Μέσα από τα γραπτά, τις συνεντεύξεις της, την ίδια της τη ζωή και την πορεία της προς τον προδιαγεγραμμένο θάνατό της, η ασυμβίβαστη Ρωσίδα δημοσιογράφος Άννα Πολιτκόφσκαγια, που δολοφονήθηκε για τα πιστεύω της, ζωντανεύει από την πένα του βραβευμένου σύγχρονου Ιταλού θεατρικού συγγραφέα και σκηνοθέτη Στέφανο Μασίνι.
Με τίτλο «Ανεπίδεκτη διόρθωσης», και ακολουθώντας τα ίχνη της έρευνας της πολυβραβευμένης δημοσιογράφου, το έργο, που ολοκληρώθηκε το 2007, ανέβηκε σε σημαντικά θέατρα της Ευρώπης, διασκευάστηκε για τη μεγάλη οθόνη από τον Felipe Cappa το 2009 και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με την υποστήριξη της Διεθνούς Αμνηστίας, σε σκηνοθεσία του Μιχάλη Κοιλάκου, στο Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων, παρατείνει τις παραστάσεις του έως τις 2 Δεκεμβρίου, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9 το βράδυ.
Σαν ένα αλλόκοτο χρονικό
Μία ενέδρα των Ρώσων στο Κουρτσαλόι της Τσετσενίας, οι συνεντεύξεις της σε έναν Ρώσο στρατιώτη, σε έναν Τσετσένο γιατρό, στον αρχηγό των ανταρτών στο θέατρο Ντουμπρόβκα στη Μόσχα, σε έναν ανώτατο αξιωματικό στο Χατούνι της Τσετσενίας, η ομηρία στο Μπεσλάν της Οσετίας, η επίσκεψη στο βομβαρδισμένο προαύλιο του προεδρικού μεγάρου στο Γκρόζνι, μία τηλεφωνική συνομιλία με τον γιο της, θραύσματα από γραπτά, σκέψεις και εξομολογήσεις της Ρωσίδας δημοσιογράφου, μέσα από την ελλειπτική γραφή του συγγραφέα, διατρέχουν σαν ένα αλλόκοτο χρονικό τα βήματα, που ακολούθησε η Πολιτκόφσκαγια, για να βρεθεί απέναντι στον δολοφόνο της.
Ένα στόμα που «έπρεπε» να κλείσει
Γεννημένη στις 30 Αυγούστου 1958, στη Νέα Υόρκη, από γονείς καταγόμενους από τη σοβιετική Ουκρανία, η Άννα Πολιτκόφσκαγια σπούδασε δημοσιογραφία στο κρατικό Πανεπιστήμιο της Μόσχας, από όπου αποφοίτησε το 1980, και ξεκίνησε να αρθρογραφεί. Συγγραφέας και δημοσιογράφος, εξέθετε, μέσα από τα γραπτά της, τη βαρβαρότητα του Κρεμλίνου, υπό την ηγεσία του Βλαντιμίρ Πούτιν, για τον πόλεμο κατά της Τσετσενίας, ερχόμενη σε ρήξη μαζί του. Ταξίδεψε πάνω από 40 φορές στην Τσετσενία, ενώ αναμείχθηκε σε διαπραγματεύσεις για απελευθέρωση ομήρων (Νορντ - Οστ, 2002 και Μπεσλάν, 2004).
«Δεν γράφω ούτε σχόλια, ούτε γνώμες, ούτε προσωπικές απόψεις. Πάντα πίστευα και συνεχίζω να πιστεύω ότι ο ρόλος μας δεν είναι να κρίνουμε. Είμαι δημοσιογράφος, όχι δικαστής. Αρκούμαι στο να διηγούμαι τα γεγονότα. Τα γεγονότα όπως συμβαίνουν, όπως είναι» υπογράμμιζε.
Έπεσε θύμα απαγωγής, δηλητηρίασης και, τελικά, δολοφονήθηκε στις 7 Οκτωβρίου του 2006, στην είσοδο της πολυκατοικίας όπου διέμενε, στη Μόσχα, ανήμερα της 54ης επετείου γενεθλίων του Πούτιν, λίγο πριν δώσει στη δημοσιότητα μία έρευνα για τις πρακτικές βασανισμού, που χρησιμοποιούνταν από τις τσετσενικές αρχές. Δίπλα στο πτώμα της, βρέθηκαν τέσσερις κάλυκες και ένα περίστροφο Μακάροφ, το χαρακτηριστικό όπλο των κατά παραγγελία δολοφονιών στη Ρωσία.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Δημήτρης Αλεξάκης, σκηνοθεσία: Μιχάλης Κοιλάκος, συνεργάτης σκηνοθέτης: Μαρία Χανδρά, σκηνικά - κοστούμια: Μαρίζα Σουλιώτη, μουσική: Θοδωρής Οικονόμου, φωτισμοί: Αλίκη Δανέζη – Knutsen, βίντεο προβολές: Ειρήνη Στείρου, κίνηση: Μαργαρίτα Τρίκκα, ηχητικός σχεδιασμός: Γιάννης Χρυσογόνου. Παίζουν: Τάνια Παλαιολόγου, Μιχάλης Κοιλάκος.
Πληροφορίες
Πολυχώρος Κέντρο Ελέγχου Τηλεοράσεων: Κύπρου 91Α και Σικίνου - Κυψέλη, τηλ.: 213 0040496, 6945 348445. Διάρκεια παράστασης: 80 λεπτά. Τιμές εισιτηρίων: κανονικό: 10 ευρώ, φοιτητικό: 8 ευρώ, άνεργοι - κάρτα ΣΕΗ: 5 ευρώ.
naftemporiki.gr