Βίαιη τρυφερότητα σε πουπουλένια σκοτάδια

Ο «Πουπουλένιος», για δεύτερη χρονιά, στο Θέατρο Αθηνών
Δευτέρα, 06 Οκτωβρίου 2014 09:15
UPD:03/04/2015 21:12
A- A A+

Εκφράζοντας την ανάγκη μας να επιστρέφουμε εκεί που όλα αρχίζουν με το «Μια φορά κι έναν καιρό...» και να λέμε και να ακούμε ιστορίες, αναπολώντας τη γλυκύτητα της παιδικής ηλικίας, ένας ασυμβίβαστος συγγραφέας φλερτάρει με τη βία και την τρυφερότητα μέσα από την αντίφαση ενός σκοτεινού παραμυθιού.

Με μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα στον κωμικό παραλογισμό και τη γνήσια κλασική τραγωδία, το συνταρακτικό θρίλερ του πολυβραβευμένου Ιρλανδού συγγραφέα Μάρτιν ΜακΝτόνα, «Ο πουπουλένιος» («The pillowman»), σε μετάφραση και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, μετά την τεράστια επιτυχία του την περασμένη σεζόν, παρουσιάζεται για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αθηνών, από την Τρίτη 7 Οκτωβρίου.

Το βραβευμένο έργο - χωρίς να παραλείπει το πολιτικό σχόλιο για τη βία της εξουσίας - μιλάει, στην ουσία,  για την τρυφερότητα της παιδικής ηλικίας, μέσα από μία σκοτεινή ιστορία με συνεχείς ανατροπές, αστυνομική πλοκή, μαύρο χιούμορ, ευφυείς διαλόγους και στοιχεία θρίλερ.

Νοσηρή πραγματικότητα ή αρρωστημένη φαντασία;

Σε ένα άγνωστο αυταρχικό καθεστώς, ένας συγγραφέας ανακρίνεται από δύο αστυνομικούς ερευνητές για τις παράξενες ιστορίες που έχει γράψει. Ιστορίες με παιδιά. Όχι, όμως, «για παιδιά». Κάποιες είναι αστείες και τρυφερές, κάποιες σκληρές και ζοφερές. Είναι, λοιπόν, κακό να γράφεις ιστορίες; Όσα γράφει είναι βγαλμένα από τη νοσηρή φαντασία του ή πρόκειται για αληθινά περιστατικά, που οδηγούν την έμπνευσή του; Τι ακριβώς έχει συμβεί στην πόλη; Τι έπαθε το κοριτσάκι που βρέθηκε στους θάμνους; Λένε αλήθεια οι αστυνομικοί; Τι συνέβη στον μικρό Εβραίο; Γιατί δεν το έγραψαν οι εφημερίδες; Είναι ο ίδιος ο συγγραφέας ο εκτελεστής ή μήπως ο ηθικός αυτουργός των πράξεων ενός διαταραγμένου νου; Είναι αλήθεια πως κάποιος έχει μιμηθεί τις ιστορίες του; Τι σχέση έχει με όλα αυτά ο αδελφός του; Γιατί πάσχει από νοητική στέρηση; Τι τους συνέβη, όταν ήταν παιδιά; Τι συνέβη σε όλους μας, όταν ήμασταν παιδιά;

Ασυμβίβαστη γραφή που αναστατώνει το κοινό

Με τα έργα του να αντικατοπτρίζουν τις ανησυχίες μιας νέας ασυμβίβαστης γενιάς συγγραφέων, που επιχειρεί να επηρεάσει και να αναστατώσει το κοινό μέσα από το επιθετικό, συγκρουσιακό, βίαιο ύφος της και την εκρηκτική, αθυρόστομη - έως και χυδαία θα έλεγαν κάποιοι - γραφή της, ο Μάρτιν ΜακΝτόνα είναι ένας από τους σημαντικότερους σύγχρονους συγγραφείς, με επιτυχημένη πορεία τόσο στο θεατρικό κείμενο και το κινηματογραφικό σενάριο, όσο και στη σκηνοθεσία κινηματογράφου.

Γεννημένος στο Λονδίνο, το 1970, από Ιρλανδούς γονείς, που λέγεται ότι τον εγκατέλειψαν σε ηλικία 14 ετών, αναγκάζοντας τον ίδιο και τον αδερφό του, σκηνοθέτη Τζον Μάικλ ΜακΝτόνα, να μεγαλώσουν μόνοι, άφησε το σχολείο στα 16 του χρόνια, με αφορμή τις επικρίσεις των καθηγητών για το ύφος των γραπτών που παρουσίαζε. Κυνήγησε το όνειρό του γράφοντας ραδιοφωνικά σενάρια για το BBC, που, όμως, όλα απορρίφθηκαν. Όταν αποφάσισε να γράψει θεατρικά έργα, η επιτυχία ήρθε γρήγορα. Σήμερα, θεωρείται από τα πλέον πολύπλευρα ταλέντα της Μεγάλης Βρετανίας. Έχει καταξιωθεί ως σημαντικός θεατρικός συγγραφέας από νεαρή ηλικία και ενώ τα πολυβραβευμένα θεατρικά του κάνουν μεγάλη επιτυχία τόσο στην Αγγλία, όσο και στο εξωτερικό, η πρώτη του σκηνοθετική απόπειρα στον κινηματογράφο με τη μικρού μήκους ταινία «Six shooter» έχει τιμηθεί με Όσκαρ και πολλά ακόμα βραβεία.

Το έργο «The Pillowman» έκανε παγκόσμια πρεμιέρα το 2003, στο Βασιλικό Εθνικό Θέατρο του Λονδίνου και, όπου και αν ανέβηκε διεθνώς, σημείωσε πολύ μεγάλη καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία, αναστατώνοντας το κοινό. Το 2004, διακρίθηκε ως το καλύτερο νέο θεατρικό έργο, αποσπώντας το βραβείο Olivier, τιμήθηκε με το βραβείο Drama Desk Award 2004 - 2005 εξαιρετικού θεατρικού έργου το 2005, ενώ την ίδια χρονιά, ήταν υποψήφιο ως το καλύτερο θεατρικό έργο για το βραβείο Tony. 

Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση - σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, σκηνικά - κοστούμια: Αθανασία Σμαραγδή, μουσική: Μίνως Μάτσας, φωτισμοί: Αλέκος Γιάνναρος, εικονογράφηση: Φίλιππος Φωτιάδης, βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Σκουλά, παραγωγή: Θεατρικές επιχειρήσεις Κάρολος Παυλάκης. Παίζουν: Χατούριαν (συγγραφέας): Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης, Τουπόλσκι (ανακριτής): Νίκος Κουρής, Άριελ (ανακριτής): Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, Μίκαλ (αδελφός): Γιώργος Πυρπασόπουλος.

Πληροφορίες
Θέατρο Αθηνών: Πανεπιστημίου & Βουκουρεστίου 10 - Σύνταγμα, τηλ.: 210 3312343, ώρες ταμείου: Τρίτη έως Κυριακή: 10:30 - 13:30 και 17:00 - 21:30. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη με Κυριακή: 21:00, Σάββατο: λαϊκή απογευματινή: 18:00. Διάρκεια παράστασης: 125 λεπτά (με το διάλειμμα). Τιμές εισιτηρίων: πλατεία Α΄: 20 ευρώ, πλατεία Β΄: 17 ευρώ, λαϊκή απογευματινή: 17 ευρώ, νεανικό (έως 28 ετών) - συνταξιούχοι (άνω των 60 ετών ): 14 ευρώ, ανέργων (με επίδειξη κάρτας ανεργίας): 10 ευρώ, Σάββατο βράδυ και περίοδος εορτών: γενική είσοδος: 20 ευρώ. Τα νεανικά, των συνταξιούχων και των ανέργων, ισχύουν μόνο Τετάρτη και Πέμπτη. Ενιαίο εισιτήριο που αφορά στα θέατρα Αθηνών, Βρετάνια και Μουσούρη: 42 ευρώ (δεν πωλείται μεμονωμένα, ισχύει και για τα τρία θέατρα). Προπώληση: καταστήματα Γερμανός και μέσω του τηλεφωνικού κέντρου της tickethour: 210 8938111, ηλεκτρονικά: tickethour.com.

Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]

 

Προτεινόμενα για εσάς