Πρωταγωνιστής σε ένα παλιό, αλλά επίκαιρο έργο, που αποτελεί μελέτη πάνω στις σχέσεις τέχνης και πολιτικής, εξουσίας και ηθικής, και εστιάζει στην άνοδο του φασισμού και στις κοινωνιολογικές και πνευματικές προϋποθέσεις που την έκαναν δυνατή, ο ηθοποιός Αλέξανδρος Λογοθέτης μάς μιλά για το έργο «Μεφίστο».
Η θεατρική διασκευή της Αριάν Μνουσκίν πάνω στο διάσημο μυθιστόρημα του Κλάους Μαν - το οποίο γράφτηκε στο Άμστερνταμ, το 1936, είναι εμπνευσμένο από τον μύθο του Φάουστ και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα -, παρουσιάζεται από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία του Νίκου Μαστοράκη, στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
Η σκηνοθέτις Αριάν Μνουσκίν διασκεύασε το έργο για το θέατρο, κάνοντάς το γνωστό στο ευρύ κοινό, μερικά χρόνια μετά τη δικαστική απαγόρευση της κυκλοφορίας του στη Γερμανία, εξαιτίας της μήνυσης που κατέθεσε ο θετός γιος του ηθοποιού Γκούσταφ Γκρύντγκενς, ο οποίος θεωρήθηκε ότι υπήρξε το «μοντέλο» του συγγραφέα. Επί σκηνής, ο Αλέξανδρος Λογοθέτης βρίσκεται κοντά στον άνθρωπο που έκανε ανήθικη συμμαχία με τον «Διάβολο», και μιλά για την παράσταση, που μας μεταφέρει στη Γερμανία της δεκαετίας 1923 - 1933, αλλά και για την αντανάκλασή της στο σήμερα.
PATROKLOS SKAFIDAS
Ποια είναι η ιστορία του κεντρικού ήρωα;
Ο Χέντρικ Χόφγκεν είναι ένας ανερχόμενος ηθοποιός με μεγάλη φιλοδοξία. Για να πετύχει τους στόχους του και να πραγματοποιήσει τα όνειρά του, δεν θα διστάσει να συμμαχήσει με το κτήνος, που λέγεται ναζισμός.
Τι διερευνά το έργο και σε ποια θέματα εμβαθύνει;
Το έργο είναι αρκετά επίκαιρο, και ας γράφτηκε τόσα χρόνια πριν. Όπως λέει και ο Μαν: “Βαθιά στην ψυχή μας, υπάρχει κάτι κακό, αλλά αυτό δεν γίνεται να το πούμε δημόσια”.
Ποια είναι τα χαρακτηριστικά του ρόλου σας;
Ο Όττο Ούλριχ, τον οποίο ενσαρκώνω, είναι ένας κομμουνιστής ηθοποιός, που θυσιάζεται στον αγώνα ενάντια στον φασισμό.
Υπάρχουν στοιχεία στο «Μεφίστο», που καθρεφτίζονται στη σύγχρονη πραγματικότητά μας;
Απόλυτα. Όλη η πορεία της ανθρωπότητας είναι ένας καλοστρωμένος δρόμος προς την κόλαση. Οι άνθρωποι δεν διδάσκονται από τα λάθη τους και συνεχίζουν αργά, αλλά σταθερά, την κάθοδό τους σε μία κόλαση γεμάτη υποσχέσεις.
Με φόντο τη σημερινή κατάσταση της χώρας μας, τι σας προβληματίζει περισσότερο;
Η άνοδος του φασισμού και η αδυναμία συνεργασίας για το καλό του λαού και της χώρας.
Τι μπορεί να μας διδάξει η δοκιμασία που περνάμε;
Ότι, βαθιά μες την ψυχή του, ο Έλληνας είναι δούλος, ραγιάς, υποτάσσεται σε μια εξουσία με μεγάλη ευκολία, αρκεί να έχει βολέψει την πάρτη του. Το μεγάλο ξεπούλημα έχει αρχίσει εδώ και πολλά χρόνια και, πλέον, είναι ζήτημα χρόνου να επέλθει η καθολική υποταγή στον Μεφίστο.
Ταυτότητα παράστασης
Μετάφραση: Λουίζα Μητσάκου, σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης, δραματουργική επεξεργασία (σε συνεννόηση με την Αριάν Μνουσκίν): Νίκος Μαστοράκης, σκηνικά - κοστούμια: Νίκος Μαστοράκης, μουσική: Σταύρος Γασπαράτος, φωτισμοί: Σάκης Μπιρμπίλης, κίνηση: Αμάλια Μπένετ, μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου, βοηθός σκηνογράφου: Αμαλία Θεοδωροπούλου, βοηθός σκηνοθέτη: Τόμμυ Σκλάβος, φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφιδάς. Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Μαρίνα Ασλάνογλου, Βίκυ Βολιώτη, Μαρία Ζορμπά, Δανάη Κατσαμένη, Θύμιος Κούκιος, Αλέξανδρος Λογοθέτης, Υβόνη Μαλτέζου, Στέφανος Μουαγκιέ, Άλκης Παναγιωτίδης, Γιώργος Παπαπαύλου, Τάσος Πυργιέρης, Γιούλικα Σκαφιδά, Γιάννης Στόλλας, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Χάρης Τζωρτζάκης, Θάνος Τοκάκης, Ένκε Φεζολάρι, Χάρης Φραγκούλης, Μηνάς Χατζησάββας, Νίκος Ψαρράς. Πιάνο: Λήδα Μανιατάκου.
PATROKLOS SKAFIDAS
Πληροφορίες
Δημοτικό Θέατρο Πειραιά: λεωφ. Ηρώων Πολυτεχνείου 34 - Πειραιάς, τηλ.: 210 4141310, 210 4143320. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη έως Σάββατο: 20.30, Κυριακή 19.00. Τιμές εισιτηρίων: 20, 15, 10 (φοιτητικό) ευρώ, κάθε Τετάρτη και Πέμπτη: ενιαία τιμή: 13 ευρώ. Προπώληση: ταμεία θεάτρου, τηλεφωνικά: 210 7234567, ηλεκτρονικά: www.n-t.gr.
Γιώργος Σ. Κουλουβάρης
[email protected]