Μαρίλλη Μαστραντώνη: «Η παράσταση ανατέμνει το φαινόμενο της ανόδου του ακροδεξιού εθνικισμού…»

Η σκηνοθέτρια Μαρίλλη Μαστραντώνη μιλά για την παράσταση «Manifesto 2083»
Δευτέρα, 16 Φεβρουαρίου 2015 09:40
A- A A+

Αντλώντας έμπνευση από μία πραγματική τραγωδία, η σκηνοθέτρια Μαρίλλη Μαστραντώνη ζωντανεύει, επί σκηνής, το θλιβερό αυτό συμβάν, μέσα από τα λεγόμενα του ίδιου του δράστη, και μας μιλά για την παράσταση «Manifesto 2083».

Σε δραματουργία του διεθνώς αναγνωρισμένου και πολυβραβευμένου Δανού θεατρικού συγγραφέα και σκηνοθέτη Christian Lollike, το έργο που, το 2013, απέσπασε τη μεγαλύτερη τιμητική διάκριση του δανέζικου θεάτρου, το βραβείο Reumert, παρουσιάζεται για πρώτη φορά εκτός Σκανδιναβίας, στο θέατρο Σημείο, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9.30 το βράδυ.

Συνδυάζοντας το θέατρο - ντοκουμέντο με τη σωματικότητα και τη δυναμική των οπτικοακουστικών εγκαταστάσεων, η Μαρίλλη Μαστραντώνη δημιουργεί μία περφόρμανς, που διερευνά καίρια ζητήματα, και μιλά γι’ αυτό το εγχείρημα.

Σε ποια πραγματική τραγωδία βασίζεται το έργο;

Στο χτύπημα της 22ας Ιουλίου 2011, από τον Νορβηγό Anders Behring Breivik, ο οποίος πυροδότησε μια βόμβα σε παγιδευμένο όχημα, κάτω από το υπουργείο Εσωτερικών στο Όσλο, σκοτώνοντας οκτώ ανθρώπους και συνεχίζοντας την αιματηρή του πορεία στο νησί Ουτόγια, όπου δολοφόνησε ακόμα 69 άτομα, στην πλειοψηφία τους εφήβους, στη νεανική κατασκήνωση του Εργατικού Κόμματος.

Από πού πηγάζουν τα κείμενα του «Μanifestο 2083» και ποια στοιχεία συνδυάζει η παράσταση;

Πριν από αυτήν την τρομοκρατική επίθεση, ο Breivik έγραψε και δημοσίευσε στο διαδίκτυο ένα κείμενο, με τίτλο “Μανιφέστο 2083 - Μια Ευρωπαϊκή Διακήρυξη Ανεξαρτησίας”. Στις πάνω από 1.500 σελίδες του, περιέχονται από ρατσιστική προπαγάνδα, ακροδεξιές φιλοσοφικές θεωρίες και οδηγίες για κατασκευή βομβών, έως προσωπικές του συνεντεύξεις και ημερολόγια, καθώς επίσης και η διεξοδική ανάλυση της πολύχρονης σύρραξης μεταξύ Δύσης και Ισλάμ, με καταληκτική χρονολογία το έτος 2083, που ο Breivik πιστεύει πως η ιδεολογία του θα θριαμβεύσει. Το έργο έχει ως βάση μια επιλογή κειμένων από το Μανιφέστο του, καθώς και αυτά που προέκυψαν μέσα από την έρευνα σε πρακτικά της δίκης, ψυχιατρικές αναφορές και άλλο υλικό. Πρόκειται για θέατρο - ντοκουμέντο, μια σόλο περφόρμανς που συνδυάζει τη σωματικότητα με οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις.

PANOS LAMBIS
Με βάση τα γεγονότα και τα ντοκουμέντα, ποια θέματα ανατέμνει αυτό το θεατρικό εγχείρημα;

Ανατέμνει το φαινόμενο της ανόδου του ακροδεξιού εθνικισμού στη σημερινή Ευρώπη και επιχειρεί να αποκρυπτογραφήσει την προβληματική, που τίθεται πίσω από τέτοιες επιθέσεις. Με αφορμή την περίπτωση του Breivik, το έργο εξετάζει τους λόγους, που μετέτρεψαν έναν επιφανειακά φυσιολογικό νέο άντρα σε έναν από τους μεγαλύτερους μαζικούς δολοφόνους της εποχής μας. Με δεδομένη τη σημερινή ευρωπαϊκή κατάσταση και την παγκόσμια συγκυρία, θεωρώ σημαντικό και επείγον να διερευνηθεί ανυπόκριτα και σε βάθος το πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο αυτών των φαινομένων.

Τι μαθαίνουμε - ανακαλύπτουμε γι’ αυτόν τον άνθρωπο, που σκόρπισε τον θάνατο στο πέρασμά του;

Υπάρχουν στοιχεία της παιδικής του ηλικίας, της προσωπικότητας, του παρελθόντος και του σκεπτικού του.  Διαπιστώνουμε μια συνεχή διαπάλη του Breivik με τον εαυτό του και το περιβάλλον του, ταυτόχρονα όμως, και μια απίστευτη δύναμη που πηγάζει από την ακλόνητη ιδεολογική του στοχοπροσήλωση. Παραμένει αποστασιοποιημένος από το τραγικό συμβάν και αμετανόητος. Στην παράσταση, δεν τον αναπαριστούμε, αλλά επιχειρούμε να εκθέσουμε τα δεδομένα και, παράλληλα, να “εκτεθούμε” στη σκέψη του, ώστε να διαφωτίσουμε τους καθοριστικούς παράγοντες, που τον ώθησαν σε μια τόσο ακραία ενέργεια, καθώς και το υπαρξιακό τους υπόβαθρο.     

Ταυτότητα παράστασης
Απόδοση - σκηνοθεσία: Mαρίλλη Mαστραντώνη, σκηνικά - κοστούμια: Tέλης Kαρανάνος - Aλεξάνδρα Σιάφκου, σχεδιασμός  ήχου - βίντεο - φωτισμών: Παναγιώτης Λάμπης, κίνηση: Χριστίνα Kατσίκη - Σαχτούρη, βοηθός σκηνοθέτη: Στάθης Γκρέγκο Ντα Παρής, διεύθυνση παραγωγής: Μαρία Μάνθου, στις οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις, συμμετέχουν: Μελέτης Γεωργιάδης, Μαρίλλη Μαστραντώνη, Κίμων Ρηγόπουλος, Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου. Περφόρμερ: Δημήτρης Αλεξανδρής.

Πληροφορίες
Θέατρο Σημείο - Κεντρική Σκηνή: Χαριλάου Τρικούπη 4 (πίσω από το Πάντειο) - Καλλιθέα, τηλ.: 210 9229579. Παραστάσεις: έως 31 Μαρτίου. Διάρκεια παράστασης: 75 λεπτά (χωρίς διάλλειμα). Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος: 12 ευρώ, μειωμένο (φοιτητές, άνεργοι, ατέλειες): 6 ευρώ. Προπώληση: καταστήματα: Public, Παπασωτηρίου, Ιανός, Seven Spots, Reload, τηλεφωνικά: 11876, ηλεκτρονικά: viva.gr.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]
 

Προτεινόμενα για εσάς