Τριχωνίδας στο Αγρίνιο
- Παμβώτιδας στα Ιωάννινα
- Καϊάφα στην Ζαχάρω Ηλείας
- Πολυφύτου στην Κοζάνη
- Κερκίνης στις Σέρρες
- Μεγάλη Πρέσπα στη Φλώρινα
- Βεγορίτιδας στο Αμύνταιο
Σημειώνεται ότι στις λίμνες έχουν «παγώσει» οι διαδικασίες λόγω νομοθετικού κενού που αφορά την διαχείριση των υδάτων.
Τα εμπλεκόμενα υπουργεία, Υποδομών & Μεταφορών, ΥΠΕΚΑ και Ναυτιλίας έχουν σηκώσει τα μανίκια και ετοιμάζουν την προώθηση νέων νομοσχεδίων για τα υδατοδρόμια όπου θα μειώσουν χρονικά τις αδειοδοτικές διαδικασίες και θα δημιουργήσουν ένα πλαίσιο ομαλής λειτουργίας των υδροπλάνων ενόψει της νέας καλοκαιρινής περιόδου, όπου αναμένεται να είναι ιδιαίτερα αυξημένη η προσέλευση τουριστών. Ένα πλαίσιο που θα διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο στο χώρο των Μεταφορών, του Τουρισμού και της ευρύτερης ανάπτυξης στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη
Την ίδια ώρα, την ολοκλήρωση του κύκλου εκπαίδευσης για τη διαχείριση των υδατοδρομίων ανακοίνωσαν από κοινού Hellenic Seaplanes και Πανεπιστήμιο Πειραιά. Πρόκειται για το δεύτερο χρόνο λειτουργίας του συγκεκριμένου κύκλου, ο οποίος αποσκοπεί στην εκπαίδευση όσο τον δυνατόν περισσότερων μελλοντικών στελεχών του κλάδου των υδατοδρομίων.
Απώτερος στόχος του εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η στελέχωση των υδατοδρομίων με άρτια καταρτισμένους επαγγελματίες, αλλά και η άμεση απορρόφηση των αποφοίτων του Πανεπιστημίου Πειραιά από την αγορά εργασίας. Αξίζει να σημειωθεί πως το εν λόγω πρόγραμμα σπουδών – υπό τον τίτλο «Λιμενικός Σχεδιασμός και Οργάνωση» - υλοποιείται από το Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών για πρώτη φορά στην Ελλάδα έχοντας ως στόχο την κατάρτιση στελεχών για τη Λειτουργία και τη Διαχείριση Υδατοδρομίων. Η καινοτομία του έγκειται όχι μόνο στο περιεχόμενο των διαλέξεων, αλλά και στο γεγονός ότι αποτελεί ένα βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη μια πρωτόγνωρης για τα ελληνικά δεδομένα αγοράς, αυτής των υδροπλάνων.
Το πρόγραμμα «Διαχείριση Υδατοδρομίων», το οποίο ξεκίνησε να διδάσκεται στο χειμερινό εξάμηνο, έχει ενσωματωθεί στο μάθημα «Λιμενικός Σχεδιασμός και Οργάνωση» στο πρόγραμμα σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά. Εκτιμάται πως τα οφέλη θα είναι πολλαπλά τόσο για τους αποφοίτους και την άμεση απορρόφηση τους από την αγορά εργασίας, όσο και για την ίδια την ελληνική οικονομία καθώς θα δημιουργηθούν εκατοντάδες νέες θέσεις εργασίας.
Υπενθυμίζεται πως η Hellenic Seaplanes έχει προχωρήσει σε μία ακόμη συνεργασία με πανεπιστημιακό ίδρυμα στην Κύπρο όπου προωθείται ο νέος κλάδος σπουδών στην Διοίκηση Αεροπορικών Επιχειρήσεων (Aviation Management).
Ο διδάσκων καθηγητής στο τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πειραιά στο επιστημονικό πεδίο της Οικονομικής Ανάλυσης κ. Κωνσταντίνος Χλωμούδης ανέφερε χαρακτηριστικά: «Την προσπάθεια αυτή την αντιλαμβανόμαστε ως μια δράση αφουγκραζόμενοι τα μηνύματα των καιρών στην επιστήμη και στην αγορά. Στο πλαίσιο των επιλογών του Τμήματος για εξωστρέφεια, αυτή η συνεργασία είναι μια καλή ευκαιρία επωφελής για τους φοιτητές μας αλλά και του νέου τομέα των μεταφορών μέσω υδροπλάνων. Συνεργαζόμενοι, Πανεπιστήμια και Επιχειρήσεις, μπορούμε να καταστήσουμε δυνατή την αντιμετώπιση των προκλήσεων του παρόντος αλλά και να σχεδιάσουμε δημιουργικά το μέλλον στους τομείς που πρέπει να αναπτύξουμε. Οι πρωτοβουλίες αυτές εκτιμούμε ότι θα δώσουν τη δυνατότητα για περαιτέρω μελλοντική εξέλιξη της συνεργασίας, σε θέματα έρευνας και μελετών στην νέα αυτή δραστηριότητα των υδροπλάνων.»
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της Hellenic Seaplanes κ. Νικόλας Χαραλάμπους δήλωσε «Είμαστε έτοιμοι να ξεκινήσουμε την δραστηριότητα των υδροπλάνων θωρακίζοντας την προσπάθεια με ικανά και εκπαιδευμένα στελέχη. Για να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του κύκλου εργασιών μιας πλήρης ανάπτυξης δικτύου υδροπλάνων στην Ελλάδα και στις γειτονικές χώρες πρέπει να λάβει υπόψη το συνολικό έργο που θα αναπτυχθεί. Οφείλω να επισημάνω ότι τα έσοδα θα έχουν αυξητική τάση χωρίς να επηρεάζονται από ύφεση και οικονομική κρίση, θα πρέπει επίσης να συνυπολογιστούν οι 1.000 και πλέον νέες θέσεις εργασίας που θα ανοίξουν για νέους εργαζόμενους στα περισσότερα από εκατό (100) υδατοδρόμια αλλά και στις εταιρείες υδροπλάνων που θα επιχειρούν τα επόμενα έτη.»