Θετικό πρόσημο στον απολογισμό του Εθνικού Θεάτρου

Τρίτη, 10 Μαρτίου 2015 19:14
UPD:23:11
A- A A+

«Το συναίσθημα ως ενέργεια είναι ο πιο γρήγορος τρόπος επικοινωνίας μεταξύ των ανθρώπων». Με αυτά τα λόγια της Πίνα Μπάους, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού θεάτρου, Σωτήρης Χατζάκης, ξεκίνησε την παρουσίαση του απολογισμού της θητείας του, από τον του Μάιο 2013 έως τον Φεβρουάριο του 2015, σε συνέντευξη τύπου που πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα εκδηλώσεων του κτηρίου Τσίλλερ.
«Είναι η εποχή που λογιστικοποιούνται τα στοιχεία. Τώρα τέλειωσαν τη δουλειά τους οι ορκωτοί λογιστές και θέλαμε να ανακοινώσουμε αυτά τα αποτελέσματα, πριν την ανακοίνωση του ρεπερτορίου, η οποία θα γίνει το Μάρτιο» ανέφερε ο κ. Χατζάκης.

Το πρώτο θέατρο της χώρας, η ναυαρχίδα του ελληνικού πολιτισμού, όπως  ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, στο διάστημα από 22/5/2013 έως 5/3/2015 παρουσίασε έσοδα 5.586.010,66 (δεν περιλαμβάνονται τα ποσά που προέρχονται από την τακτική επιχορήγηση και τις αυτοπαραδόσεις).

Η επιστροφή του ΦΠΑ χρησιμοποιήθηκε για: ανάπτυξη, δημιουργία νέων θέσεων εργασίας (240), δημιουργία νέων σκηνών, κτηρίων, παραγωγών και όλα αυτά χωρίς να γίνει μείωση των ταμειακών διαθέσιμων του Εθνικού Θεάτρου, που αντιθέτως αυξήθηκαν από 2.247.409,43 ευρώ τον Μάιο του 2013 σε 3.470.248,53 ευρώ τον Μάρτιο του 2015. Η φετινή τακτική επιχορήγηση ανέρχεται στο ποσό των 6.000.000 ευρώ και η εκταμίευσή της  αναμένεται να πραγματοποιηθεί τμηματικά μέσα στους επόμενους μήνες.

Το Εθνικό Θέατρο, ως οργανισμός δημοσίου συμφέροντος, χρηματοδοτείται στην ουσία από τον Έλληνα πολίτη και οφείλει να απευθύνεται σε όλες τις κατηγορίες του πληθυσμού, με ρεπερτόριο που να αντιστοιχεί σε όλους. Πάνω σε αυτή την σκέψη οργανώνεται το δραματολόγιο. Επιχειρείται μια συνένωση των καλλιτεχνικών δυνάμεων του τόπου (συγγραφείς, σκηνοθέτες, συντελεστές, ηθοποιοί) έτσι ώστε μακριά από τον λαϊκισμό και τον ελιτισμό το Εθνικό Θέατρο να υπηρετεί την πνευματική του αποστολή και τον παιδευτικό του ρόλο στις αρχές της διαχρονίας του και των καταστατικών αρχών της ιδρυτικής του πράξης. Ταυτόχρονα, μεγάλη έμφαση δίδεται στη διεθνή παρουσία του θεάτρου και στη συνεργασία με δυνάμεις του παγκοσμίου θεατρικού γίγνεσθαι, καθώς η εξωστρέφεια διεθνοποιεί τη χώρα και ενισχύει την πολιτιστική και τουριστική της ανάπτυξη.

Αριθμός παραγωγών και θεατών

Κατά τη διάρκεια της θητείας του κ. Χατζάκη, τον ενάμιση αυτό χρόνο, από τον Μάιο του 2013 μέχρι σήμερα το Εθνικό Θέατρο ανέβασε 36 παραγωγές. Τις παραστάσεις, αυτό το διάστημα, παρακολούθησαν 432.848 θεατές.

Το «Σχολείον» της Ειρήνης Παππά.

Πέρα από τα νούμερα, τα οποία έχουν τη δική τους σημασία - ερμηνεία - αναφορά έγινε και στη στρατηγική και την εξωστρέφεια του Εθνικού. Ο κ. Χατζάκης μίλησε για συνεργασίες όπως αυτές με το Αζερμπαΐτζάν, την πρεσβεία της Μπολιβαριανής Δημοκρατίας της Βενεζουέλας, το «Beijing People’s Art Theatre», ένα από τα σημαντικότερα θέατρα της Κίνας, καθώς και  για το «Σχολείον της Ειρήνης Παπά», έναν πολυχώρο οκτώ στρεμμάτων, που πέρασε στο Εθνικό Θέατρο μέχρι το 2027 για πολιτιστική και τουριστική ανάπτυξη και θα στεγάζει τη θερινή σκηνή.

Το Εθνικό Θέατρο βρίσκεται σε διαδικασία συνομιλιών και με άλλα θέατρα για πιθανές συνεργασίες και ανταλλαγές όπως για παράδειγμα το «Teatro di Roma» (Ιταλία), το Εθνικό Θέατρο της Πράγας (Τσεχία), το «Ljubljana City Theatre» (Σλοβενία).

Τέλος, δεν απουσίασαν οι αναφορές στο θέατρο Ρεξ - το οποίο παραδόθηκε στο Εθνικό με σκοπό να ενοποιηθεί με το Θέατρο Κοτοπούλη, έπειτα από μακροχρόνιο δικαστικό αγώνα-, στη λειτουργία της παιδικής σκηνής στο κτήριο Τσίλλερ, στην κοινωνική πολιτική με παραστάσεις  κατ’ οίκον σε ανθρώπους που είναι ακινητοποιημένοι λόγω ασθένειας ή ατυχήματος και στο διαδικτυακό ραδιόφωνο, το οποίο είναι έτοιμο να βγει σύντομα στον αέρα.

Θυμίζουμε πως η θητεία του κ. Σωτήρη Χατζάκη, ως καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου, λήγει τον Μάιο του 2016.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

Προτεινόμενα για εσάς