Ένα «πνευματικό» παιχνίδι με απρόβλεπτες συνέπειες, η διεκδίκηση των Γλυπτών του Παρθενώνα, ένα θαυματουργό καλοκαίρι, μία ετερώνυμη σχέση, το επεισοδιακό ξεκίνημα μιας επιχείρησης, ένα καταναγκαστικό έγκλημα, η επίθεση μιας γυναίκας στην ισοπέδωση των πάντων, ένα φτερωτό ταξίδι κατασκοπείας και μία μαύρη σελίδα της αμερικανικής ιστορίας ξεδιπλώνονται καρέ καρέ στις ταινίες αυτής της εβδομάδας.
«Ouija πίνακας πνευμάτων»
Αποδεικνύοντας ότι ο πίνακας Ouija δεν είναι απλά ένα παιχνίδι, αλλά μια πύλη εισόδου σε μακάβρια μυστικά, το μεταφυσικό θρίλερ του Στάιλς Γουάιτ - με τους Ολίβια Κουκ, Άνα Κότο, Ντάγκλας Σμιθ, Σέλεϊ Χένιγκ, Βιάνκα Σάντος και Ντάρεν Καγκάσοφ - μας φέρνει σε επαφή με τον κόσμο των πνευμάτων. Οι κανόνες του πίνακα είναι σαφείς: ποτέ μην τον χρησιμοποιήσεις σε νεκροταφεία, ούτε μόνος, και πάντα να λες «αντίο». Σε αυτήν την περίπτωση, θα σου συμβούν καλά πράγματα. Αλλιώς, καλύτερα να έχεις τον νου σου. Αυτό θα διαπιστώσει μια παρέα, στην προσπάθειά της να επικοινωνήσει με μία φίλη που αυτοκτόνησε, αφού μια σκοτεινή παρουσία από την «άλλη πλευρά» αρνείται να πει «αντίο»…
Η πραγματική ιστορία του πίνακα Ouija είναι τόσο μυστηριώδης, όσο και ο ίδιος ο πίνακας. Στα μέσα του 19ου αιώνα, άρχισαν να χρησιμοποιούνται διάφορα αντικείμενα από όσους ήθελαν να επικοινωνήσουν με αγαπημένους τους, που έφυγαν πρόωρα. Το 1890, εκμεταλλευόμενοι την εμμονή που είχε ο κόσμος με το άγνωστο, ο εργολάβος Τσαρλς Κέναρντ με τον δικηγόρο Ελάια Μποντ ίδρυσαν μια εταιρεία, που κατασκεύαζε και πουλούσε αυτούς τους «ομιλούντες πίνακες». Σύμφωνα με τον θρύλο, οι ιδρυτές της εταιρείας ρώτησαν τον πίνακα πώς θέλει να λέγεται, και εκείνος τους υπέδειξε τη λέξη Ouija, λέγοντάς τους πως σημαίνει «καλή τύχη». Στις αρχές του 20ού αιώνα, η εταιρεία πέρασε στον Γουίλιαμ Φουλντ και, ακολούθως, στα παιδιά του. Το 1966, ανέλαβαν οι αδερφοί Πάρκερ, που έδωσαν στο παιχνίδι τη μορφή που έχει σήμερα, και από το 1991, η εταιρεία πέρασε στη Hasbro, η οποία και το διανέμει παγκοσμίως, μέχρι σήμερα.
«Πρόμαχος»
Με την ελπίδα ότι ακόμα και το ελάχιστο, που μπορεί να συμβεί μετά τη θέαση της ταινίας, είναι το ότι περισσότεροι άνθρωποι της διεθνούς κοινότητας θα κατανοήσουν την ιστορία των Μαρμάρων του Παρθενώνα και το ιερό τους νόημα θα μεταδοθεί σε μια νέα γενιά, οι - ελληνικής καταγωγής - Αμερικανοί σκηνοθέτες Κέρτε και Τζον Βόρχες δημιούργησαν ένα δράμα με αναγνωρισμένο διεθνές καστ, που αποτελείται από τους Παντελή Κοντογιάννη, Κασσάνδρα Βογιατζή, Γιώργο Χωραφά, Γιώργο Βογιατζή, Σπύρο Φωκά, Τζιανκάρλο Τζιανίνι, Μισέλ Μπερν και Πολ Φρίμαν. Το θέμα αναδεικνύεται μέσα από μια ιστορία αγάπης μεταξύ δύο Ελλήνων δικηγόρων, που μηνύουν το Βρετανικό Μουσείο για το θέμα της επιστροφή των Γλυπτών στην Ελλάδα.
«Τα θαύματα»
Μιλώντας για την εξοχή, την αγάπη ενός πατέρα για τις κόρες του, την επιθυμία ενός γιου, τα ζώα και τους μικρούς ανθρώπους που ζουν στην τηλεόραση, το ιταλικό δράμα της Άλις Ρορβάχερ απέσπασε το μεγάλο βραβείο της κριτικής επιτροπής στο φετινό Φεστιβάλ των Καννών. Οι Άλμπα Ρορβάχερ, Μαρία Αλεξάντρα Λούνγκου, Μόνικα Μπελούτσι, Σαμ Λούγουικ και Σαμπίνε Τιμοτέο θα περάσουν ένα ασυνήθιστο καλοκαίρι, κατά τη διάρκεια του οποίου, οι αυστηροί κανόνες, που κρατούν μια οικογένεια ενωμένη, αρχίζουν να σπάνε.
«Samba»
Μετά τους «Άθικτους», οι Γάλλοι σκηνοθέτες Ερίκ Τολεντανό και Ολιβιέ Νακάς επιστρέφουν με μια ακόμα κωμωδία, που εμπνέεται από το μυθιστόρημα της Ντελφίν Κουλέν, «Samba pour la France». Με τους Ομάρ Σι, Σαρλότ Γκενσμπούργκ, Ταχάρ Ραχίμ και Ίζια Ιζλάν, ένας λαθρομετανάστης, που προσπαθεί να γίνει νόμιμος και να βρει μια κανονική δουλειά, και μία γυναίκα, που - ούσα μεγαλοστέλεχος μιας εταιρείας - έχει πάθει υπερκόπωση, ανακαλύπτουν νέους ορίζοντες, μέσα από τη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ τους.
«Αφεντικά για σκότωμα 2»
Το γνωστό πλέον τρίο επιστρέφει δριμύτερο και ξαναπιάνει δουλειά, στην κωμωδία του Σον Άντερς, με τους Τζέισον Μπέιτμαν, Τσάρλι Ντέι, Τζέισον Σουντέικις, Τζένιφερ Άνιστον, Τζέιμι Φοξ, Κρις Πάιν, Κέβιν Σπέισι και Κρίστοφ Γουόλτζ. Έχοντας βαρεθεί να δίνουν λογαριασμό σε προϊστάμενους, αυτήν τη φορά, αποφασίζουν να γίνουν αφεντικά των εαυτών τους, ανοίγοντας τη δική τους επιχείρηση. Όμως, τα πράγματα δεν έρχονται, όπως τα περίμεναν.
«Drive hard»
Ένας πρώην οδηγός αγωνιστικών αυτοκινήτων απάγεται από έναν μυστηριώδη κλέφτη και αναγκάζεται να γίνει οδηγός σε ένα έγκλημα, που τους βάζει στο μάτι της αστυνομίας, αλλά και της μαφίας, στην ταινία δράσης του Μπράιαν Τρένσαρντ Σμιθ, με τους Τζον Κιούζακ, Τόμας Τζέιν, Ζόι Βεντούρα και Κρίστοφερ Μόρις.
«Οι πιγκουίνοι της Μαδαγασκάρης (3D)»
Οι αξιολάτρευτοι πιγκουίνοι της ταινίας «Μαδαγασκάρη» πρωταγωνιστούν σε μια τρισδιάστατη κωμική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων, αφιερωμένη αποκλειστικά στα κατορθώματά τους. Σε σκηνοθεσία των Έρικ Νταρνέλ και Σάιμον Τζ. Σμιθ, οι πολυταξιδεμένοι φτερωτοί πράκτορες κάνουν ένα νέο μεγάλο ταξίδι, στο οποίο καταφέρνουν να γνωρίσουν την απόλυτη δόξα, να εμπλακούν σε απρόβλεπτες κατασκοπικές περιπέτειες και να αποτρέψουν το καταστροφικό σχέδιο ενός σατανικού επιστήμονα.
«Η έκρηξη»
Το δράμα του Σύλλα Τζουμέρκα - με τους Αγγελική Παπούλια, Βασίλη Δογάνη, Μαρία Φιλίνη, Θέμιδα Μπαζάκα, Γιώργο Μπινιάρη και Μάκη Παπαδημητρίου έχει διαγράψει επιτυχημένη πορεία σε διεθνή και εγχώρια Φεστιβάλ. «Μέσα στα πυρετώδη χρόνια της κατάρρευσης της ελληνικής οικονομίας, η ταινία μιλά για το τι σημαίνει να σε διαψεύδουν και να κάνεις κάτι γι’ αυτό» εξηγεί ο σκηνοθέτης. «Η Μαρία ξεκινά την ενήλικη ζωή της με τις καλύτερες προθέσεις. Δέκα χρόνια μετά, όπου κι αν κοιτάξει γύρω της, όλα έχουν ραγίσει. Απρόθυμη να συμφιλιωθεί με τη χαμένη της αξιοπρέπεια, την έλλειψη φροντίδας και τη νικημένη της αγάπη για τη ζωή, η Μαρία επιτίθεται. Επιτίθεται στον εαυτό της, στο παρελθόν της και στους αγαπημένους της, στη χώρα της και στην αντίληψη των άλλων για το φύλο της, σε έναν άγριο αγώνα για την αλήθεια μέσα της και γύρω της».
«Παλικάρι: Ο Λούης Τίκας και η Σφαγή του Λάντλοου»
Αποτελώντας μία από τις κομβικές στιγμές του αμερικανικού εργατικού κινήματος και μία μαύρη σελίδα στην ιστορία των ΗΠΑ, η Σφαγή του Λάντλοου (1914) και η δολοφονία του Έλληνα μετανάστη και συνδικαλιστή Λούη Τίκα (Ηλία Σπαντιδάκη) αποτυπώνονται στο ντοκιμαντέρ της Λαμπρινής Θωμά και του Νίκου Βεντούρα. Οι δημιουργοί αναζήτησαν τις μνήμες, την ιστορία και την κληρονομιά του Λούη Τίκα και του Λάντλοου στο Κολοράντο και μίλησαν με κορυφαίους ιστορικούς, καλλιτέχνες και απογόνους ανθρακωρύχων, καταγράφοντας τα σημάδια που άφησε στο σώμα της εργατικής Αμερικής μία τραγωδία, που πολλοί προσπάθησαν να ξεχαστεί.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]