Έργα Μπραμς και Μπετόβεν, σε μια ξεχωριστή συναυλία

Από την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο
Πέμπτη, 05 Ιουνίου 2014 08:00
George Tzortzis
A- A A+

Έργα των μεγάλων συνθετών Γιοχάνες Μπραμς και Λούντβιχ βαν Μπετόβεν θα ακουστούν στη μοναδική συναυλία, που διοργανώνει η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης (ΚΟΘ), υπό τη διεύθυνση του Γάλλου μαέστρου Philippe Forget, με σολίστ τον διεθνούς φήμης πιανίστα Γιώργο - Εμμανουήλ Λαζαρίδη.

Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στην Αίθουσα Τελετών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ), την Παρασκευή 6 Ιουνίου, στις 9 το βράδυ. Η βραδιά θα ανοίξει με το Κοντσέρτο αρ. 1 για πιάνο και ορχήστρα σε ρε ελάσσονα, έργο 15, του Μπραμς, το οποίο θα εκτελέσει στο πιάνο ο Γιώργος - Εμμανουήλ Λαζαρίδης. Κατόπιν, θα παρουσιαστεί η Συμφωνία αρ. 3 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 55, του Μπετόβεν, γνωστή και ως «Ηρωική».

Ο διεθνούς φήμης πιανίστας Γιώργος - Εμμανουήλ Λαζαρίδης.

Ένα έργο που αποδοκιμάστηκε

Το 1854, ο Μπραμς αρχίζει το πρώτο μεγάλο του έργο, εκείνο που, αργότερα (1859), παρουσιάστηκε ως Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 1, έργο 15. Σπάνια έχει γραφτεί έργο με τόσες δυσκολίες και τόσες μετατροπές, ώσπου ο αιώνια αμφιταλαντευόμενος συνθέτης, με ακόμα έντονες τις νεανικές τάσεις αυτοκριτικής του, να φτάσει στην τελική του μορφή. Ενώ ξεκίνησε ως συμφωνία, ως μια τεράστια σονάτα για δύο πιάνα, το έργο κατέληξε ως κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, όπου οι δύο πρωταγωνιστές, σολίστ και ορχήστρα, ανταγωνίζονται ο ένας τον άλλον με ίσους όρους. Το πιάνο γίνεται ένα obligato τμήμα της ορχήστρας, εισάγοντας, έτσι, μια καινούρια διάσταση στην έννοια του κοντσέρτου.

Η εκτέλεση του έργου, τον Ιανουάριο του 1859, στη Λειψία (λίγες μέρες μετά την πρώτη, στο Αννόβερο), με τον συνθέτη στο πιάνο, ήταν παταγώδης αποτυχία. Ο Μπραμς γράφει στην Κλάρα Σούμαν. «Ίσως, θα άκουσες ότι ήταν ένα τέλειο φιάσκο. Στην πρόβα, το αντιμετώπισαν με αδιαφορία και, στην παράσταση (όπου μόλις τρία άτομα σήκωσαν τα χέρια για να χειροκροτήσουν), στην ουσία, το αποδοκίμασαν με σφυρίγματα». Η αποτυχία κόστισε βαθιά στον Μπραμς. Το ακροατήριο της Λειψίας, συνηθισμένο στα φανταχτερά, βιρτουόζικα κοντσέρτα της εποχής εκείνης, δεν έδωσε καμιά σημασία στη βαθύτητα της σύνθεσής του.

Ο Γάλλος μαέστρος Philippe Forget.

Ο θαυμασμός που έγινε θυμός

Η Συμφωνία αρ. 3 του Μπετόβεν συνδέεται στενά με το όνομα του Ναπολέοντα. Θαυμαστής του Γάλλου στρατηγού, τον οποίο θεωρούσε ενσαρκωτή των ιδανικών της Γαλλικής Επανάστασης και απελευθερωτή των λαών, ο Μπετόβεν του αφιέρωσε την 3η Συμφωνία του, η οποία θα έπαιρνε τον τίτλο «Βοναπάρτης». Το έργο συμπληρώθηκε τα έτη 1803 - 1804. Στις 18 Μαΐου 1804, όμως, ο Ναπολέοντας στέφθηκε αυτοκράτορας. Το νέο έφθασε στη Βιέννη λίγο αργότερα. Ο Μπετόβεν το έμαθε από τον μαθητή του, Φέρντιναντ Ρις.

Όπως ο ίδιος ο Ρις διηγείται στις «Βιογραφικές σημειώσεις» του, ο Μπετόβεν, ένθερμος οπαδός των δημοκρατικών ιδεών, έγινε έξαλλος. «Κι αυτός δεν είναι παρά ένας κοινός θνητός» είπε, κι έσκισε το εξώφυλλο του χειρογράφου της Συμφωνίας, όπου ήταν γραμμένη η αφιέρωση προς τον Ναπολέοντα. Όταν τυπώθηκε η Συμφωνία, είχε τον τίτλο «Συμφωνία ηρωική στη μνήμη ενός μεγάλου ανθρώπου». Τελικά, αφιερώθηκε στον πρίγκιπα Λόμπκοβιτς, τον αριστοκράτη μαικήνα του Μπετόβεν.

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης.

Πληροφορίες
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης: Πανεπιστημιούπολη - Θεσσαλονίκη, τηλ.: 2310 996000. Τιμές εισιτηρίων: 18, 9, 5 (φοιτητές, σπουδαστές, σπουδαστές ωδείων, ειδικές ομάδες) ευρώ. Ισχύει η Ευρωπαϊκή Κάρτα Νέων.

naftemporiki.gr

 

 

Προτεινόμενα για εσάς