Ανησυχητικά σενάρια σχετικά με τη σχέση του σύγχρονου λογισμικού στα μοντέρνα αεροσκάφη και των αεροπορικών ατυχημάτων φαίνεται να «ξυπνά» η συντριβή ισπανικού πολεμικού αεροσκάφους στις 9 Μαΐου.
Ειδικότερα, η Airbus την Τρίτη άρχισε ελέγχους του λογισμικού μηχανής στα αεροσκάφη A400M, μετά την προαναφερθείσα πρώτη συντριβή του νέου ευρωπαϊκού στρατιωτικού μεταγωγικού. Η ενέργεια αυτή, όπως αναφέρει το Reuters, λαμβάνει χώρα μετά τη συλλογή και εξέταση στοιχείων που υποδεικνύουν πιθανή ανωμαλία στο σύστημα που «τρέχει» τους κινητήρες του αεροπλάνου.
Δύο άτομα τα οποία έχουν γνώση επί του θέματος δήλωσαν στο Reuters ότι η έρευνα αναμένεται να επικεντρωθεί σε πιθανά προβλήματα στην εγκατάσταση του συστήματος, αντί για πιθανά σχεδιαστικά ζητήματα. Άλλη πηγή έκανε λόγο για στοιχεία που δείχνουν πρόβλημα «ποιότητας», κάτι που θα μπορούσε να περιλαμβάνει τόσο διαδικασίες εγκαταστάσης όσο και ζητήματα επιδόσεων.
Η Airbus ανακοίνωσε ότι έχει σημάνει συναγερμό σε πολεμικές αεροπορίες, έτσι ώστε να εξεταστεί η «Electronic Control Unit», που ελέγχει τους κινητήρες και εντάσσεται σε μια «σουΐτα» συστημάτων λογισμικού που επεξεργάζεται εντολές ενώ παράλληλα παρακολουθεί τις επιδόσεις των μηχανών. Όπως είπε στο BBC εκπρόσωπος της εταιρείας, πρακτικά μιλώντας, πρόκειται για υπολογιστές που βρίσκονται σε κάθε κινητήρα.
Σημειώνεται ότι το ισπανικό Α400Μ συνετρίβη μετά την απογείωση σε δοκιμαστική πτήση κοντά στη Σεβίλλη, με αποτέλεσμα τον θάνατο τεσσάρων μελών του πληρώματος. Μέχρι τώρα δεν έχουν δημοσιοποιηθεί στοιχεία από τα μαύρα κουτιά, με το πιθανό αίτιο του προβληματισμού να έχει εντοπιστεί από την ίδια την Airbus.
Το Α400Μ δημιουργήθηκε για να αποκτήσουν οι ευρωπαϊκές χώρες- μέλη του ΝΑΤΟ ανεξάρτητη πρόσβαση σε βαρέα αεροσκάφη με δυνατότητα μεταφοράς στρατευμάτων και βαρέος οπλισμού. Ο αρχικός προϋπολογισμός του προγράμματος ήταν στα 20 δισ. ευρώ, ωστόσο το κόστος αυξήθηκε. Το πρώτο αεροπλάνο παραδόθηκε στη Γαλλία τον Αύγουστο του 2013. Το Α400Μ έχει αγοραστεί από το Βέλγιο, τη Βρετανία, τη Γαλλία, το Λουξεμβούργο, την Ισπανία και την Τουρκία, και, λόγω του δυστυχήματος, αναμένεται να υπάρξουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις.
Σημειώνεται στο μεταξύ ότι ο χώρος της αεροπορίας έχει άλλον έναν ηλεκτρονικό «πονοκέφαλο» τις τελευταίες ημέρες, καθώς έχει επανέλθει στη δημοσιότητα η υπόθεση του Κρις Ρόμπερτς, ειδικού του χώρου της κυβερνοασφαλείας που έχει ισχυριστεί ότι ήταν σε θέση να ελέγξει κινητήρα αεροπλάνου από το κάθισμά του, αφού είχε «χακάρει» το σύστημα υπολογιστών του αεροπλάνου- όπως αναφέρεται και σε σχετικό ένταλμα του FBI. Στο έγγραφο αναφέρεται επίσης πως ήταν ικανός να κάνει το αεροπλάνο να πάρει ύψος και να πετάξει πλαγίως.
Ο ίδιος υποστηρίζει ότι οι πράξεις του είναι προς το δημόσιο συμφέρον, με σκοπό τη βελτίωση της ασφάλειας στις πτήσεις. Υπενθυμίζεται ότι είχε απασχολήσει και σχετικά πρόσφατα την επικαιρότητα, μετά από tweet του ότι θα μπορούσε να κάνει τις μάσκες οξυγόνου να πέσουν κατά τη διάρκεια της πτήσης, με αποτέλεσμα να του απαγορευτεί να πετάξει με αεροσκάφος της United Airlines.
Σύμφωνα με το έγγραφο του FBI, ο ίδιος έχει παραβιάσει και τα συστήματα ψυχαγωγίας σε διάφορα αεροσκάφη 15-20 φορές μεταξύ του 2011 και του 2014, αποκτώντας φυσική πρόσβαση, μέσω της σύνδεσης του υπολογιστή του με το Seat Electronic Box κάτω από το κάθισμά του. Ωστόσο, άλλοι ειδικοί του χώρου εκφράζουν αμφιβολίες σχετικά με το αν όντως «χάκαρε» στην πραγματικότητα ένα αεροσκάφος.