Οπερετική αναγέννηση στο Αρχαίο Θέατρο Μεσσήνης

Ένα από τα σπουδαιότερα γεγονότα του φετινού καλοκαιριού
Σάββατο, 03 Αυγούστου 2013 10:01
A- A A+

Για πρώτη φορά, μετά από 2.300 χρόνια, το αναστηλωμένο Αρχαίο Θέατρο της Μεσσήνης, στη Μεσσηνία, θα πλημμυρίσει από μουσική και λυρικά τραγούδια, σε μία εκδήλωση – σταθμό για τον πολιτισμό της σημερινής Ελλάδας, που σηματοδοτεί τα σύγχρονα «εγκαίνιά» του, σήμερα, Σάββατο 3 Αυγούστου, στις 9 το βράδυ.

Αποτελώντας ένα από τα σπουδαιότερα γεγονότα του φετινού καλοκαιριού, στα Θυρανοίξια της Αρχαίας Μεσσήνης, που πραγματοποιούνται με τη συνεργασία του σωματείου «Διάζωμα», του Φεστιβάλ Αθηνών και της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών (ΚΟΑ), θα παρουσιαστεί ένα γκαλά ιταλικής όπερας, υπό τη μουσική διεύθυνση του Βασίλη Χριστόπουλου και με σολίστ τους διάσημους λυρικούς τραγουδιστές Τσέλια Κοστέα και Δημήτρη Πλατανιά. 

Μια οπερετική πανδαισία

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Βασίλης Χριστόπουλος.

Με ιδιαίτερη συγκίνηση για τη συμμετοχή τους στην εκδήλωση, για την υλοποίηση της οποίας συνεργάζονται ακόμα η Περιφέρεια Πελοποννήσου, ο Δήμος Μεσσήνης και η ΛΗ΄ Εφορεία Αρχαιοτήτων, η ΚΟΑ, ο Βασίλης Χριστόπουλος, η ρουμάνα υψίφωνος Τσέλια Κοστέα και ο μεσσηνιακής καταγωγής βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, υπόσχονται μια οπερετική πανδαισία.

Το πρόγραμμα της βραδιάς αποτελείται από άριες και ορχηστρικά αποσπάσματα από τις όπερες: «Οι παλιάτσοι» του Ρουτζέρο Λεονκαβάλο (1857 - 1919), «Σιμόν Μποκανέγκρα», «Λα Τραβιάτα», «Ο σικελικός εσπερινός» και «Οθέλλος» του Τζουζέπε Βέρντι (1813 - 1901), «Μανόν Λεσκώ» και «Τόσκα» του Τζάκομο Πουτσίνι (1858 - 1924) και «Αντρέα Σενιέ» του Ουμπέρτο Τζορντάνο (1867 - 1948). Η συναυλία θα κλείσει πανηγυρικά με το περίφημο ντουέτο «Udiste? Come albeggi» από τον «Τροβατόρε» του Βέρντι.

Άκρως τιμητική πρόταση

Η ρουμάνα υψίφωνος Τσέλια Κοστέα.

Για τη σημαντική αυτή συναυλία, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, ο μαέστρος και οι σολίστ προσφέρθηκαν να συμμετάσχουν αφιλοκερδώς, αποδεχόμενοι την άκρως τιμητική πρόταση που τους απηύθυνε το «Διάζωμα». Ο Πρόεδρος του Σωματείου, το οποίο αποσκοπεί στη διάσωση και ανάδειξη των αρχαίων θεάτρων στην Ελλάδα, Σταύρος Μπένος, εκφράζει τη συγκίνησή του για τα «Θυρανοίξια» του κορυφαίου μνημείου στην Αρχαία Μεσσήνη, το οποίο, όπως επισημαίνει: «αναστηλώνεται υποδειγματικά και παίρνει ζωή από έναν σπουδαίο αρχαιολόγο, τον Καθηγητή και Αντιπρόεδρο του “Διαζώματος”, Πέτρο Θέμελη».

Δεν λειτούργησε μόνο ως χώρος θέασης και ακρόασης

Ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς.

Το Αρχαίο Θέατρο της Μεσσήνης, το οποίο δεν λειτούργησε μόνο ως χώρος θέασης και ακρόασης, αλλά και ως χώρος μαζικών συγκεντρώσεων πολιτικού χαρακτήρα, χρονολογείται στην πρώτη φάση του 3ου αι. π.Χ., εμφανείς όμως είναι οι επισκευές του 1ου και κυρίως του 2ου αι. μ.Χ.. Η παρουσία της κινητής σκηνής (scena ducilis), αλλιώς «πήγμα», είναι ένα από τα ενδιαφέροντα σημεία του, αφού παρόμοια κινητή σκηνή είχαν το Θέατρο της Σπάρτης όσο και το Θέατρο της Μεγαλόπολης. Η κινητή σκηνή θεωρούνταν έως σήμερα εφεύρημα των Ρωμαίων, με βάση τη scena ducilis που είχε το Θέατρο της Πομπηίας. Η κινητή σκηνή, ωστόσο, της Μεσσήνης χρονολογείται στον 3ο αι. π.Χ. και επομένως προηγείται της ρωμαϊκής στην Πομπηία, που δεν είναι προγενέστερη του 1ου αι. π.Χ..

Η κατάρρευση και η λιθολόγησή του άρχισε όταν μετατράπηκε σε «λατομείο» για τους κατοίκους της ύστερης αρχαιότητας, χρήση που συνεχίστηκε από τον 7ο αιώνα μ.Χ. έως και την περίοδο της Eνετοκρατίας (1356-1553). Η κατάσταση διατήρησής του σήμερα, μετά τις εργασίες στερέωσης, συντήρησης, αποστράγγισης, μερικής αποκατάστασης της σκηνής, του δαπέδου της ορχήστρας και των σωζόμενων εδωλίων, θεωρείται καλή. Για την ημέρα του γκαλά θα έχει αναστηλωθεί έως τη 10η σειρά (1500 θέσεις,  και μαζί με τους πάγκους και τις καρέκλες η χωρητικότητα θα φτάσει  τις 2.000 θέσεις). Το αυθεντικό υλικό, πάντως, είναι αρκετό για να συνεχιστεί η αποκατάσταση έως και την 15η σειρά, που θα εξασφαλίσει αργότερα 5.000 θέσεις.

Το Ίδρυμα «Σταύρος Νιάρχος» στήριξε με δωρεά του τις εργασίες αποκατάστασης - αναστήλωσης του θεάτρου της αρχαίας Μεσσήνης. Η δωρεά συνέβαλε στο να γεμίσει με φως έναν αρχαίο οικισμό και με κόσμο ένα λίκνο του πολιτισμού, δίνοντας, ταυτόχρονα, πνοή και ευκαιρίες για τουριστική ανάπτυξη στη σύγχρονη πόλη της αρχαίας Μεσσήνης.

naftemporiki.gr

Προτεινόμενα για εσάς