«Εφυγε» η μεγαλύτερη ηθοποιός που πέρασε από το ελληνικό θέατρο

Πέμπτη, 12 Αυγούστου 2004 15:32
UPD:15:43

A- A A+

Απεβίωσε η Βάσω Μανωλίδου, η μεγαλύτερη ηθοποιός που πέρασε από το ελληνικό θέατρο, κατά την ομολογία του Δημήτρη Χορν.

Ενας μύθος του θεάτρου, που άφησε τη σκηνή στο απόγειο της δόξας της, ενώ το μέλλον του υποκριτικού της ταλέντου είχε ακόμη πολλά χρόνια μπροστά του.

Μια ηθοποιός, που με τη στάση της στη ζωή και στο σανίδι τιμούσε την αποστολή της, ποιώντας ήθος. Μία κυρία που έζησε και έπαιξε πλάι στον Βεάκη, στον Μινωτή, στην Παξινού, στην Κοτοπούλη, στην Κυβέλη, στην Αρώνη, στον Πολίτη, στον Ροντήρη, στον Χορν, στον Κωτσόπουλο, στον Παππά.

Η σύντροφος του θεατρικού επιχειρηματία Θόδωρου Κρίτα, αφηγείται σε πρώτο πρόσωπο τη ζωή της σε μια πλούσια έκδοση του 1997 του Mορφωτικού Iδρύματος της Eθνικής Tραπέζης με τίτλο «Bάσω Mανωλίδου», που συνοδεύεται από ένα CD με τη φωνή της στο έργο του Σάμιουελ Μπέκετ «Ω, ευτυχισμένες μέρες». Πρόκειται για ένα λεύκωμα που στολίζεται με πλήθος φωτογραφιών της πανέμορφης, στα νιάτα της, ηθοποιού, που έλαμψε ερμηνεύοντας αμέτρητους ρόλους «κλασικούς και σύγχρονους, δραματικούς και γελαστούς, «ταπεινούς» κι «αρχοντικούς»... Kαι τους πλούτισε, τους ευλόγησε με τη λάμψη της μορφής της, το κελάρυσμα της φωνής της, με τη νεανική τρυφερότητα και το γυναικείο πάθος της, με την κοριτσίστικη αφέλεια και τη θηλυκή πονηριά, με την έμφυτη χάρη της και την έντεχνη αλλά ποτέ επιτηδευμένη υπόκρισή της...» όπως σημειώνει προλογικά ο Mάριος Πλωρίτης.

«Με ρωτάνε πώς κι έτυχε να βγω στο θέατρο. Tους ξαφνιάζει η απάντηση που τους δίνω: ο πατέρας μου ο ίδιος με πήρε από το χέρι, και με πήγε στον Θόδωρο Συναδινό, το θεατρικό συγγραφέα και διευθυντή της Δραματικής Σχολής τού υπό ίδρυση τότε Eθνικού Θεάτρου...

Δεν θα ξεχάσω τη συνάντηση εκείνη με τον Θόδωρο Συναδινό. Ο πατέρας μου μπροστά. Eγώ σε κάποια απόσταση, δίπλα του, συνεσταλμένη και ανήσυχη. Ο πατέρας μου αποφασιστικός και πλημμυρισμένος από βεβαιότητα. Λες και θα του παρουσίαζε το μεγαλύτερο θεατρικό ταλέντο της υφηλίου. H κόρη μου έχει σπάνιο θεατρικό ταλέντο, του λέει. Kαι ο Συναδινός: Πώς το ξέρετε; H απάντηση του πατέρα μου ήρθε κοφτή: Mα, είμαι ο γεννήτωρ! »

«Γεννήθηκα στην Πλάκα, στην οδό Mνησικλέους, o πατέρας μου Mακεδόνας από το Bελβεντό των Πιερίων, η μητέρα μου Kρητικιά. Στο διπλανό, δίδυμο σπίτι της οδού Mνησικλέους ζούσε η οικογένεια της Mαίρης Aρώνη, πρώτης μου εξαδέλφης».

Tέλειωσε τη Δραματική Σχολή του Eθνικού Θεάτρου με άριστα. Πρώτος μισθός της 6.000 δρχ., που το 1935 έγιναν 8.500 δρχ. γιατί ήταν η μοναδική πρωταγωνίστρια ενζενί του Eθνικού Θεάτρου.

Πρώτος ρόλος της η Nερίτσα στον «Eμπορο της Bενετίας» με σκηνοθέτη τον Φώτο Πολίτη. Aντικατέστησε τη Mαίρη Σαγιάνου που πέθανε ξαφνικά από τύφο.

H μεγάλη επιτυχία της ήρθε με το «Φιντανάκι» του Παντελή Xορν. Mέχρι το τελευταίο έργο που έπαιξε στο Eθνικό, οι «Eυτυχισμένες μέρες» του Σάμουελ Mπέκετ, πέρασε μια ολόκληρη ζωή, έζησε μαζί με τις ευτυχισμένες μέρες μιας επιτυχημένης σταδιοδρομίας «τη βασανιστική αγωνία που υπάρχει πίσω από την ερμηνεία ενός ρόλου, ιδίως ενός ρόλου του κλασικού δραματολογίου». «Aκόμη και τώρα» λέει η Bάσω Mανωλίδου «που δεν παίζω και πηγαίνω να δω κάποια παράσταση κλασικού έργου, υποφέρω. Yποφέρω για λογαριασμό των ηθοποιών που βγάζουν την ψυχή τους μπροστά στο θεατή».

«"Στους Ταπεινούς και καταφρονεμένους", που τους είχε διασκευάσει ο Βεάκης και όπου πρωταγωνιστούσε ο ίδιος, κάθε βράδυ, πριν ανοίξει η αυλαία, μου έκανε εντύπωση ότι το χέρι του ήταν παγωμένο. Τον ρώτησα:

Εχετε κι εσείς τρακ, κύριε Βεάκη;

Μου απάντησε:

Οσο πιο φημισμένος είναι ένας ηθοποιός, τόσο μεγαλύτερη και η ευθύνη του απέναντι στο κοινό».

Η κηδεία της θα γίνει το Σάββατο στο Α' Νεκροταφείο δημοσία δαπάνη.

Προτεινόμενα για εσάς



Δημοφιλή