Περιορισμό στις καλοκαιρινές εκδηλώσεις στο Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών, έβαλε το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο (ΚΑΣ) σε πρόσφατη συνεδρίασή του. Το σκεπτικό των μελών του ΚΑΣ συνδέεται με την ασφάλεια των θεατών, αλλά και του μνημείου, που χτίστηκε το 161 μ. Χ., καταστράφηκε από πυρκαγιά στα τέλη του 3ου αιώνα μ. Χ. , για να αποκαλυφθεί τον 19ο αιώνα και να αναστηλωθεί τον 20ό.
Καθοριστικοί παράγοντες στην απόφαση ήταν τόσο η παραβίαση, κάθε χρόνο, του ορίου που έχει τεθεί για τον ανώτερο αριθμό θεατών σε κάθε παράσταση (1.500 άτομα), κάτι που συμβαίνει κυρίως στις εκδηλώσεις δημοφιλών καλλιτεχνών, καθώς και το πυκνό του πρόγραμμα, που φέτος περιελάμβανε εκδηλώσεις ή πρόβες σχεδόν κάθε μέρα.
Προτάσεις κατατέθηκαν πολλές, οι οποίες συγκεράστηκαν σε δύο: Να κατέβει το όριο στους 1.000 θεατές και να περιοριστούν οι εκδηλώσεις από 27 σε 20, με τις πρόβες να μην ξεπερνούν τη μία μέρα σε κάθε περίπτωση, ενώ η τελική διαλογή να γίνει με ευθύνη των διοργανωτών, δηλαδή του Πολιτιστικού Οργανισμού Δήμου Πατρέων (Διεθνές Φεστιβάλ Πάτρας) και του Οργανισμού Καλλιτεχνικών και Πολιτιστικών Εκδηλώσεων.
Επίσης, τα μέλη του ΚΑΣ τάχθηκαν ομόφωνα κατά της παιδικής παράστασης «Λάχανα και Χάχανα The musical» - όπως και οποιασδήποτε παιδικής εκδήλωσης - για λόγους ασφαλείας των μικρών θεατών.
Αεροφωτογραφία του Ρωμαϊκού Ωδείου της Πάτρας.
Σύμφωνα με το φετινό πρόγραμμα, μεταξύ των εκδηλώσεων συγκαταλέγονταν η οπερέτα «Σατανερί» του Θεόφραστου Σακελλαρίδη, σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Ευκλείδη και Δημήτρη Δημόπουλου, συναυλίες των Μαρίας Φαραντούρη και Τσαρλς Λόιντ, Σταύρου Ξαρχάκου «Μάνα μου Ελλάς», Μανώλη Μητσιά, Λουθ Κασάλ, Ορχήστρα Academica Αθηνών, οι θεατρικές παραστάσεις «Η Γυναίκα της Ζάκυθος» του Διονύσιου Σολωμού, σε σκηνοθεσία Δήμου Αβδελιώδη με την Όλια Λαζαρίδου, «Ιλιάδα» του Ομήρου σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού, «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Φιλίππογλου, «Λυσιστράτη» του Αριστοφάνη σε διασκευή και σκηνοθεσία Σπύρου Ευαγγελάτου, «Ηλέκτρα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Άννας Παναγιωτοπούλου και Πέτρου Φιλιππίδη, «Ο κατάδικός μου», κωμωδία των Ελ. Ράντου, Σ. Γανωτή, Ν. Σταυρακούδη, «Μάντεψε ποιος θα πεθάνει απόψε» των Θ. Παπαθανασίου και Μ. Ρέππα, «Παντρολογήματα» του Νικολάι Γκογκόλ σε μετάφραση - σκηνοθεσία Γιάννη Μπέζου, «Μαρία Πενταγιώτισσα» του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Μποσταντζόγλου, «Βάτραχοι» του Αριστοφάνη από το Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία - απόδοση Γιάννη Κακλέα, «Πέρσες» του Αισχύλου από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος κ.ά.. Επίσης, εκτός των δύο πατρινών φορέων, θα παρουσιάζονταν οι συναυλίες της Νατάσσας Μποφίλιου, καθώς και εκείνη από το Παμμικρασιατικό Σύνδεσμο Πατρών και Περιχώρων.
Το Ρωμαϊκό Ωδείο Πατρών είναι μεγαλοπρεπές κτίσμα ρωμαϊκών χρόνων που σήμερα έχει ανακατασκευαστεί και χρησιμοποιείται για μουσικές εκδηλώσεις. Ο Παυσανίας αναφέρει ότι ήταν παλιότερο από το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού και βρισκόταν συνεχόμενο της ρωμαϊκής αγοράς της πόλης, ήταν στολισμένο λαμπρά αλλά όχι όπως το Ηρώδειο που το θεωρούσε λαμπρότερο.
Στα χρόνια που πέρασαν το Ωδείο έπαθε ζημιές από φυσικές καταστροφές και επιδρομές και επιχωματώθηκε. Ο Φρανσουά Πουκεβίλ αναφέρει ότι στα χρόνια του σωζόταν τμήματα του στον περίβολο σπιτιών. Το 1889 αποφασίστηκε να γκρεμιστεί ο λόφος του Στράνη και τα χώματα να χρησιμοποιηθούν στην επιχωμάτωση του λιμανιού που κατασκευαζόταν τότε, κατά τις εργασίες αυτές ανακαλύφθηκε το Ωδείο.
Από το 1959 έως το 1963 με πρωτοβουλία και προσωπική δαπάνη του αρχιτέκτονα Ιωάννη Βασιλείου έγινε αναμαρμάρωση και αναστήλωση πολλών χώρων του. Για το συγκεκριμένο έργο, ο Βασιλείου τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών και τον Δήμο Πατρέων.
naftemporiki.gr