Η Alibaba Group Holding, ένας οικονομικός γίγαντας στον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου κατέθεσε χθες μία από τις μεγαλύτερες αρχικές δημόσιες προσφορές της Wall Street.
Ποια είναι όμως η Alibaba. Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1999 από τον Jack Ma, έναν κινέζο πρώην καθηγητή αγγλικών, ηλικίας σήμερα 49 ετών, έχοντας την έδρα της στην περιοχή Hangzhou της Κίνας. Η εταιρεία ξεκίνησε να δραστηριοποιείται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, αρχικά διακινώντας μερικές δεκάδες προϊόντα.
Ο όμιλος Alibaba ξεκίνησε τις δραστηριότητές του με το Alibaba.com ένα business-to-business portal που στόχευε στη σύνδεση των κινέζων κατασκευαστών με αγοραστές εκτός Κίνας. Ακολούθησε το καταναλωτικό Taobao, αντίστοιχο του eBay, το οποίο διαθέτει πλέον δισεκατομμύρια προϊόντα και είναι ένα από τα 20 sites με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα παγκοσμίως.
Σταδιακά, η εταιρεία ανέπτυξε και μια σειρά από παρεμφερείς δραστηριότητες, όπως υπηρεσίες ηλεκτρονικών πληρωμών, μηχανή αναζήτησης ηλεκτρονικών καταστημάτων και υπηρεσίες data computing.
Το 2012 η εταιρεία κατέγραψε πωλήσεις ύψους 170 δισεκατομμυρίων δολαρίων, αθροιστικά περισσότερες από όσες είχαν οι eBay και Amazon.com, κύριοι δυτικοί ανταγωνιστές. Η εταιρεία δραστηριοποιείται κυρίως εντός των ορίων της Κίνας, ενώ η αξία της υπολογίζεται μεταξύ 96,9 δισ. και 121 δισεκατομμυρίων δολαρίων, τιμές αρκετά συντηρητικές σε σχέση με τις εκτιμήσεις ορισμένων αναλυτών.
Πέρυσι, κατέγραψε 231 εκατομμύρια ενεργούς αγοραστές, ενώ η αξία των αγαθών που διακινήθηκαν μέσω της Alibaba έφτασε το ποσό των 248 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Από τους βασικούς μετόχους της Alibaba είναι η αμερικανική Yahoo (από το 2005), η οποία φέρεται να σχεδιάζει την πώληση του μεριδίου της (22,6%), ενώ η ιαπωνική SoftBank αναμένεται να συνεχίσει να διατηρεί ένα ποσοστό της τάξης του 30.
Η χθεσινή αρχική προσφορά, ήταν μόνο η έναρξη της διαδικασίας εισόδου της Alibaba στο ταμπλό της Wall Street. Θα ακολουθήσουν αρκετοί μήνες διεργασιών, στη διάρκεια των οποίων θα λάβουν χώρα συναντήσεις με επενδυτές μέσω του επίσημου roadshow της εταιρείας, από τις οποίες θα καθοριστεί και η τιμή της μετοχής. Επίσης, η εταιρεία θα πρέπει να αποφασίσει πού θα τοποθετηθούν οι μετοχές της: στο NYSE (New York Stock Exchange) ή στο Nasdaq.
Η προσέγγιση της Alibaba στην αμερικανική χρηματιστηριακή αγορά έγινε εν μέσω γενικότερου επενδυτικού «ενθουσιασμού» για τις κινεζικές εταιρείες τεχνολογίας και Διαδικτύου. Συνολικά οκτώ ακόμη κινεζικές εταιρείες κατέθεσαν προσφορές (IPO) συνολικού ύψους 2,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο τρίμηνο του 2014.