Η σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και καυσίμου στις πτήσεις αεροσκαφών αποτελεί τον στόχο του λογισμικού TASAR (Traffic Aware Strategic Aircrew Requests), το οποίο αναπτύσσει η NASA.
Το εν λόγω software θα επιτρέπει στους πιλότους να εξακριβώνουν ποιες είναι οι καλύτερες πορείες πτήσης προς τον προορισμό τους, ενώ τα αεροσκάφη βρίσκονται στον αέρα. Το TASAR αναπτύσσεται στο Langley Research Center της NASA στο Χάμπτον, στο πλαίσιο του Airspace Systems Program.
Το σύστημα έχει δοκιμαστεί σε εργαστήρια και εξομοιωτές, και τώρα βρίσκεται στο στάδιο της αξιολόγησης σε πτήσεις. Φορτώνεται στο «Electronic Flight Bag», έναν υπολογιστή tablet που χρησιμοποιείται από πολλούς πιλότους και αερογραμμές.
«Θέλουμε να παρέχουμε στους πιλότους καλύτερες πληροφορίες σχετικά με οικονομικότερα δρομολόγια πτήσεων, αλλά με έναν τρόπο που είναι ο ίδιος πιο οικονομικός και κατάλληλος, ο οποίος υποστηρίζει τον τρόπο με τον οποίο οι πιλότοι και οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας συνεργάζονται σήμερα» είπε ο Ντέιβιντ Γουΐνγκ, ερευνητής του Langley Research Center.
Ο Γουΐνγκ και η ομάδα του, στην οποία περιλαμβάνονται developers από την Engility Corporation, θα εγκαταστήσουν την εφαρμογή σε ένα Electronic Flight Bag ενσωματωμένο σε ένα Piaggio P.180 Avanti. Αυτό που κάνει το συγκεκριμένο πρόγραμμα είναι να αποκτά πρόσβαση στα συστήματα του αεροσκάφους για δεδομένα πτήσης σε πραγματικό χρόνο, στα οποία περιλαμβάνονται η θέση του αεροσκάφους και η πορεία του, έτσι ώστε να ελέγχεται ανά πάσα στιγμή το αν υπάρχουν καλύτερες, πιο οικονομικές/ αποδοτικές πορείες.
Επίσης, το TASAR συνδέεται με τον δέκτη ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast) του αεροσκάφους και ελέγχει τα σήματα αεροσκαφών που βρίσκονται σε κοντινή απόσταση, για να εξασφαλίζεται ότι δεν υπάρχει περίπτωση να υπάρξουν «μπερδέματα» με αεροσκάφη τα οποία παίρνουν εν δυνάμει διασταυρούμενες πορείες. Το σύστημα μπορεί να πάει ακόμα παραπέρα, μέσω πρόσβασης στο Ίντερνετ για παροχή επιπλέον πληροφοριών σχετικά με τον εναέριο χώρο, όπως προγνώσεις καιρού και ανέμων, για να βελτιώσει περαιτέρω τις επιδόσεις του.
Όπως διευκρινίζουν οι δημιουργοί του TASAR, η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν θα φέρει αλλαγές στους ρόλους και τις ευθύνες των πιλότων και των ελεγκτών εναέριας κυκλοφορίας, όπως υπάρχουν τώρα. «Το σύστημα προορίζεται να είναι χρήσιμο σήμερα, βοηθώντας τους πιλότους να προβαίνουν σε αιτήματα για καλύτερες, πιο αποδοτικές πορείες πτήσεων, σύμφωνα με τις υπάρχουσες διαδικασίες πτήσης και ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας» αναφέρει ο Γουΐνγκ.
Ενδιαφέρον για το σύστημα TASAR έχουν εκδηλώσει ήδη αρκετές αεροπορικές εταιρείες.